Sadelhjälp

Sv: Sadelhjälp

Oj oj oj ingen såg ut att ligga bra =O Du får tvinga bak dem mer för nu ligger de ju på halsen :angel: Även om du tycker det ser skumt ut är det där bak dem ska ligga, annars får stackarn noll bogfihet =O

Skulle sattsa på Globus för han verkar kräva en rak sadel, eller annat märke som är för breda raka hästar. Tycker dem flesta ser för svängda ut. Och hoppsadeln ligger tok fel!

Min häst har liknande rygg fast är lite mer slimmad :angel: Till henne har jag iaf haft Globus och en griffin haflinger/cob. När hon tappade muskler hade jag under ett tag en jacson xx wide men tror nästan det blir för smalt för din.

Ska åter gå till en griffin nu igen. Skönt att ha en sadel man slipper dalta med ^^

Senast ändrad:

Ja det är det minnsan inte allas om har. SÅ vi får vara glada för det lilla vi får! :)

Jag hade en M&N till min tjockis haflinger och där 32 inte särskilt vid. Och tyckte även att den var något svängd så det hade jag nog inte satsat på. Synd att jag inte har den kvar...

Sören också!
Fick mitt nya koppjärn strl XXvid, och lyckades skruva av det gamla. För att upptäcka att de är EXAKT lika breda, trots att Solvira har bankat ut det gamla rejält... Kan de dra ihop sig igen??

Så nu har jag två styck koppjärn XXvid som inte passar, bra jobbat liksom. :p

Thorowgood T6 Robert Whitaker.

Den kan kanske vara bekväm när den inte är så vid, som det är nu kommer jag inte ner i den.

Jag vet inte om det här stämmer men jag har hört att sadlar där man ändrar bomvidd kan gå tillbaka mot ursprunget i materialet, som tex omvärmda bommar. Trodde inte på det, men jag blev väldigt betänksam när vi provade två prestige på en häst i stallet och det var så totalt olika bomvidd trots att båda skulle vara samma vidd. Men det visade sig sen när man läste i den ena att den var omvärmd från 33......det var den smalare:cool: Vet nu inte säkert om det här kan vara förklaringen eller om den är felmärkt eller om man ändrat igen och inte stämplat in, eller om modellerna skiljer så mycket:confused: Men den ena var i alla fall klart smalare.

Vet inte ang metall, men ja, man vet aldrig:confused:

Men det vore ju konstigt om metall skulle "krympa" tillbaka tycker jag? Träbommar kan jag förstå, men metall? Låter konstigt...

Det kanske är möjligt att de ändrat vidden på järnen? Det är ju iaf ett år sen jag köpte den. Skumt är det i alla fall. :p

Nu har jag fått mitt nya koppjärn. Det var ett :devil: att få dit det! 3 bomstorlekar smalare, sadeln var inte alls villig att tränga ihop sig så... Men tillslut gick det! Nu slipper han sadeln på manken iaf. Får se hur länge det passar, tror att det kan bli för smalt ganska snabbt, suck.

Nu har vi en dressyrsadel! :cool:

Hästen rörde sig mycket i den, gissa vem som kommer att få problem att sitta kvar. :p:angel:

En brun, bred och rak Jessica Crown är det. :)

vad gäller prestige så drar dom alltid ihop sig en halvstl efter värmning. dvs ställer man maskinen på 35 så får man en 34,5. så kan vara därför det skilde mellan sadlarna.

dock är det tyvärr så att samma modell av samma märke och stl kan variera redan från fabrik! hur det kan hända vet jag inte, men har upplevt det flera ggr.

marvin; vad bra att ni äntligen hittat en sadel!:)

Här är lite bilder på min nya Jessica Crown:

DSCF0687.jpg

DSCF0688.jpg

DSCF0689.jpg

DSCF0690.jpg

DSCF0691.jpg

Sadeln ligger fortfarande ngt för långt fram så just nu ser det ut som att den ligger ngt i bakvikt kanske blir det bättre om du kan dra tillbaka den ett par cm?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka