Sadelkammare för inackorderingar.

Inka-90

Trådstartare
Ni som hyr stallplats, hur har man löst utrymmet för utrustningen? Hur ser det ut i er sadelkammare? (ni får gärna visa bilder)
Hur mycket plats har du för dina saker? Räcker det eller skulle du vilja ha mer utrymme?

Jag funderar på att hyra ut 3st boxar utav 6, och funderar på utrymmet i sadekammaren.
Vad skulle du tycka om att inackorderingarna fick en egen sadelkammare på 3*4m? (och jag har en privat själv)
Skulle du vilja att det fanns en vägg med hyllor, sadelhängare, tränshängare, trokar och täckeshängare till varje box, eller skulle du vilja hänga upp egen inredning?

Hjälp mig i mina funderingar och berätta hur du har det.

Sv: Sadelkammare för inackorderingar.

Vi har i vårt stall inbyggda skåp där vi förvarar allt (sadel m.m.). Funkar bra då vi själva byggt dem nu i somras och fått inreda dem som vi vill.:)
Ca 1.5x1m i mått samt från golv till tak.

i vårat stall har vi alldeles fantastiskt mycket utrymme, stallet har egentligen 18 boxar men det står bara 8 hästar där, så vi har varsin box att ha grejor i också.
plus att det finns en sadelkammare på ca 10 kvadrat där alla sadlar och träns hänger inlåsta. (men nu är det ju inte så många stall som det finns så mycket utrymme i) och vet inte vad jag skulle ta mig till om det var mindre utrymme då utrustningen till mina två hästar lätt tar upp en hel box på 4x4 meter
tidigare när jag bodde hemma så hyrde vi ut fyra boxplatser, då hade jag en egen sadelkammare och dom inhyrda fick samsas i en på 3x4 meter

Kan vara en bra sak att du har egen sadelkammare fr din egen skull så slipper du ju att det "lånas" saker hela tiden typ.

Senast ändrad:

Våran sadelkammare är kanske 40-50 m2 så den är ju rätt stor. Alla har 2-3 sadelhängare plus lika många tränshängare.
Finns 2 täckestorkar och tvättmaskin.
Ena väggen har hyllor för täcken där varje box har en yta som är 200x70 cm ungefär.
Sen har man ett stort skåp som kanske är 2m högt, 1m djup och 1 m brett.

Älskar våran sadelkammaren, det är fantastikt mkt utrymme och känns inte alls trångt eller ngt trotts att alla har rätt mkt grejer till sina hästar.

När jag var inhyrd i ett stall så hade vi en varsin sadelhängare, en tränshängare och en krok :crazy: eller ja, det var vad jag som hade mittenplatsen hade. Dom som hade de på hörnen hade massvis med krokar att hänga sakerna på, så jag snodde krokar på andra sidan väggen istället :devil: sen hade man golvet under sin plats att ställa lådor med saker, ryktlådor etc. Stallägaren ägde inga egna täcken till sina hästar så täcken hängde lite överallt på alla boxar i stallet, väldigt fin ordning må jag säga.

Sadelkammaren är 2,5x3 meter :crazy:

Vi hyr ut, men jag svarar ändå!
2 sadelkrokar och 3-5 tränskrokar i uppvärmd sadelkammare. 1 stallskåp var i stallet för ryktsaker mm.
2 gardrober för täcken, kläder, vojlockar mm i uppvärmt fikarum på 50m2. Tyvärr inget bra ställe att torka blöta täcken.

I vårt stall (15 boxar) har vi två sadelkammare på ca 10m2 vardera. I min sadelkammare har jag 2 sadelhängare, två tränshängare (tjatat till ig egentligen igår endast 1), ca 2 meter upphöjd hylla på golvet, samt 1 meter hylla högre upp + en 3 delad täckeshängare (har iofs lyckats sprida ut mig på större yta än så :crazy:, men alla har inte så mkt utrustning så jag nallar på dem...;)) Utöver det så har vi två skåp samt varsin "täckestork".

Vi har en sadelkammare på 9 x 3 m varje inackordering har 4 st krokar till träns och 2 sadelhängare och 1 skåp
13846802.jpg

13850366.jpg

13849222.jpg

så ser det ut hos oss
och sedan finns det plats på logen för det som inte får plats i skåpet

Jag tycker jag har tillräckligt med plats, dock ser våran sadelkammare förjävlig ut om jag får uttrycka mig just nu.
Har stått där i snart 3 år och aldrig haft problem med trängsel, men nu verkar det ganska tajt om plats.

Nu har jag i och för sig 2 platser då jag har 2 hästar och delar upp detta.
Har också mina precis intill dörren så jag trängs inte med de andra så mycket.
Men vi är 6 st som delar på ett rum på ca 4*3 (?) meter. Alla har ca 2 sadelhängare var samt utrymmet nedanför för ryktlåder och annat, hyller ovanför och ca 4 hängare var bredvid för träns och dylikt. Sen har vi skåp, fast inte i sadelkammaren. Täckeshängare har vi ute vid boxarna då vi har uppvärmt stall.

Dålig bild från i samras.
19400517.jpg

Senast ändrad:

Vi har separat sadelkammare för läder och förråd för övriga täcken:

8106658.jpg

8106938.jpg

Var och en har varsin IKEA-hylla till täcken osv och man har två sadelhängare var + ett antal tränskrokar. Sadelkammaren är dubbelt så stor som bilden visar, är en rad med sadlar på andra sidan med. Stallet har 6 boxar.

Finns dessutom ett separat torkrum för täcken.

Senast ändrad:

Ni som hyr stallplats, hur har man löst utrymmet för utrustningen? Hur ser det ut i er sadelkammare? (ni får gärna visa bilder)
Hur mycket plats har du för dina saker? Räcker det eller skulle du vilja ha mer utrymme?

Jag funderar på att hyra ut 3st boxar utav 6, och funderar på utrymmet i sadekammaren.
Vad skulle du tycka om att inackorderingarna fick en egen sadelkammare på 3*4m? (och jag har en privat själv)
Skulle du vilja att det fanns en vägg med hyllor, sadelhängare, tränshängare, trokar och täckeshängare till varje box, eller skulle du vilja hänga upp egen inredning?

Hjälp mig i mina funderingar och berätta hur du har det.

Har du möjlighet att ha en privat sadelkammare hade jag valt att ha det så. Jag har stått i stall både där vi har haft gemensam sadelkammare med ägaren och där ägaren har haft en egen. Har ju funkat lika bra för mig som inackorderad, men hade jag varit stallägare hade jag faktiskt velat ha en egen, det är ju mindre stöldrisk om bara du har en nyckel till din egna sadelkammare.

I en sadelkammare hade jag velat ha tränshängare/krokar, sadelhängare och täckeshängare och iaf ett litet skåp för saker som inte kan förvaras kallt.

I stallen jag har stått i tidigare har det för det mesta bara varit träns/sadelhängare i sadelkammaren och sen har man ett skåp utanför. Nu har jag dock skåp inne i sadelkammaren med plats för en del av mina grejer.

Hur mkt plats som är tillräckligt är ju svårt att svara på. Det känns som att man aldrig har tillräckligt med plats för alla sina saker ;)
Jag har bara fått plats med det nödvändigaste i stallet. Sen har jag ett förråd i lägenheten och ett förrådsutrymme i en annan del av byggnaden som också är fyllt med hästgrejer.....
Om jag skulle ha alla mina hästsaker i stallet (förutom kläder) hade jag lätt behövt ett rum på 10-12 m2.... ;)

Men jag tycker att du som stallägare ska bestämma hur inackorderingarna ska ha det, man vänjer sig ju. Nu har jag bara en bråkdel av mina saker i stallet, men jag trivs ju inte mindre för det. Gäller ju bara att springa upp 5 min innan man ska till stallet om jag behöver nåt särskilt från förrådet. SÅ gör som du vill helt enkelt så blir säkert inackorderingarna nöjda också (eller tja, iaf om dom är vettiga... man kan ju inte ställa för stora krav tycker jag.)

Hoppas det blir bra iaf :)

Nu är vi ju i stort sett enbart inackorderingar i stallet (stallägaren själv ockuperar bara 1 box av 8...), och sadelkammaren är förhållandevis gigantisk.

Alla har en garderob var, 2 sadelhängare och 1-2 tränshängare.
Allt är placerat längs väggarna, så att golvytan i mitten är fri när man hänger täcken på tork i taket. Täckena hängs upp mellan två rader krokar och torkar bra.

Hade jag eget stall med inackorderingar skulle jag -om utrymmet tillät- ha en separat sadelkammare åt mig själv och en för inackorderingarna. Lite rätt att sprida ut sig måste man ju få ha i ett eget stall... :angel:;)
Jag har själv aldrig haft problem med att anpassa mig till tilldelat utrymme, så jag hoppas att mina inackorderingar skulle acceptera detsamma.

Jag skulle se till att möblera och sätta upp krokar själv åt inackorderingarna, för att hålla lite kontroll över antalet skruvhål i väggar och liknande.

Senast ändrad:

Jag är själv stallägare. Tycker det är smidigast och finast om det är stallägaren som hänger upp saker och ting. Då är det också saker som tillhör stallet, och inte plockas med vid ev flytt!

Vi har vår förvaring lite utspridd nu när stallet är fullt. Förr fick allt plats i sadelkammaren men inte nu.
Har en låsbar sadelkammare på ca 9-10 kvadrat med träns- och sadelhängare. Vi sätter upp så många som behövs. Har man två sadlar så ska de ju kunna hänga där. Nu är där 9 hängare och det är 6 hästar som använder sadel.

I andra delen av stallet har vi ett rum med garderober. Just nu ser det lite roligt ut för alla har fixat egna, men vi vill ordna nya så det ser enhetligt och snyggt ut. Vissa lutar och har sig :p
Utanför det rummet finns en lång bänk där alla kan lägga sina täcken i prydliga högar. Jag vill dock ha en låda till mina då mössen äter på dem :mad: Sådana lådor får dock varje person stå för själv.

Sen runtomkring i stallet finns det diverse krokar på varje box, några täckeshängare, selhängare osv. Vi är snälla och kan dela, det måste inte vara uppdelat så alla har exakt lika mkt yta ;) Sen finns det plats på logen också till t.ex. täckeslådor och annat som det kanske inte är säsong för.

*knapplån*

Vad har ni för temperatur i sadelkammarn?

Och kan man som stallägare kräva att man bara kan ha ett vissa antal saker i stallet, vissa har hur mycket grimmor och täcken som hälst= tar mycket plats.

Senast ändrad:

ursäkta OT men vad är det för snyggt gråblårutigt schabrak på sadeln längst ner till vänster?

Vi lösdriftare har ett kallstall med 5 boxar varav 2 fölboxar.

Vi har valt att använda en fölbox som förvaringsbox och har där egna lådor och hängare med våra grejer (vi är 5 hästar). Sen har stallhästarna en uppvärmd sadelkammare där vi har vårt läder så att det inte ska bli förstört av kylan.

Vi är i sadelkammaren i mån om plats och skulle gärna motta tips om hur man skulle kunna göra för att förvara läder i kallstallet utan att det blir förstört. Hur dyrt kan det bli att lite enkelt, provisoriskt bygga in en box som man kan ha uppvärmd?

I mitt nuvarande stall har jag:
sadelhängare. (finns så att alla kan ha minst en, en del kan ha två)
tränshängare
Ett smalt skåp, typ sånt som man brukar ha i omklädningsrum.
Ett fack i en annan sadelkammare där man kan ha lite schabrak och några täcken.

Det funkar ok men skulle egentligen vilja ha lite mer plats..

Den sadelkammaren som jag tycker har varit allra bäst har varit inredd med flera "skåp", en till varje box. Dessa skåp är så pass breda att man kan hänga sadel i utan problem och går ända upp till taket. Du har flera hyllplan för schabrak, täcken osv och även plats för krokar.
Är dörrar på skåpet så att man kan låsa.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig... 2
Svar
28
· Visningar
5 416
Senast: Polibek
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: pajaztar
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 235
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka