Sv: Sadellistan 2.0
Hur menar du att hon blir v-formad?
Det man får tänka på när man köper en sadel med nyckel (om du köper beg dvs) är att bommen måste ha ett bredare ursprungsläge för din häst än för t.ex. ett vanligt halvblod. För när du ändrar bomvidden så ändrar du passformen också, och för att bommen inte ska ändras för mkt så måste bommen vara en viss bredd till en början.
Och det finns ju både fördelar och nackdelar med nyckeln, fördelen är att du sparar pengar på att slippa skicka ner den till Jensen, nackdelen är att det kanske inte alltid blir rätt. Jag avstod från att ha med nyckel då det för det första är rätt så fult enligt mig och för det andra så har jag såpass nära till Jensen att det bara är att åka ner med sadeln. Har hellre att Jensen ändrar det åt mig än att jag ska experimentera själv.
Amiral Evo - liten i sätet, rätt så flat säte men känns inte för flat, man sitter där man sitter. Sätet är brett och midjan smal, men sätet är inte lika brett som på min sadel (men den är ju lite special på alla sätt å vis, så beställer man en ny som är så bred som min Classic så är den nog lika bred kan jag tänka mig). Mkt nära kontakt med hästen.
Classic & Brillant - djupt säte, rymlig i sätet, smal midja med brett säte, mkt nära kontakt med hästen. (Brillanten är samma som Classic fast i buffelskinn)
Töltmodellen har jag också provat, flatare säte än Classic men djupare än Evo, dock inte lika mjuk.
Dom dyraste modellerna tycker jag är snäppet mjukare i sitsen, och de är helt annorlunda att sitta i. Men Classicen är en himla bra sadel ändå tycker jag, är helnöjd med min

Och den är också 10 000 billigare...
Frågan är dock om det är lönt för dig att köpa beg nu (du ska ju hitta en i rätt modell och bomvidd för att prova också...) för att köpa nytt till våren. Har man fast inkomst kan man få räntefriavbet. och då är det mer lönsamt att köpa nytt direkt. Du får ju tänka på att det är lite väntetid också om han inte har exakt rätt sadel åt dig på lager redan...