Sadelhjälp

Sv: Sadelhjälp

Den crown ägaren hade var väl bara en M? Prova en W, dessa sadlar är väldigt breda. Har han haft en tidigare så bör de ligga rätt hyffsat i en storlek vidare.

Ingen av de sadlarna du provat ligger bra, hoppsadeln ligger fruktansvärt dåligt!

Som flera sagt, hoppsadeln är rena katastrofen:crazy: Men alla ligger dåligt. Det är inte säkert att bara magen lyfter fram sadeln. dels är de för smala itom hoppsadeln som ser för vid ut och båda dessa faktorer lyfter ofta fram sadeln också. Samt att en del hästar gör det bara, men det är svårt för dej att veta vilket nu.

Jag har ingen aning om vad som passar, men du ska ju banta ner hästen så det är svårt att hitta sadel nu, bättre att vänta. Köp en bomlös så länge, det är faktiskt inte så dumt tror jag, Du kan sälja den sen. En bekant gjorde så och den bomlösa var lättsåld sen så det det var ingen förlust.

Senast ändrad av en moderator:

(Arg! Här hade jag suttit och skrivit ett jättelångt inlägg som den här skitdatorn tog bort! Bara att börja om då...) Förstår vad du pratar om med hoppsadeln nu, det ser riktigt illa ut. Den var ju som sagt en sadel som funkade i igångsättningen för att han gillade den och för att den gick att få tillräckligt bred och att den inte tryckte där han hade ryggont förut. Vilket var precis där bossorna slutar, så du får kolla noga nu så att sadlarna inte gör precis så som Klimken gör nu när du sitter i den, d.v.s. gräver ner sig i ryggen för att den är för smal. Eftersom han bara precis kommit igång så kommer ryggontet komma som ett brev på posten då.
Jag är ledsen att jag inte hade råd att leta reda på en sadel som funkade, känns riktigt dåligt men är man luspank så är det inte så mycket att göra åt. :crazy: Jag får helt enkelt försöka dela med mig av vad jag erfarit sen tidigare!

Crownen passade aldrig, den var hela tiden för smal. Det var en M på den, men troligen var den utspänd då de fått in dem som N men senare märkt den om M eftersom den var lika bred som de andra M de hade inne (han jag pratade med tyckte att enda anledningen till att det kunde vara så var för att den andra utprovaren spänt ut den men inte skrivit upp det/märkt den med en gång). Så om du kan hitta en W eller ännu större är det väl värt att prova.

Wintec har jag gett upp på också, provat de förut men de ju så himla smala så den åkte av direkt igen. Ev. skulle väl Wintec Wide funka i bredd, men det är ju en allround så det går ju bort för dig också.

Edinburgh har han haft en, och den gillade både jag och han. Han hade en 3a när han var ung, men nu när han växt på sig måste han nog ha en 4 (men trolig 5).

Hubertus har han haft en som var utprovad och som han hade i flera år och gillade, men jag hatade den.

Globusen kan vara väl värd att prova i både 36 och 38, men jag skulle tippa på att han kommer dra 38 när han musklat på sig.

När Lars tittade på honom (jag förmodar att det är sadel-lasse som terese pratar om tidigare i tråden) så gissade han på att han skulle behöva ca 2 bomvidder större i Crown, ungfär 32-33 i M&N (om du kan hitta en sån tycker jag verkligen du ska prova det). Det han tipsat om till honom är förut M&N: Cliff Barnsby, Stübben (Tristan i bomvidd 33?), Albion. Säkert nåt mer som jag kanske kommer på sen...

Har sett några sadlar som verkar raka och ganska breda när jag suttit och surfat runt, men såklart ligger de sparade på min vanliga dator och jag kommer inte ihåg just nu vad det var för några. :crazy: Men jag ska maila över länkarna när jag får tillbaka min dator!

Prova det mesta du kommer över, men sadlar i normal/normal mot vid kan du rata direkt om de inte ser gräsligt vida ut. Men som sagt, han är ju ingen ardenner så jag tycker verkligen att det inte borde vara så svårt!

(Skickade jag inte med den svängda gjorden? Om den ändå åker fram får du väl testa lektra's tips. :D )

Angående om hur långt bak du ska sadla, kommer du ihåg vad jag visade med den stora, synliga museklen som går precis nedanför manken? Bakom den ska du sadla, då har han fritt att röra sig fram i. :)

Provade sadla längre bak idag, herregud som det såg ut. Där har han ju ingen manke alls, bara rund som en boll.
Jag har nog den svängda gjorden jo.

Pratade precis med den enda sadelförsäljaren i länet (?) som jag lånat dessa av, och hon hade inte några vidare. Hon hade en prestige inne, som hon kunde göra om till strl 38, så hon skulle försöka göra det så jag kan prova hur den ligger.

*blir helt matt*

Prestige är väl iofs både svängda och väldigt smala, även i de bredaste bomvidderna. Du får flytta till ett sadeltätare ställe, hörru. :p

Sen tycker jag det borde finnas nån sadelutprovare lite utifrån som borde kunna åka till där du bor. Du får höra på nya stället om ni inte kan gå ihop några och ta ut nån, då blir det mycket billigare! Så har vi gjort, haft en sadelprovarträff hos min tränare, väldigt smidigt och man lär sig otroligt mycket. :)
)
Rund som en boll är bra, då svankar han i alla fall inte med ryggen för att han har ont. :p :)

Men finns det verkligen bara en återförsäljare av nya och begagnade sadlar i Blekinge? Verkar ju lite galet... Du kanske skulle skola om dig, det luktar som om det kan finnas efterfrågan. :p

Är gjorden svängd om du lägger den helt platt på t.ex. marken? I så fall var det ju den svängda jag skickade med, och jag tror det. Iaf så ska utbuktningen sitta framåt då. (Gud, jag minns ju inte vilken jag skickade med eller hur den ser ut, det är ju helt galet :crazy: )

Det är ju det jag säger, jag har hamnat i Sveriges rektum! :p Snacka ödemarken!

Skola om mig gör jag bara om jag får dubbelt så hög lön som nu, annars är det inte värt det. (har verkligen inte råd med fler inkomstbortfall nu! Inget mera plugg för mig). Hur troligt är det att sadelproveri är bra betalt?

Jag klämmer och grejar på ryggen, han verkar inte ha ont iaf.

Ja, gjorden är iaf inte rak. Såg att vara en Glen Gordon?

Fan, snart flyttar jag tillbaka till Skåne! Inga sadlar att prova, inga ordentliga stall och inga ridhus! :devil:

Gud, verkligen! Jag kollade om begagnade dressyrsadlar i Blekinge, två stycken fanns det! :eek: Eller så finns det nån himla bra sadelutprovade som alla använder som du bara inte hittat än? :p

Ja, det stämmer ja! Det var den jag skickade med. Nu minns jag. :D

Skåne tycker jag låter ganska bra. :angel: Själv tänkte jag börja leta klubb så att jag kan börja engagera mig i att hjälpa till på tävlingar igen... Saknar det!

Vill bara inflicka en liten sak...Prestige kommer aldrig i någon modell eller bomvidd passa till din raka häst. Om du lägger en sån sadel på hans rygg så lär han få tillbaka sitt ryggonda.

Precis som ägarinnan tipsat dig om är det M&N och Albion som är ditt bästa försök.

Dressyrsadlarna du provat är för smala hela bunten o Klimken är för svängd, därför blir det tryck i bak när du sitter i den. (Det som Solvira kommenterar som "att bossorna gräver sig ned i ryggen") Hans egen hoppsadel är 2 nr för vid, om den går att byta koppjärn på så prova det omedelbart.

Nu vet ju inte jag exakt var i Blekinge du bor men bor du mer inåt landsdelen så finns det ju fler sadelprovare iaf.

Prestige kommer aldrig i någon modell eller bomvidd passa till din raka häst
Då vet vi varför jag inte använder den sadelutprovaren då. :angel:

Jag bor ju ganska långt österut, så det är en bit till civiliserade trakter.

Håller med de som tror Crown kan passa. Rejält breda är de, och hästen verkar ju funka i bommens form. Nu vet jag inte var du finns, det känns som Norrland? men det bör väl gå att hitta någon som har en Crown att prova?

Ha! Man skulle kunna tro Norrland, men så är icke fallet. (Eller ja, vi vet ju att Norrland börjar vid hallandsåsen iofs...) Bor i östra Blekinge.

Nu har Solvira tipsat om en Capriole Future, nån som har erfarenhet av en sån?

Ska flytta till en större anläggning snarast, hoppas det finns breda hästar där så att jag kan snorpa deras sadlar och prova.

Hur är bomvidderna i Crown? Det är ju olika i olika märken, jag blir helt snurrig.

Crown är ganska breda tror jag. De som han hade var ju som sagt en snål M, och de W jag har sett har sett väldigt vida ut!

crown är väldigt breda så prova en 32 eller W. M&N skulle kunna fungera i 32, 33 eller bredare beroende på hur bred hästen är över ryggen. Albion är också rätt breda. Så där kanske W kan vara värt att prova!

W har jag provat i Albion, en äldre modell (från -99) så det är nog XW eller bredare som gäller i Albion. Däremot var den bara något för smal, den såg bra ut men smög sig fram när man red. De nyare ska dock vara bredare tror jag?

Crowns är groteskt breda. Jag har en 31:a som hittills varit för bred för alla som provat den, helt hopplöst. Dessvärre är de också helt olika i samma storlek utifrån varje enskild sadel. Så om du provar kompisens 32:a och sedan letar efter en egen att köpa i samma storlek kan det bli helt fel.

Skåne är ju inte SÅ långt från Blekinge, och i Skåne finns det minst 3 Crown till salu just nu...

W har jag provat i Albion, en äldre modell (från -99) så det är nog XW eller bredare som gäller i Albion. Däremot var den bara något för smal, den såg bra ut men smög sig fram när man red. De nyare ska dock vara bredare tror jag?

De nya modellerna är bredare. En W är mer som en XW. Jag trodde att jag skulle ha W till min med det fick bli en MW. Kan vara bra att veta om man vill ha en av de nya med ändringsbar bom.:)

Den ena hästen jag rider är väldigt bred och rak i ryggen. Han har en Albion (Style tror jag den heter?) som han trivs med (men inte jag :p).

samtliga sadlar du visar bild på ligger rätt katastrofalt tyvärr... om du måste rida med någon sadel så länge så lägg åtminstone en bra fårskinnspad under så trycket fördelas bättre, annars kommer han snabbt få ont i ryggen.

som flera andra skrivit så kan breda crown och albion passa, globus kan fungera och morris&nolan samt frank baines är också värda att prova. amerigo om du hittar någon som är tillräckligt bred.

var glad att han är bred och rak, det finns en del raka och breda sadlar, men typ ingen breda och svängda. så det kunde varit värre. :p

var glad att han är bred och rak, det finns en del raka och breda sadlar, men typ ingen breda och svängda. så det kunde varit värre. :p

Hehe, tack för uppmuntran! :D

Jag ska börja med att beställa ett nytt koppjärn till hoppsadeln, och så letar jag vidare efter vida dressyrsadlar. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka