Sadelhjälp

_FiA_

Trådstartare
Vi har stora problem att hitta en sadel som passar till våran Quarter. Hon är lite överbyggd bak så alla sadlar tippar framåt och sitsen blir usel! (Hängsits) Hon är bred bak men lite smalare fram . Även om vi provat bulidup pad så lutar ändå sadlarna framåt. Hennes rygg är inte rak utan lite U formad.
Dom flesta sadlar vi provat har även lättat bak.

Svårt för oss att veta vilken storlek hon har men vi provade en xfull quarterbom på henne och den var lite stor.

Finns det inga westernsadlar som är gjorda för hästar som ser ut som henne?

24474203.jpg

Sv: Sadelhjälp

Har inget tips på sadel, men du sadlar alldeles för långt fram.. Prova att lägga sadeln en bra bit längre bak. Den ska inte ligga över bogbladen. Prova en smalare bom, då borde den inte tippa framåt/nedåt.

/LL

jo jag vet att sadeln ligger alldeles för långt fram på bilden. Vi sadlar längre bak men efter ridturen så ligger den där.

Jag tror ni har provat för stora sadlar. Hon ser inte SÅ bred ut. Sen gäller det att hitta en som är mer uppbyggd fram så det inte blir en sluttande sits.

Skulle nog vara lättare att se, om du lade ut en bild utan sadeln på, för att bilda sig en uppfattning om hur ryggen faktiskt ser ut :)

Tror oxå att ni provat alldeles för vida sadlar. Glider dom framåt-nedåt så är dom ganska säkert för stora....
Endel arabbommar är lite mer böjda...

Ni kan nog ha rätt i att vi kanske provat för stora sadlar. Men vanlig quarterbom har vi provat och den kan ju knappast vara för stor? den tippade också framåt.
Här ser man att hon är rätt grov

27365310.jpg

Har tyvärr ingen bild utan sadel

Du vet väll att det kan skilja mycket mellan olika märken. Det är måtten som avgör inte vad de kallas. Där bommen ska ligga kan vara mycket smalare än man tror. Det är inte bredden på bogen nertill som avgör hur bred sadel hon ska ha.

Quarterbom kan absolut vara för vid. dessutom är det ju så att bara för att hästen är grov behöver inte det betyda att den är bred över ryggen....

jo jag vet att sadeln ligger alldeles för långt fram på bilden. Vi sadlar längre bak men efter ridturen så ligger den där.

Detta med att råda om sadlar på nätet är förkastligt.. Ingen jävel här kan ju bedöma din hästs behov på ett par bilder.

Men med utgångsläge av vad du säger här så gissar jag att du har en häst med liten eller nästintill obefintlig manke, lite av en rund tunna där sadlar har en förmåga att antingen rulla eller som på bilden åka fram efter ritt.

För att slippa en sadel som glider fram så måste riggningen vara rätt i förhållande till bommen. Dvs den bom ni har på hästen kanske ligger bra men inte när den glidit fram.
Hur det nu än är så kommer alltid gjorden att hamna straxt framför frambenen oavsett var den var när du spände den. I alla fall om du har en rund tunna.

Så för att undvika det kan du söka en sadel med FULL RIGGING, möjligen kanske en 7/8 men absolut inte en 3/4.

Titta på bilden så ser du var gjorden hamnar och därmed oxå var främre skirtsen torde ligga på din häst. Rätt rigging och kanske ev en mindre storlek på bommen så kan det gå vägen.

rigging-positions.jpg

Men som sagt, prova ut sadel på nätet brukar inte bli bra......

//Waern

aha! det har jag funderat på varför sadelgjorden alltid glider fram så långt det bara går. men hon är som sagt en tunna. men det ser så himla obekvämt ut för henne när den nästan skär in i frambenet!
Den sadel vi har nu har 2 st ringar att fästa gjorden i och vi har den i den bakre. ska prova att flytta fram den och se vad som händer.
självklart förstår jag att man inte kan prova sadlar över nätet, ville mest ha lite åsikter om vilken sadel/typ av sadel som möjligtvis kunde passa så försökt så länge.

tack så länge

Välkommen i gänget.. Jag lider med dig. . Jag hittar ingen sadel som passar till min häst jag heller, har ungefär samma problem.. Hon är också väldigt svängd i ryggen å bred framtill..
Skittrist läge verkligen.. :cry:

Fast vad är det för fel med att råda om sadlar över nätet?

Det behöver ju inte betyda att man åker och köper första bästa sadeln någon nämner och använder den, utan snarare att man får lite TIPS om vilka märken som kan vara värda att iaf prova på hästen.

Vad är fel med det? Nej just det, ingenting. ;)

TS: Min häst ser ungefär ut så i ryggen, har ännu inte funnit sadel till henne. Hon har normal manke och är överbyggd bak.
Antingen är de för raka i bommen, eller för svängda.

Jag hade införskaffat en ryggmall, mallat av min häst och skickat den direkt till tillverkaren för bedömning. Det fungerar till 99% och då får man tips, råd och vägledning som är ovärderlig. :D

Fast vad är det för fel med att råda om sadlar över nätet?

Det behöver ju inte betyda att man åker och köper första bästa sadeln någon nämner och använder den, utan snarare att man får lite TIPS om vilka märken som kan vara värda att iaf prova på hästen.

Vad är fel med det? Nej just det, ingenting. ;)

QUOTE]
Nej, varför anlita någon som har kunskap när man kan fråga på Buke ??
Förresten, vilka skor tror du passar åt mej? Jag ska handla nya men behöver lite råd. :confused:

Det är lätt, skicka in en bild på dina fötter på buke så kan alla proffs tala om vilken storlek du ska ha!!!!

aha! det har jag funderat på varför sadelgjorden alltid glider fram så långt det bara går. men hon är som sagt en tunna. men det ser så himla obekvämt ut för henne när den nästan skär in i frambenet!
Den sadel vi har nu har 2 st ringar att fästa gjorden i och vi har den i den bakre. ska prova att flytta fram den och se vad som händer.
självklart förstår jag att man inte kan prova sadlar över nätet, ville mest ha lite åsikter om vilken sadel/typ av sadel som möjligtvis kunde passa så försökt så länge.

tack så länge

Flytta fram till den främre D-ringen så vinner du 5 cm. Jag förstår din frustration men det finns gott om idioter på nätet (däribland jag själv emmellanåt) som tror sig kunna saker.

Inte många är lekmän vad gäller sadlar och märken. Det vimlar ju av sadeltrådar på buke vilket torde vara en rysare i sig.

Hoppas tipset hjälper en smula.

//Waern

Vad det är för fel?

Felet är ju jätteenkelt! Här sitter ett gäng hobbyryttare och tycker en massa bara.
Hur många hästar har en genomsnittlig westernryttare härinne? Hur många sadlar har samma person ägt?

På de kunskaperna ger man sedan råd om vilka märken som passar på hästar vilka man bara sett på bild...

Kan inte annat än hålla med Kenneth och IngaLena i den här frågan.

//Waern

På de kunskaperna ger man sedan råd om vilka märken som passar på hästar vilka man bara sett på bild...

Det är väl INGEN som skriver: "Den sadeln passar din häst!"
Däremot skriver man: Jag kan rekommendera dig att prova det här och det här märket.

*Suckar åt alla som är så jävla "pk"*

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Utrustning Dessa sadlar dök ju upp för rätt många år sedan nu och jag har googlat mig till att modellerna och alternativen blivit betydligt fler på...
Svar
8
· Visningar
1 082
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka