Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

KL
Har sett en zaldi med closecontact, enkelkåpa ca 1 år gammal. Dressyrsadel.

Vad är det för modell, vad borde en sådan ligga i pris?

Lemetex bomvidder är som Stubbens. 32 96 grader, 33,5 104 grader.

En Stylist hade nog passat längs med ryggen, men frågan är om den skulle vara tillräckligt kort och tillräckligt bred. Tyvärr är dom inte lätta att få tag i heller då det inte finns någon svensk ÅF...

Har hittat en Allround primus ponnysadel 16" i sits, säljaren skriver att den är vid. Men har ej sett bilder på den framifrån än.
Men då kankse det inte ens är någon ide att testa denna?

Zaldi har lite olika modeller med enkelkåpa, bl.a. Classic och Llavaneras.
Vet inte exakt pris, kolla med en ÅF. Men de ligger runt 10 000:-

Du ska inte ha någon av de permanentstoppade modellerna, de är inte tillräckligt vida. Det är endast de ullstoppade modellerna (t.ex. Stylist) som isf är aktuella överhuvudtaget. Men frågan är om ens de är värda att leta efter...

Sliter mitt hår :devil:

Funderar på en globus iallafall nu (även om exemplar som jag sett ser ut som skit) peppar peppar så kanske jag får ett fint exemplar.
Funderar skarpt på en globus loke nu ser himla bekväm ut+ att jag kan beställa bred bom på den. Tror du hon behöver 36 eller 38 hur många grader skiljer sig dessa?

Du är underbar :bow:

Okey så ska stoppa rundbossorna mujkt baktill då, smart. Kollade noga på hästen idag och blir hon mer musklad så blir hon relativt rak så det blir antagligen en Jensen. Nu är det bara att hoppas, hoppas, hoppas. Passar den 5-6 månader är det fantastiskt vilket den borde göra om allt blir rätt från början.

Lemtex är väldigt svängda och smala. Den normala (kan vara mot smal) jag har hemma är knappt 85 grader.

Med tanke på att de senaste exemplaren jag sett av Globus hr vrierat väldigt mycket mellan bomvidderna så vet jag faktiskt inte längre hur bred en 36 eller en 38 är... Någon 38:a jag provade på en häst kan ite ha varit mer än ca 105 grader, och nån har varit 120, och nån 36:a har varit ca 95 grader och nån har varit 105... Så det bästa vore att åka till en affär, mät 36 och kolla om det är ungefär rätt storlek och ta sen hem och prova.
Loken är något längre än t.ex. Esperanzan... Så det är möjligt att Loken i rätt storlek blir för lång men Esperanzan blir lagom.

Lemetex är som Stubben, har olika passform beroende på modell. Stylisten däremot är väldigt rak, förutom att hästen måste ha lite manke för att det ska funka. Funkar inte på en spikrak rygg utan manke.

Rundbossor behöver du nog inte ha stoppade på ett annat sätt, det är isf om du hittar en beg med kilbossor som du förmodligen behöver ha dom stoppade mjukt baktill för att inte trycka. Men rundbossor svänger ju upp automatiskt och borde därför följa ryggen bättre. Dock har dom precis bytt rundbossan tll en som är lite rakare men jag ska kolla nästa vecka vad som kan funka bäst. Kan ta med en bild på din häst så kan Jan säga vilken han skulle rekommendera dig att prova. Möjligt att han har en i rätt utförande hemma beg som han kan skicka till dig. Återkommer nästa vecka :)

Lemetex bomvidder är som Stubbens. 32 96 grader, 33,5 104 grader.
Det där kanske varierar mellan olika modeller och exemplar. Jag har ju en Lemetex Galant i 32" och den är uppåt 100 grader, välstoppad. Jag har haft resp. provat flera Stübben (Siegfried, Tristan och Avalon) i 32" på min häst. De är för smala. Lemetexen är vidare och passar bättre.

Lemtex är väldigt svängda och smala. Den normala (kan vara mot smal) jag har hemma är knappt 85 grader.
Här är det som D_K skriver - det skiljer mellan modellerna. Jag tycker exempelvis att Galanten är rakare än t ex Prestige Hippos och Stübben Maestoso om jag ska jämföra den med andra dressyrsadlar.

Det varierar ibland mellan exemplaren, men när du skriver att den är uppåt 100 grader, alltså under 100 grader och jag skriver att 32 bom är 96 grader så ser jag det som samma sak. 2-3 graders skillnad är absolut inget ovanligt att det skiljer mellan två exemplar. Dessutom så påverkar stoppningen inte bomvidden på sadeln, det påverkar passformen så en viss bomvidd kan upplevas bredare/smalare.
Men de har samma bomviddsystem osv. Jag beställde en gång en Lemetex Stylist 32 bom, den var max 80 grader. På den tiden kunde jag använda en Lemetex Stylist 31 bom som förmodligen var en bit över 100 grader... Så ibland skiljer det sig riktigt mycket t.o.m, och det skulle inte förvåna mig om båda exemplaren var felmärkta.

Hejsan detta med alla sadlar gör en ju tokig.:confused: Vi har precis köpt en ny ponny en connemara lite överbyggd tycker jag och rund jag har kollat Morris & Noland 33 bom och den låg i brygga och nu har jag provat en Prestige 36 bom men avtrycket blir över allt men när vi rider i den blir det mest bak och då har jag läst här i tråden att den är är för smal i bomen tror ni att det räcker att ta ut denna prestinge till 37 i bomen eller måste jag kolla vidare och vad tror ni på för märken då?? är väldigt tacksam för hjälp och råd:bow:

Låg den i brygga även när du red? Hur gick hästen med den?
Prestige 36 bom är mycket smalare än MN 33 bom... Så om M&N var rätt bomvidd så kan du aldrig få en Prestige att passa...

Han gick bra med prestige sadeln och jag fick in 4 fingrar fram och körde in fingrarna under tiden längst med bogarna och det var ok tyckte jag klämde inte åt utan kunde ha fingrarna där i rörelse. M&N tänkte inte på riktigt hur den låg vid manken (bomen):crazy: då jag märkte att den inte låg an i mitten så tog jag bort den direkt men jag kan ju prova den igen och lägga på den för att kolla just bomen. Vet du hur mycket det skiljer sig i graderna på just Prestige och M&N?

Jag har inte ridit i M&N sadeln tycker du jag ska prova det när den ligger i brygga när man inte sitter i? Tack för din hjälp:bow:

Det skiljer sig ca 25 grader... så det är väldigt mycket...

Jag tycker absolut att du ska provrida sadeln och känns under sadeln överallt hur den ligger mot hästen. Ta också hjälp av en utprovare som kan springa med och känna hur den ligger när du rider. Och det är bra att veta också exakt hur den ligger, för ifall hästen ratar den när du rider så kanske man kan komma på vad som är fel, och då hitta en sadel som kanske är ett mellanting mellan Prestige och M&N.

Okey låter jättebra! Ska jag ta nya bilder eller de där hon är mest musklad? Var vill du ha bilderna?

Gud så skönt att du hjälper mig med detta!

Okey då gör jag det (tror jag hinner med det i morrn innan det blir mörkt). Är inte så noga med bilderna så det är ingen panik att får bort dem ;) Stort tack!

Okej då ska jag prova M&N imorgon och se om jag kan få med mig någon som kollar med mig. Vi har haft ute olika sadelutprovare här i Östergötland men har tyvärr ingen bra erfarenhet från dom och folket här vet ingen annan än strömsholm och visst jag får åka dit om jag inte kan få till det själv med lite hjälp. Tack så hämskt mycket för dina råd och hjälpen. Återkommer när jag provar M&N och meddelar hur det gick

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 161
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka