Sadelhjälp

Sv: Sadelhjälp

Japp, den hamnade för långt fram igen. Sadlarna vill liksom ligga där.

söta Prince! :love:
sadeln ser superfin ut! tror den kommer ligga bättre om den kommer lite längre bak.
hm, vad jobbigt att sadlarna åker fram - du har inte funderat på att testa svansrem?

De åker inte fram, jag lägger dem där. :o Det är liksom där de stannar när jag sadlar och drar bak så långt det går tills det tar emot.

Nytt försök idag!

Här är lite bilder på min nya Jessica Crown:

DSCF0687.jpg

Ligger sadelgjorden verkligen plant mot hästen? Känn under magen på hästen och se om den trycker lika hårt i framkant som bakkant.

Jag tror att hon satt den bak och fram faktiskt. :p Det är en svängd gjord och de är ju lite luriga!

:o:o:o

:rofl:

Undrar om jag är lika blond som Prince? :o:rofl:

Ok, jag ska väl vända på gjorden dårå. Komplicerade saker det här. Jag kanske ska anmäla mig till ridskolans teorikurs. :angel:

Haha, jag har vridit och vänt på den där också! De är kluriga. Man försöker använda logik när man sätter på den, men det funkar ju inte... -Logiskt- sätt så skulle ju utbuktningen gå framåt för att inte dra fram sadeln, men ja, jag vet inte jag...

Du kan ju fråga först om de tar upp så avancerade saker? :angel:

De kommer inte med instruktionsmanual?

Du kan ju fråga först om de tar upp så avancerade saker? :angel:

Det står att de ska ta upp sadling, borstning, visitering osv... Men jag tror inte jag har hjärnkapacitet för en så svår kurs efter en dag på jobbet. :p

Star Trekk?

Jag har en Star Trekk dressyrsadel med utbytbart framvalv. Har två storlekar som jag växlar med under året beroende på hur hästen ser ut i muskler och hull. Passar alltid! Superskön och man får tävla i den. Rekomenderas!

Du bör sadla nästan en decimeter längre bak också än på bilderna...

10 cm?
Ska jag lägga den direkt på korset och ha sadelgjorden runt skapet kanske?

Ja, bättre det än att ha sadeln på manken och sadelgjorden runt halsen iaf. :p

Jag utgick från de första bilderna i inlägget, de med de svarta sadlarna men jag tycker även att den bruna ligger på tok för långt fram, om än inte 10 cm. Min sadelutprovare och ET säger att ryttaren ska sitta (djupaste punkten i sadeln) mitt emellan manken och korset. Där är hästen mer uppbyggd och starkare.

Men nu pratar du om två olika saker; sadelläge och sadelgjordsläge. Det ena har inte med det andra att göra. Faktiskt.

Vad ska man göra med hästar som har ett framben rakt nedanför det riktiga sadelläget då?

Försöker sadla så långt bak det går, men hur jag än gör är där ett framben ivägen. :crazy:

Vad ska man göra med hästar som har ett framben rakt nedanför det riktiga sadelläget då?

Finns bara en sak att göra: Lämna in hästen på kliniken och be dom flytta fram frambenen. :D

Alternativt: Fettsugning av området runt sadelgjordsläget ;)

Eller möjligen, prova att korsa sadelgjordsstropparna

Kan de sätta in lite "skydda täcket-vett" när han ändå är på kliniken? :p

Fettmobilisering pågår för fullt.

Ja, bättre det än att ha sadeln på manken och sadelgjorden runt halsen iaf. :p

Jag utgick från de första bilderna i inlägget, de med de svarta sadlarna men jag tycker även att den bruna ligger på tok för långt fram, om än inte 10 cm. Min sadelutprovare och ET säger att ryttaren ska sitta (djupaste punkten i sadeln) mitt emellan manken och korset. Där är hästen mer uppbyggd och starkare.

Ryttaren ska placeras på just den hästens starkaste punkt, hade jag suttit mitt emellan manken och korset på min häst så hade hon fått väldigt ont i ryggen för det är inte där hon har sin plats för ryttaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka