Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

De ser jätte fina ut, har sneglat lite på dem. Men det funkar inte med kilbossor på honom.

Har provat varenda Stübben modell nu tror jag (utom Artus), lutar åt att det blir en Stübben Cs. Red lite lätt i en sån idag och han verkade riktigt nöjd, ska prova imorgon igen.

Men jag tycker det är svårt med Stübben och sån typ av sadlar nu, är ju van vid det italienska stuket (se equipe, prestige mfl). De har ju tyngpunkten mkt längre fram. Alltså inte svårt att rida i, där känner man ju var sadelns balans är, men att titta på.

*kl*

Hur bred är Griffin T4 Haflinger/cob? I XW & W..

Funderar på om det skulle vara lönt med en sån till min pålla för att kunna rida ut i..

Skönt att det gick vägen då! Kollade på exmoren senast idag osch svor över att Belizzi är svängd annars hade det redan varit en här hemma.

Men lite tur så runt 8000, kan ev. kläma ut lite till men är inte så glad i det (men just nu är jag desperat...)

Men är hon verkligen så svängd? Nu kanske inte just Exmooren är nåt för dig iom att de är så raka, men kanske en vanlig Jensen? Finns ju begagnat... För då kan du ju få den så bred som du vill och ändra den när det behövs. Amiral Evo är en modell om är rätt så rak med rundbossor, men den är inte så rak som t.ex. Classic är med kilbossor.

Tyckte båda Stubbensadlarna såg ut att ligga helt okej av det jag kan se på bilderna.
Möjligt att de blir lite för böjda under ridning, men du kan ju prova en Stubben med kilbossor istället. Har för mig att det finns en Stubben Scandica med kilbossor begagnat ute nu... Annars tycker jag att du borde prova Passier, kan funka om manken får plats.
Men det är svårt att hitta sadlar till en så muskelfattig rygg, i första hand hade jag tömkört 1-2 mån innan jag börjar leta sadel.

Just det, för att undvka förvirring. Stubben Scandica HOPP menade jag, inte dressyren... den har en helt annan passform.

Jo kanske det, har inte hittat nån beg. i min stl med rundbossor bara. Den sadeln jag verkligen skulle vilja av Jensens sortiment är Gladiatur(eller liknande) men får leta som sagt.

Det knöliga är att ena dagen ser hon väldigt svängd ut och andra spikrak men det kanske beror på nuvarande sadel.. vad vet jag. Eller på hur jag vill att hon ska se ut. Ska kika närmare på jensen. Vad kostar det att ändra bommen? Kan de sätta in bomändringssytemet i en äldre sadel?

Alla Jensen har ändringsbar bom. Men om du vill ha en bom som är ändringsbar med nyckel tror jag inte man kan fixa det på en beg sadel, utan då måste man beställa en ny. Priserna för bomändring står på hemsidan.
Köper man en beg av Jensen eller ny som finns på lager så ingår dock bomändring i priset.

Men hur ser hon ut när hon arbetar korrekt? Är det stor skillnad när hon tömkörs jämfört med när hon rids?
Gladiateur kan jag säga direkt inte är något för dig, den har en helt annan typ av bom. Av dom dyra modellerna så antingen Amiral Evo med rundbossor om hon är rak men inte spikrak, eller Classicen med rundbossor om hon är lite svankigare eller Classic med kilbossor om hon är spikrak.
Beställer du en ny kan du ju också få som jag har på min - bredare och kortare bossa. Vanliga Jensen (alltså inte Exmoorserien) är ju rätt långa så det kan vara svårt att hitta en som är tillräckligt kort. Kan ju fixas med en omstoppning, men inte alltid.

Men om hon är rak så tycker jag faktiskt att du borde prova Exmooren också, för den är smidig och praktiskt, och framförallt billig.

När hon jobbar korrekt kommer rumpen upp och ryggen blir rakare fast lutningen större dvs hon blir mer v-formad. Men inte så extremt som vid tömkörning. Samtidigt är det inte så ofta som hon jobbar med så mkt samling...

Jag är övertygad om att Exmoorserien blir för rak. Arabianen är gränsfall och den är ju inte spikrak iaf (visserligen är den för smal).

Skulle ju helst velat ha en med nyckel eftersom hon ändrar sig så mycket, får maila Jensen och fråga. Annars kanske jag köper en beg. nu och en ny i vår (då min ekonomi ser mkt bättre ut förhoppningsvis).

Hur är stl i Jensensadlarna då? Stora eller små i sätet, jag behöver bredd i sätet och smal midja. Och korta kåpor (men det får jag stå ut med, ev. korta av hos sadelmakaren). Usch ja min mor håller på att få spunk på mig och mitt sadelletande.

Hur menar du att hon blir v-formad?
Det man får tänka på när man köper en sadel med nyckel (om du köper beg dvs) är att bommen måste ha ett bredare ursprungsläge för din häst än för t.ex. ett vanligt halvblod. För när du ändrar bomvidden så ändrar du passformen också, och för att bommen inte ska ändras för mkt så måste bommen vara en viss bredd till en början.
Och det finns ju både fördelar och nackdelar med nyckeln, fördelen är att du sparar pengar på att slippa skicka ner den till Jensen, nackdelen är att det kanske inte alltid blir rätt. Jag avstod från att ha med nyckel då det för det första är rätt så fult enligt mig och för det andra så har jag såpass nära till Jensen att det bara är att åka ner med sadeln. Har hellre att Jensen ändrar det åt mig än att jag ska experimentera själv.

Amiral Evo - liten i sätet, rätt så flat säte men känns inte för flat, man sitter där man sitter. Sätet är brett och midjan smal, men sätet är inte lika brett som på min sadel (men den är ju lite special på alla sätt å vis, så beställer man en ny som är så bred som min Classic så är den nog lika bred kan jag tänka mig). Mkt nära kontakt med hästen.

Classic & Brillant - djupt säte, rymlig i sätet, smal midja med brett säte, mkt nära kontakt med hästen. (Brillanten är samma som Classic fast i buffelskinn)

Töltmodellen har jag också provat, flatare säte än Classic men djupare än Evo, dock inte lika mjuk.
Dom dyraste modellerna tycker jag är snäppet mjukare i sitsen, och de är helt annorlunda att sitta i. Men Classicen är en himla bra sadel ändå tycker jag, är helnöjd med min :D Och den är också 10 000 billigare...

Frågan är dock om det är lönt för dig att köpa beg nu (du ska ju hitta en i rätt modell och bomvidd för att prova också...) för att köpa nytt till våren. Har man fast inkomst kan man få räntefriavbet. och då är det mer lönsamt att köpa nytt direkt. Du får ju tänka på att det är lite väntetid också om han inte har exakt rätt sadel åt dig på lager redan...

Själva böjen på ryggen blir skarpare, inte lika svag svängning. Svårt att förklara men jag tror detta är den största anledningen till att även sadlar i rätt vidd åker fram.

Ang. nyckeln så blir jag ju av med sadeln under nån vecka om jag måste skicka ner den. Samtidigt vill jag ju inte ändra mer än vidden, svårt..

Av de modellerna så låter Classic nog bäst men Amiralen är inte fel heller, jag tror egentligen det kvittar för mig. Jag har iaf mailat Jensen nu och så får vi se vad de säger. Hoppas att det löser sig iaf.

Alltså din häst blir mer överbyggd under rörelse?

Om man ska ändra bomvidden mkt så måste man ändra mer än bomvidden, och det är det Jensen då gör. Så det är det som är nackdelen med nyckeln - det kan bli helt fel om man inte vet vad man gör.

Vlka sadlar har du provat som haft rätt passform och bomvidd?

Ja så är det jag menar (ibland är det svårt att uttrycka sig :p)

WW är nog den enda nu, men känndes inte hundra. Tidigare sadlar har varit Globus (utprovad av C. Allansdotter 05) och en äldre Griffin. De har åkt fram.

Jensen med rundbossor brukar ligga bra på överbyggda hästar, så då ska du nog inte ha kilbossor iaf. (isf inte så raka, utan mjukt stoppade baktill) Men frågan är om Classic med rundbossor blir för böjd eller om det är Amiral Evon som kan passa bäst. Har nog inte sett en Classic med rundbossor faktiskt... Men det borde gå att få tycker jag... Ska ner till Skåne om 1½ vecka igen, kan svänga förbi Jensen å kolla om han har någon hemma. Kan ju fota åt dig så du ser hur den ser ut (om han har någon hemma dvs)

Vad tror du om lemetex sadel till cita?
15609622.jpg

15609621.jpg

Finns det breda lemetexsadlar?

Har du något humm om vad vid i lemtex motsvarar i grader?

:banana::banana::banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 161
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka