Nu har jag lånat hem o provat några sadlar, tips o hjälp tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nu har jag lånat hem o provat några sadlar, tips o hjälp tack!

Har du provat Kentaur? De har ett par dressyrmodeller som är för breda hästar med platt manke. (Det är dressyrmodeller, Medea och Penelopa)
Annars när det gäller Globus Loke, Jag har en själv och den är inte hög baktill, helt normal.

Nej ja har inte provat kenatur, vart säljs de? kanske går att be sh*rpm*n ta hem nån sån..Angående loken så kände jag att ja inte riktigt vart ja skulle sitta i sadeln liksom, va skumt.o sen va det ju inte så mkt stöd på, va ju allround som sagt. tyckte om gloi mkt mer.

hade en globus click dressyr till min nordsvensk (den satt JÄTTE BRA!! :bump: :bow:

vad kul, tror den funkar på min fjording också. Men ja vill inte köpa en sadel för 8500 om ja själv inte kan rida i den..det är ju isfånna fall om ja provar en halv tum större. provade en 17 o kände att ja skulle tippa framåt på sadelbocken, dock kändes det ngt bättre när den låg på min riktiga häst.

Provade en Globus Turner på min häst som har rak rygg och bred manke och upplevde precis samma sak som dig - att man tippar fram otroligt mycket i den sadeln! Synd - för den satt som ett smäck på hästen, bara det att Jag inte kunde rida i den :(

Om du kan tänka dig en sadel med flexibom så har du ju Kari flexen. Skulle bli förvånad om den inte passade, både dig och häst.
Bra pris, ÅF inte allt för långt bort som har provsadel hemma.

Den där Hubertussadeln skulle jag gärna vilja veta mer om *letar sadel:D *
Vad heter den? Mer än Hubertus då

Om du kan tänka dig en sadel med flexibom så har du ju Kari flexen. Skulle bli förvånad om den inte passade, både dig och häst.
Bra pris, ÅF inte allt för långt bort som har provsadel hemma.

ja har funderat lite på den men ja vill nog gärna ha en sadel som är lite mer uppbygd framtil än kari flexen. men kanske värt o prova om inte mitt dagens inköp funkar. Köpte idag en rea sadel maxam 17,5 xxw, bara 2000 kr! hoppas den passar.Är lite orlig bara för att den kommer bli bred o rida i, hade funderat ett tag o prova din sadel men ja bestämde mig för att ja ville ha en sadel som va smalare midja o i läder. Men ja har lite gett upp det projektet så nu provar jag maxam.Sen så är den ju så billig att ja får pengar över o när hästen ev musklat om sig sen så kanske ja tar hem o provar en ny m&n eller ev en "engelsk liknande" bomlös.

Den där Hubertussadeln skulle jag gärna vilja veta mer om *letar sadel:D *
Vad heter den? Mer än Hubertus då

Denna hette bara hubertus xxxw, hon i butiken sa att om det står ett till x så heter de oftast haflinger. Den tycker ja passa ok på min mammas häst (svängd rygg, mkt bred fram) sadeln är väldigt plat o har ett väldigt lågt framvalv o är överhuvudtaget som en planka typ, är ju inte ja som ska ha den men min mamma o hennes häst verkar det ju funka för.Kanske kan fotografera den i morgon.

Kentaur sälja bland annat av Hedmans. Titta på deras hemsida. Sök på Hedmans häst & hund så kommer du rätt. Där beskriver de de olika modellerna + att det finns bilder. Kolla i ridsportbutikerna där du bor. Det finns säkert någon som har Kentaur. Grymt sköna sadlar. (Jag har både en Globus Loke och en Kentaur till min häst)

Ge inte upp. Vill du prova så har jag ju båda två hemma, bara att pm:a. Förstår dig gällande bredden på sätet, men nu efter en stunds ridning i Griffinen så har jag lyckats rida in den lite och den känns inte alls så vid längre. Sätet har smalnat av.

Hoppas det fungerar annars med Maxamen.

Ge inte upp. Vill du prova så har jag ju båda två hemma, bara att pm:a. Förstår dig gällande bredden på sätet, men nu efter en stunds ridning i Griffinen så har jag lyckats rida in den lite och den känns inte alls så vid längre. Sätet har smalnat av.

Hoppas det fungerar annars med Maxamen.

skönt att höra, det känns ju konstigt över huvudtaget att rida i engelsk sadel för mig just nu kanske därför ja får så ont i kroppen nu när ja börjat igen med engelskt. Har ju ridit i westernsadel ett bra tag nu o innan dess red ja bara med en gjord.Fick ont i sittbenen av 2 km normalridtur när ja red i albion sadeln ja prova nu. Dagen efter det red jag 1 km i globus clicen o efter det va ja helt slut.MEN för några år sedan kunde ja ju rida flera mil på en dag i istortsett vilken sadel som helst utan att jag klaga så ja hoppas kroppen vänjer sig igen.

hur är det med kari flexen känns den lika bred o sitta i som din syntet? tänkte om det skiljer mkt..

Karin känns väldigt lik Griffinen när den var ny breddmässigt. Eftersom Karin är mjuk så smalnar den av ganska omgående när man sätter sig i den.

Ibland så funderar jag på att sätta nån mjuk stjärtmuff på sätet för att slippa få ont. Är ju också van vid helt andra modeller. Karin är mjuk så där kan man inte få ont alls, Griffinen är ju lite si och så med nu när man suttit i Karin.

nu kommer ett långt inlägg:

har provat maxam sadeln nu, i stallgången så lå den inte ann riktigt framtill men när ja la en hand under bossan bak vart den ju bra fram. Så då fick ja känslan av att sadeln var för smal eller för vid eller för5 svängd. Men min käre mor hon tyckte att sadeln låg rätt bra o tyckte att ja skulle rida med en liten pad bak så skull det funka. Den låg ju inte hårt framtill. Ja strunta i det där med pad o tänkte att jag iaf skulle provsitta sadeln o när jag hade hoppat upp på hästen så kändes det som att sadeln låg bra. den låg lika hårt baktill som framtill o mitt under o satt inte hårt någon stans. Men givetvis så kände ja när ja provred att den rörde sig mkt baktill. Glappa lite framtill, vet inte om ja skrev det om när ja prova globus 38 men den glappa också framtill.Men globusen låg ju bra i stallgången. Kollade sen på avtrycket på schabraket på maxam sadeln o det va avrtyck hela vägen, o såg allmänt bra häst. hästen va givetvis lite ruggad i pälsen framtill o även lite baktill, sadeln åkte för övrigt ngt framåt i nerförsbakarna. MEN min häst gick väldigt bra hela ridturen o va allmänt framåt o kunde går relativt samlat i arbetstraven o för första gången någonsin så höll ja på o lyckas med skänkelvikningarna i trav dessutom..Kan ju va bara för att ja får relatvivt bra skänkelläge i sadeln kanske kanske.Har ju öppet köp på sadeln 60 dagar o det syns inte på sadeln att den är använd nu. så ja kan ju lämna tillbaka den, i sånna fall ska ja prova ev grannstallets barefoot om ja lyckas få tag på dem..

Vet ju inte hur din donna ser ut i dag breddmässigt, men tänkt som så att hon kommer ju troligen blir bredare av kanske både hull och muskler då kommer du behöva en sadel som idag kanske är ngt. för vid.

Förkasta den inte för att det blev lite rugg, det kan ha med fler faktorer att göra som inte är onda. Det kan bero på det du hade under sadeln, det kan bero på att sadeln idag är lite för vid och i kombination med att hon rörde sig så gjorde också sadeln.
Att den glappar lite bak när hästen står i gången gör inget allt för som du märkte så slätar det ut sig när man sätter sig i sadeln.

Prova med nån antigligpad eller lite tjockare paddning under nästa gång och se vad som händer, för det låter som den är ngt. för vid hela sadeln, vilket är bättre än att den var precis. Är den som Griffinen så kan man ju stoppa eget material under bossorna för att få den exakt för månaden som man behöver.

Fota gärna så vi får se.

Vet ju inte hur din donna ser ut i dag breddmässigt, men tänkt som så att hon kommer ju troligen blir bredare av kanske både hull och muskler då kommer du behöva en sadel som idag kanske är ngt. för vid.

Förkasta den inte för att det blev lite rugg, det kan ha med fler faktorer att göra som inte är onda. Det kan bero på det du hade under sadeln, det kan bero på att sadeln idag är lite för vid och i kombination med att hon rörde sig så gjorde också sadeln.
Att den glappar lite bak när hästen står i gången gör inget allt för som du märkte så slätar det ut sig när man sätter sig i sadeln.

Prova med nån antigligpad eller lite tjockare paddning under nästa gång och se vad som händer, för det låter som den är ngt. för vid hela sadeln, vilket är bättre än att den var precis. Är den som Griffinen så kan man ju stoppa eget material under bossorna för att få den exakt för månaden som man behöver.

Fota gärna så vi får se.

har bilder på hennes rygg med albionen o globusen o de är ju nytagna. http://www.pixbox.se/alb_show_id235616_page0.html

hon är mkt "smalare" nu än vad hon va på de bilderna du sett innan på henne. Har några bilder på henne som är nya men inte lagt ut dem på pixbox än, kan göra det inom några dagar.

Har lånat hem en knights bomlös nu av grannen, hon är gravid o rider inte just nu så jag ska få prova den.

provred grannens knights bomlösa(15 tum) idag o ja tyckte om den! men ja vet uppriktigt sagt inte va hästen tycker, tror att pad kanalen vart för smal o att det tryckte på ryggen ev. Sen så vill ja ju gärna att lite fler personer än jag ska kunna rida i sadeln, mamma , pappa, syster, min pojkvän mfl o då tror ja att denna 15 tum blir för liten i sitsen, min pappa fick prova o han satte sig på bakre pommeln o det kan ju inte vara bra??
ska prova o rida med maxamen med pad nu idagarna också o försöka fotografera..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 661
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag letar nu hoppsadel till mitt fullblod. Han har en IW-dressyrsadel som passar bra (behöver dock breddas lite då han musklat sig)...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: Nomina
·
Utrustning Jag har problem. Min häst skulle behöva få en sadel utprovad ordentligt. Inga bekymmer, sadelutprovare finns det ju lite här och var...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V