Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Måste bara fråga.

För att en rygg ska klassas som rak, ska den gå helt rakt bakåt mot korset, alltså helt horisontellt från manken. Eller kan den gå rakt bak från manken, men "slutta" uppåt mot korset? Alltså ingen mjuk svängd kurva utan det är raka linjer som gäller. Hästen är muskelfattig och med muskler blir nog ryggen mer "horisontellt rak".

Gud vad svårt det var att förklara. Har bild på mobilen men ingen sladd med mig...

Okej, tack. Kan den fortfarande tänkas passa en rygg som har en Crown Arwen nu?
Arwen passar pållen, men jag vill ha bättre stöd för benen och djupare sits. Passar Warmblood in på den beskrivningen?

min crown WB fick ja utprovad till min fuxfia. Hon var relativt rak i ryggen, hade manke och tror de va nått med att tyngdpunkten låg långt bak på sadeln.

Apollo_13 har en crown Arwen har ja för mej som e utprovad för hennes häst. fråga henne.

Hm, okej.

kl
Min pålle måste som sagt var ha en sadel med tyngpunkten långt fram. Men jag vill ha större knästöd och djupare sits än vad min Arwen är, vet ni någon sadel som skulle kunna tänkas passa?

Jag gillar ju Crown-sadlarna, och deras priser :angel:, finns det någon annan modell som kan tänkas passa in i mina önskemål?

provat M&N? Kentaur? Prestige top dressage(heter den så)?

Jag har fått uppfattningen om att M&N samt Prestige är lite svängda i bommen, stämmer det?
Nope, Kentaur har jag inte haft möjlighet att prova. Hur är den i bommen?

M&N är rak.

Prestige är svängda som sagt, men är hästen inte spikrak så finns ju Prestige med kilbossor nu också.

Okej, jag hade fått för mig att M&N var lite svängda.

Men pålle räknas nog som ganska rak, bred och börjar bli ganska platt :angel:
Har tidigare haft några JR sadlar och nu denna Crown. Min sadelutprovare på Mustang vill att jag ska köpa en Albion, men de pengarna finns tyvärr inte :(

det här med sadlar verkar ju inte ha någon logik..

Finns en riktigt bred häst i stallet,haflinger på säkert ca 120 grader, ser mkt planare ut över ryggen än min häst. Den hästen har en prestige 37 utprovad, öh jag provade den till min häst, den va helt i luften framtill. Hur sjutton kan den ligga vettigt på den nadra hästen? för den ligger faktiskt ok på den andra hästen vad jag sett..

Efter jag provat prestigen provade jag några av de stora smäkra högmankade hästarnas sadlar. En county i w och en jacson i xw.. De låg väldigt mkt bättre än prestigen.

Countyn i w, verkade funka bra breddmässigt, dock va den för lång och låg inte ann så bra mitt under sätet. Bra fram o baktill dock.

Jacson i xw var för smal, men kom ner mer än prestigen.

Provred wintec med vitt järn också, den verkade nästan funka bredmässigt, låg an hela vägen framtill. Dock passar nog inte själva formen för när jag provred, glappa den lite framtill.Dock verka min häst nöjd ändå..

Kanske ska jag ta ut en sadelutprovare ändå, men då isf nån som har sadlar att ta med o prova. Bor ju i s-tälje nu och här finns ju lite, funderar på lillh*st*n exempelvis men de har ju inte så många breda sadlar begagnade. Då kanske de provar en ny globus 34-38 eller en zaldi 3, sen kanske de inte har så mkt mer, o om jag får en sadel utprovad kanske jag ändå är snål o inte vill köpa den ny av den utan istaället leatr en begagnad , men tydligen skiljer det ju så mkt från sadel till sadel så det kan va kört ändå. blöä.

Är det nån som vet hur Rolf Stenberg-sadlarna är i bommen? Rak eller mer åt böjda hållet?

*kl*

Vad skulle kunna tänkas passa denna rygg? Hästen i fråga är en ganska omusklad 15-årigt arabsto

19853735.jpg

19853736.jpg

19853737.jpg

En annan fundering.

Hur mycket kan en sadelmakare bygga upp knästöden?
Jag skulle vilja ha mer stöd för mina knän först och främst, men även mer stöd upp mot låren.
Skulle det kunna funka på min sadel, Crown Arwen?

Bild
19713916.jpg

Jag skulle börja med tömkörning el. liknande för att få upp muskulaturen samt att få magen lite mer sadelvänlig.

Är detta inte ett alternativ skulle jag börja med att testa:
Arabian
Globus
Crown
Griffin

Ev. Prestige om hon inte kommer upp med ryggen vid arbete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka