Sadelinpassare som inte säljer sadlar

annan1

Trådstartare
Ska köpa ny sadel till min fjordvalack och funderar på de olika alternativ som finns. Har varit inne på att åka till en ridsportsbutik här i (hyfsat) närheten, som inte tar betalt för utprovning när man kommer till deras anläggning. Nackdelen är ju då att de troligen propagerar för sina egna märken. Jag siktar på att köpa en begagnad kvalitetssadel och då blir kanske deras utbud ännu mindre.

Alternativet är att ta ut en välrenommerad inpassare/sadelmakare som inte säljer några sadlar utan bara provar ut befintliga. Då skulle jag låna hem ett antal sadlar som kan tänkas passa, och så tar inpassaren hem och "snickrar till" den sadel jag bestämmer mig för om det är något som behöver ändras. Men då gäller det ju att jag lyckas låna hem någorlunda välpassande sadlar och det är jag inte säker på att jag kan.

Vad tycker ni är bäst? Erfarenheter av något av alternativen?

Sv: Sadelinpassare som inte säljer sadlar

Låna hem sadlar kan du göra från väldigt många ställen ?
Det finns även många sadel inpassare som förvisso säljer sadlar men inte är köpta av ngt särskilt märke . Dessutom kan du ju betala dessa för utprovning och råd och få namn märken och modeller på vad som passar bra och sen köpa själv begagnat . Gratis kan du inte förvänta dig en utprovning/rådgivning .

Åk till ridsportsbutiken, du behöver ju inte köpa ngn. Ta sen bild på häst med sadel i profil och lägg upp på buke för en andra och tredje bedömning, leta sen fram lämpliga begagnade och ta ut sadelmakaren för koll och se vad som ev bör ändras.

Ridsports butiken har antagligen flera sadlar att prova och rida i, känns ingen sadel bra så vet du ju vad du inte behöver kolla efter sen, och då får du ev tips om vad för sadlar som ev kommer att passa.

Buke folket kan se om sadeln ligger i balans och om den ser ut att passa (ingen säker källa men man kan få ett hum om sadeln passform).

Sadelmakaren kan se och klämma på sadel, häst och hur din sits ser ut i sadeln. Han ser om en sadel passar eller om den behöver modifieras.

Det blir liksom ett lagom sätt att fokusera sökandet i sadeldjunglen :p.

Jag måste säga att jag beundrar din tilltro till buke .

Även om det bara är ett Internet forum så finns det många som vill hjälpa, som och tycker att sadelinpassning är otroligt intressant.
Man behöver alltid en oberoende åsikt när man letar sadel, ngn som vågar säga om sadaln ser ut att ligga kasst. och kan tipsa om ngn annan modell som dom har erfarenhet av, och ju fler olika personer man frågar ju mer kan man lära. Har man inte en hel hög bekanta med häst och sadel kunnande så är det väldigt nyttigt att kunna bolla med andra på forumet.

Jag är åtminstone tacksam för Bukefalos, tack vare hjälpen här så fick jag reda på att min sadel var boven bakom mina rid problem(låg sjukt mycket i bakvikt och förstörde ryggmusklerna totalt.) och sen kom jag i kontakt med folk som jag fått låna sadlar av att pröva. Även hittat lasthjälp och tränare när jag ventilerat mina problem här :p. Så ja, jag har stor tilltro till buke. Finns många guldkorn men det gäller att sålla ordentligt ibland.

Jag tycker det är rätt meckigt att åka runt och låna hem sadlar på egen hand. Möjligtvis att jag kan göra det om det är någon särskild modell jag tror på, men jag har insett att det sällan blir vare sig enklare eller billigare på det viset då det kan bli många turer ;) Så jag tar hjälp av en utprovare redan från början när det är dags att leta nytt. Helst vill jag dessutom få köpa just det exemplaret vi provat ut.

Det som har fungerat bäst för mig är att anlita en utprovare som samarbetar med någon större butik, med stort utbud av både nytt och begagnat. En gång har vi fått hembesök pga en häst som inte är helt smidig att åka med samt att han blir väldigt spänd på nya platser och då känns det lättare att prova på hemmaplan. Då skickade jag bilder på hästen i förväg (väldigt bred häst så inte så många modeller som funkar), sedan kom utprovaren hem med bilen full av sadlar. Betalade utprovaren 1100 kr inkl resa tror jag, och köpte sedan sadeln av butiken.

Min andra häst åkte jag iväg med. Vi har flera ställen här i närheten men det finns ett riktigt bra knappt 3 timmar bort, så åker hellre dit. Fick jättebra hjälp, men kände ändå att det inte stämde hundra för mig även om sadeln låg bra på hästen. Fick göra ett återbesök och hittade en annan sadel där det stämde perfekt. Betalade 600 kr till utprovaren inkl återbesök, och köpte sadeln av butiken.

Jag har tidigare även tagit med hästen till butiker där utprovning ingår när man köper sadel. Då har jag faktiskt upplevt att det inte varit lika grundligt utan gått lite väl snabbt. Det behöver ju inte vara så på alla ställen men jag vill hellre ha ordentligt med tid avsatt till just mig och min häst. Tror att det ofta blir billigare och smidigare i längden om man ser till att få riktigt bra hjälp från början :) Och kostnaden för utprovning tycker jag faktiskt blir ganska liten i sammanhanget.

Absolut kan man få hjälp men det kan ju också vara svårt att sålla om man inte själv har kunskapen. Ang att bedöma en sadel på bild så går det nog att se om den ligger helt åt skogen, men mycket mer än så är nog svårt ändå.

Jag uttryckte mig nog lite dåligt. Alternativen var att 1. åka till ridsportsbutik med sadelprovare i huset eller 2. själv åka runt och låna hem sadlar från några butiker och sedan ta hem en helt oberoende utprovare. Jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna bedöma om ridsportsbutiken skulle vara alltför partisk och kanske "lura på" mig någon av deras sadlar som inte passar optimalt. Dessutom misstänker jag att det skulle kännas alldeles för bekvämt att köpa sadel hos dem om jag väl gjort mig omaket att ta med hästen och åka dit.

Nu har jag iaf bestämt mig för att ta hem en dyr och på papperet oberoende utprovare för en stor ridsportsbutik. Jag har valt ut ett antal begagnade sadlar som finns på deras webbplats, som jag bett dem att ta med - plus, naturligtvis, att de tar med andra sadlar som DE tror passar.

Tack för all er input!

Låter som en bra plan !

Kl
Jag gör som Gelina och har aldrig blivit missnöjd eller fått problem alla +15 åren med olika hästar jag anlitat samma sadel försäljare/utpassare .smidigt , enkelt och otroligt praktiskt ! Bäst av allt är väl att de dessutom tar inbyte på sadel när man köper nytt . Jag betalade 10 tusen för min nya dressyr märkes sadel i höstas då jag fick 10 i inbyte för den gamla . Den var ändå sex år gammal så för mig är det bra affär och mkt smidigare än att försöka sälja begagnat privat då sadelmarknaden svämmar över av det märket jag hade . Den hade kostat 17 i nypris för sex år sen .

Senast ändrad:

Jag har en sadelprovare i samma stad som har gott rykte, hon säljer begagnade sadlar åt kunder mot provision, eller nya av märken hon har i butiken. Jag köper allid begaggnat då jag inte vill ha en ny pga värdeminskning samt stelheten att rida in en ny sadel.

Hon har provat ut tre sadlar till min häst och alla har gått bra, nu i veckan kommer hon ut för att prova ut en fjärde. Jag litar på henne, hon gör ingen direkt vinst av att sälja begagnade sadlar då hon tar 10% i provision och hennes goda rykte är nog mer värt än de procenten om hon skulle börja lura på folk sadlar som inte passar...

Att min häst aldrig haft ryggproblem eller ömmhet är väl betyg nog på att hennes utprovning fungerar. Numera vet hon hur min häst ser ut och vad som kan tänkas passa, och hon har oavsett alltid så mkt sadlar i lager så någonting alltid går hem...

kl

Hakar på denna tråd, hoppas det är OK. Jag skulle vilja veta namnen på bra sadelutprovare i Skåne. Börjar bli dags för ny sadel till Misty och så småningom ska ju Diva också ha sadel. Man får väl förstås inte skriva ut namnen, om någon/några snälla hade velat PMa hade jag varit väldigt tacksam:)

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 636
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej alla! Varning långt...:o Det är såhär att jag skulle verkligen behöva hjälp. Jag bor på en ö (Gotland) och det finns ingen...
Svar
4
· Visningar
800
F
  • Låst
Utrustning Var i en sadel butik igår o lånade hem 4 sadlar till våra 2 fjordingar låna hem en hubertus i xxxw, en globus esperanza 36, en albion...
2
Svar
34
· Visningar
3 130
Senast: fjordinghanna
·
Utrustning Okej, nu ryker det ur öronen på mig! Kort historik så åkte jag och provade ut sadlar till fyraåringen för 1½ månad sedan. Hoppsadel...
2
Svar
27
· Visningar
2 629
Senast: Caroline87_eskilstuna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka