Sadelhjälp!

DeCloe

Trådstartare
Har en treårig xx-val som gått med en wintec 500 dressyrsadel (med cair) sen jag köpte honom, d.v.s. två månader (sadeln följde med i köpet). Nu har han vilat i tre veckor ungefär och idag la jag på sadeln och den ligger i bakvikt hur jag än "bär mig åt". Jag uppfattar det som att han blivit rakare i ryggen och därmed att sadeln blivit för svängd(?) För att bomvidden tycks verka helt OK. Nu är frågan hur jag ska göra, jag hade inte tänkt köpa en ny sadel förrän i höst/vinter nån gång men den här sadeln jag har nu tänker jag inte rida i.

Det är en hoppsadel jag är ute efter för max 10 tusen (tänker inte lägga ut mer på en sadel till en häst som växer). Inser att det är svårt att hitta en bra ny sadel för dom pengarna, så tänker försöka rikta in mig på begagnade.

Hästen i fråga är alltså ett fbl med rätt rejäl manke men ändå med relativt lång rygg d.v.s. rätt långt sadelläge. Han är även rätt mkt överbyggd för tillfället. Har tyvärr inga bra bilder på honom just nu, men kan försöka fixa.

Jag har funderat på Prestige och skulle då kunna tänka mig att köpa en ny golden star, eller ska jag isåfall rikta in mig på dom dyrare modellerna begagnat? Eller är det inte värt att köpa en helt ny sadel till en treåring tycker ni? Hur pass mkt går det att värma om bomvidden på Prestige? Andra märken ni kan tipsa om? Vill ha en bra kvalitetssadel...

Sv: Sadelhjälp!

Prestige kan man ändra 3 bomvidder.
Lägg in bilder på hästen så kan jag tipsa om märken.
Om sadeln ahr blivit för svängd så kommer den tippa fram om bomvidden är rätt. (den kan tippa fram även om den är för smal) Så det verkar som att sadeln istället har blivit för smal...
Lägg gärna in bilder på hur Wintecen ligger också...

Sv: Sadelhjälp!

Prestige kan man ändra 3 bomvidder.
Lägg in bilder på hästen så kan jag tipsa om märken.
Om sadeln ahr blivit för svängd så kommer den tippa fram om bomvidden är rätt. (den kan tippa fram även om den är för smal) Så det verkar som att sadeln istället har blivit för smal...
Lägg gärna in bilder på hur Wintecen ligger också...

Okej! Då är det alltså mer troligt att den blivit för smal. Ska försöka se till att ta kort imorgon och lägga in :)
Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar