Ska köpa ny sadel till min fjordvalack och funderar på de olika alternativ som finns. Har varit inne på att åka till en ridsportsbutik här i (hyfsat) närheten, som inte tar betalt för utprovning när man kommer till deras anläggning. Nackdelen är ju då att de troligen propagerar för sina egna märken. Jag siktar på att köpa en begagnad kvalitetssadel och då blir kanske deras utbud ännu mindre.
Alternativet är att ta ut en välrenommerad inpassare/sadelmakare som inte säljer några sadlar utan bara provar ut befintliga. Då skulle jag låna hem ett antal sadlar som kan tänkas passa, och så tar inpassaren hem och "snickrar till" den sadel jag bestämmer mig för om det är något som behöver ändras. Men då gäller det ju att jag lyckas låna hem någorlunda välpassande sadlar och det är jag inte säker på att jag kan.
Vad tycker ni är bäst? Erfarenheter av något av alternativen?
Alternativet är att ta ut en välrenommerad inpassare/sadelmakare som inte säljer några sadlar utan bara provar ut befintliga. Då skulle jag låna hem ett antal sadlar som kan tänkas passa, och så tar inpassaren hem och "snickrar till" den sadel jag bestämmer mig för om det är något som behöver ändras. Men då gäller det ju att jag lyckas låna hem någorlunda välpassande sadlar och det är jag inte säker på att jag kan.
Vad tycker ni är bäst? Erfarenheter av något av alternativen?