Sadelkammare för inackorderingar.

Sv: Sadelkammare för inackorderingar.

Såhär ser det ut i våran sadelkammare :D

Min sadelhängare + 3 krokar för träns

De andras sadelhängare + 3 krokar var (en tom sadelhängare)

Gamla 'skolskåp' att hänga grejer i, en varsin till alla hästägare (En tom här med)

Min låda till saker som inte får plats annars (och som inte används :angel:)

Stallkompisens låda + stallägarens garderob (syns inte så bra)

Hylla med varsitt hyllplan + lådor för alla hästägare.
Längst ner ligger trådar/isolatiorer + annat hagmaterial och 'apoteket' :D

Tycker att vi har gott om plats i våran ganska trånga sadelkammare.
Det finns även likadana 'skolskåp' till ev. medryttare, dock står de i logen och inte inne i stallet. Bredvid hyllan står också en 'hängare' för blöta täcken (syns lite grann på bilden)

Kan varmt rekkomendera Skåp :P man ser skillnad på ridskolans enorma sadelkammare mot privatstallets.Ett skåp bör kunna innehålla:
* 1-2 sadelhängare
* Ca. 4 krokar, ( Häng på dörrarna)
* Plats Under sadelhängare för schabrak Täcken ryktsaker m.m
Mandaga

I vår sadelkammare har vi varsitt smalt skåp, sadelhängare och tränshängare efter behov och antal. Skulle gärna ha större;)

Vad jag skulle vilja ha är:
*större skåp
*fler tränshängare
*annat utrymme för täcken och torkning av täcken.

Ett stort plus i stallet som jag står i är att vi har en loge som vi får använda för förvaring. Där står mina 5 tunnor med saker som inte används dagligen. Tror aldrig en sadelkammare kan bli för stor:p

*kl*

Vi har bara en garderob vardera (vanlig klädgarderob). Det är trångt. Där ska alltså sadel, träns, ryktgrejor, ens egna saker m.m. få plats. En del grejer kan man lägga ovanpå skåpet (ett par täcken). Annars så har vi bara en täckeshängare i torkrummet + boxdörren att ha grejor på.

Står uppstallad idag o där har varje häst/hästägare
* 1 sadelhängare
* 1 tränshängare
* 1 "dubbelkrok"
* 3 vanliga krokar
* 1 hjälmhängare
* 1 hyllplan ca 20*60 cm
* 1 trådkorg typ elfa
På logen finns plats för en garderob i standardstorlek och på en hylla i stallet finns plats för en hink med ryktsaker. Den vanliga täckeshängaren på boxen finns för de täcken som används.

Kan lätt säga att jag inte ens får plats med sjukvårdsgrejerna på min lilla hylla i sadelkammaren :(

men om jag hyr ut 3st boxar och de tre får en egen sadelkammare på ca 3*4m.
om du fyrde en utev dessa boxar, skulle du vilja att sadelkammaren var färdig inredd? eller kan man säga att nu får ni 3 samsas om detta rum och får lösa hur ni använder utrymmet själva, skulle det funka, eller är det gjort för bråk?
om de inhyrda får skaffa hängare o skåp o sånt själva i mån om den plats som finns.

om du fyrde en utev dessa boxar, skulle du vilja att sadelkammaren var färdig inredd? eller kan man säga att nu får ni 3 samsas om detta rum och får lösa hur ni använder utrymmet själva, skulle det funka, eller är det gjort för bråk?
om de inhyrda får skaffa hängare o skåp o sånt själva i mån om den plats som finns.
Jag ycker nog att det är stallägaren som ska stå för grundläggande saker som en sadelhängare samt krok att hänga tränset på och ett skåp eller hyllor att ha täcken schabrak och dylikt i.

I vår sadelkammare har vi varsin garderob som är 240 cm hög o 60 cm bred. 4 tränshängare per häst, 2 hjälmhängare, 3 sadelhängare o en hylla ovanpå skåpet 2mx30 cm höjd. Övrigt kan man ha i förrådet. 17 grader varmt med hjälp av luftvärmepumpen.
Mvh
C

har ett skåp som är ca 90 cm djupt och 1 m brett mellan golv och tak där allt ska få plats utom foder

*KL*

Här är vår sadelkammare i kollektivstallet jag står i. Vi har en liten toa där elementet sitter. Två sadelhängare och två tränshängare var. Samt en liten hylldel var. Täcken hänger enskilt ute i stallet på en liten gång, även där har vi en liten hylla/hängare var.

25370239.jpg

25370135.jpg

25370209.jpg

Så här ser våra skåp ut i sadelkammaren. Ca 1,5 X 1 m stora.

DSC00224.jpg

Jag har varsin sadelhängare och "smörjkrok" i uppvärmd sadelkammare till varje häst.
Garderob på logen och plats för kista på loftet!
Torkrum för täcken!

Verkar som om det är tillräckligt för de flesta. Ingen har bett om mer space iallfall. Det finns utrymme för mer...

Vi har väldigt bra organiserat och gott om utrymme i vårat stall.

I sadelkammaren har alla två sadelhängare och två tränshängare, med hjälmhängare ovanför. I själva sadelkammaren är det bara tänkt att förvara lädergrejor och det man använder varje dag. Till det har alla ett hyllplan som är ca 1 meter brett och 60 cm djupt ungefär. Dvs det får plats med massor:) Alla har även ett hyllplan där man förvarar enbart ryktlådan, för att slippa grejor på golvet.

Sedan har vi ett särskilt täckesrum. Där har alla tre egna hyllplan, som går från golvet och upp i taket. Ca 70 cm djupa och 80 cm breda. Alltså går det in massor där. I samma rum har alla en täckestorkare samt en täckeshängare med tre utfällbara armar. I rummet får även tävlingsskåpen plats, helt KALAS;)

Alla inackorderingar har ett nr, ex 5. Så sitter det små brickor vid alla hyllplan osv så man vet var man får ha sina grejor. Väldigt organiserat och bra. Samma system gäller i foderrummet!

KL

Det finns ännu ingen sadelkammare i stallet där jag står inackorderad, så allting står i minusgrader och med ganska stor stöldrisk....:crazy:

Ska flytta hem mina 2 sadlar och andra lädersaker jag ej använder då det redan börjar synas uttorkningstecken på dom....

//Domino_s

Vi har tre olika sadelkammare; en till lädersaker där det finns c. 30 sadelhängare (16 boxar i stallet) och lika många tränshängare, en till täcken där det finns flera täckestorkare och dessutom en tvättmaskin, samt en mindre kammare till övriga prylar. Dessutom har alla plats för en STOR låda i boxgången (den är nästan fem meter bred (gammalt amerikanskt galoppstall som man faktiskt skulle kunna rida igenom) längs vilken en lång bred kant löper, på vilken de flesta hänger sina rykthinkar och ett täcke eller två. Urbra och praktiskt! Min stallägare är fantastisk!

Det finns även ett tomt rum som möjligen kommer att inredas till ännu en sadelkammare, men inte än på ett tag eftersom behovet inte finns. Just nu står där en soffa som det är bra att vila på när hovslagaren är försenad...

Jag tror att det är lättare att få till en genomtänkt och rättvis layout om du som stallägare fixar grundinredningen med sadel-/tränshängare och eventuella skåp eller hyllor. Sen kan du ju tillåta att inhyrningarna sätter upp extra krokar etc om det inte stör dig. Om inhyrningarna står för inredningen blir det (förutom oenhetligt och risk för att fräcka hästägare roffar åt sig större plats etc) även lite konstigt när ngn flyttar och antagligen vill ta med sig sina grejor igen.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig... 2
Svar
28
· Visningar
5 416
Senast: Polibek
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: pajaztar
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 235
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka