Sadelimport från USA

MsSleepalot

Trådstartare
Har hittat en jättebillig och bra sadel och pratat med ägarna och dom sa att frakten kommer gå på $150.

Om jag köper den, kommer det komma en massa annat jag måste betala då? Eller är det bara sadeln och frakt jag behöver betala?
Hur det med tull? Betalar man den då? Hur mycket är det på?

Nån med egna erfarenheter kanske?

Tullavgiften är ca 4 %, men det tillkommer även moms på 25% om du inte kan få dem att skicka den som gåva, för då kommer du antagligen undan med både tull och moms.

Ok tack! Men det var ju inte så farligt?!

Vad tycker ni? Ca 5000, kanske lite till, för en ngt använd Circle Y 16"sits, 7" full quarter bom, jättefin?
Vågar man?

jag är inte helt säker, men jag var inne på tullverkets hemsida för ett tag sen, och där står det att man slipper momsen om dom skickar som gåva, men den får inte vara värd mer än 500sek. så för min del som ville importera en splitt ny sadel, är det inte så lätt o bevisa att den visst bara är värd 500 spänn, om dom skulle slita upp kartongen o ta sig en titt hehehe. det ser man ju även med ett ovant öga att den är värd mer än så... på tullens hemsida står det allt du behöver veta, tullavgiften är inte många procent iallafall. sök på altavista så kommer du nog hitta sidan, så gjorde jag.

lycka till!

Jag har nyligen köpt en sadel från USA. Sadeln var relativt billig, ca 4000 SEK. Min svägerska skickade hem sadeln till mig med det billigaste fraktsätt hon kunde hitta. Det blev ca 2900 SEK pga att kartongen var stor och sadeln tung.

När paketet sedan kom till Sverige fick jag dessutom betala tull och införselavgifter på ca 1500 SEK. (Räkningen på frakten kom ca två veckor efter leverans.) Paketet skickades till mig som en gåva. Slutsumma för sadeln blev ca 8400 SEK. Sadeln kostar ca 11000 i sverige så lite pengar tjänade jag.
Men bara för att sadeln är billig i USA så behöver den inte vara billig att få hit. För mig blev kostnaden det dubbla mot vad sadeln kostade.
Absolut billigaste sättet att få sadeln till Sverige är om du har en bekant som kan ta med den på flyget hem.
Jag skulle ha fått hem min sadel på det viset men deras resa blev inställd.

Lycka till med ditt sadelköp!

jag ska åka till texas i september en månad. köper jag något så behöver jag alltå inte betala något extra för den där jag "tar hem den"? eller?
förrenten? någon som vet en riktigt bra o prisvärd affär där i närheten?

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 128
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Tjo, är i behov av sadelgjorsspänneskydd, i brist på tillräckligt långa dressyrgjordar, men hittar ingenting i sverige som säljer dom...
Svar
6
· Visningar
486
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: Fetaost
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar