Sv: Sadelhjälp
(Arg! Här hade jag suttit och skrivit ett jättelångt inlägg som den här skitdatorn tog bort! Bara att börja om då...) Förstår vad du pratar om med hoppsadeln nu, det ser riktigt illa ut. Den var ju som sagt en sadel som funkade i igångsättningen för att han gillade den och för att den gick att få tillräckligt bred och att den inte tryckte där han hade ryggont förut. Vilket var precis där bossorna slutar, så du får kolla noga nu så att sadlarna inte gör precis så som Klimken gör nu när du sitter i den, d.v.s. gräver ner sig i ryggen för att den är för smal. Eftersom han bara precis kommit igång så kommer ryggontet komma som ett brev på posten då.
Jag är ledsen att jag inte hade råd att leta reda på en sadel som funkade, känns riktigt dåligt men är man luspank så är det inte så mycket att göra åt.
Jag får helt enkelt försöka dela med mig av vad jag erfarit sen tidigare!
Crownen passade aldrig, den var hela tiden för smal. Det var en M på den, men troligen var den utspänd då de fått in dem som N men senare märkt den om M eftersom den var lika bred som de andra M de hade inne (han jag pratade med tyckte att enda anledningen till att det kunde vara så var för att den andra utprovaren spänt ut den men inte skrivit upp det/märkt den med en gång). Så om du kan hitta en W eller ännu större är det väl värt att prova.
Wintec har jag gett upp på också, provat de förut men de ju så himla smala så den åkte av direkt igen. Ev. skulle väl Wintec Wide funka i bredd, men det är ju en allround så det går ju bort för dig också.
Edinburgh har han haft en, och den gillade både jag och han. Han hade en 3a när han var ung, men nu när han växt på sig måste han nog ha en 4 (men trolig 5).
Hubertus har han haft en som var utprovad och som han hade i flera år och gillade, men jag hatade den.
Globusen kan vara väl värd att prova i både 36 och 38, men jag skulle tippa på att han kommer dra 38 när han musklat på sig.
När Lars tittade på honom (jag förmodar att det är sadel-lasse som terese pratar om tidigare i tråden) så gissade han på att han skulle behöva ca 2 bomvidder större i Crown, ungfär 32-33 i M&N (om du kan hitta en sån tycker jag verkligen du ska prova det). Det han tipsat om till honom är förut M&N: Cliff Barnsby, Stübben (Tristan i bomvidd 33?), Albion. Säkert nåt mer som jag kanske kommer på sen...
Har sett några sadlar som verkar raka och ganska breda när jag suttit och surfat runt, men såklart ligger de sparade på min vanliga dator och jag kommer inte ihåg just nu vad det var för några.
Men jag ska maila över länkarna när jag får tillbaka min dator!
Prova det mesta du kommer över, men sadlar i normal/normal mot vid kan du rata direkt om de inte ser gräsligt vida ut. Men som sagt, han är ju ingen ardenner så jag tycker verkligen att det inte borde vara så svårt!
(Skickade jag inte med den svängda gjorden? Om den ändå åker fram får du väl testa lektra's tips.
)
Angående om hur långt bak du ska sadla, kommer du ihåg vad jag visade med den stora, synliga museklen som går precis nedanför manken? Bakom den ska du sadla, då har han fritt att röra sig fram i.