Sadelhjälp, tips

Sv: Sadelhjälp, tips

Den första i bildserien är min egen.

Globusen har åkt, då jag för mitt liv inte kunde rida i den, sååå oskön, ajaj.
Provred Spaldingen, funderar på den men den känns inte hundra, vare sig för mig eller hästen. Sen var den i smalaste laget. Satt ok viddmäsigt sett i nuläget men hon kommer att bredda sig. Landar idag på 106 grader, ej helt igång. Hade en bomvidd 4:a, ska ju finnas en vidare på Spaldingen men då får det bli en ny.

Efter ett rejält dressyrpass la jag på Globusen som släppte enormt bak, minst 1 dm in under och 1-2cm i höjdled bak. :confused: Spaldingen låg ok, förutom att den är så precis i vidden då.

*suck*

hävdar fortfarande att det är 100 ggr enklare att få hjälp av proffs Det går inte att se på bildwer hur sadeln ligger om den inte ligger extremt fel måste känna. Ring ett proffs de kan kanske fixa fram andra sadlar än de som är på hemsidan. Det kostar ett telefonsamtal

Men om Spaldingen ändå kändes okej så kan du rikta in dig på liknande märken tills du kommer fram till vad du behöver för sadel.
Prova andra (engelska) märken så som Crown, Edinburgh, FB, County, osv så märker du snart om du behöver en rakare bom än Spalding eller mer svängd, och när du kommit fram till det kan du precisera ytteligare - ska du ha en sadel med tyngdpunkten långt bak eller långt fram, rundbossor eller kilbossor osv.

Kommer du inte fram till nåt även efter att du provat 20 märken till - prova t.ex. Amerigo och liknande och se om såna märken är något för er. Om inte de heller är något så kolla på tyska sadlar osv osv...
Till slut hittar du en sadel ;)

Fast rakare än Spalding vet jag ju eg redan att jag behöver. Bland de du nämner så finns det ju de som är betydligt mer svängda.

Har provat på måfå ett antal år och orkar inte fortsätta utan tänkte fått lite tips åt vilka märken jag ska dra mig med ledning om det jag ändå vet (vidd, längd osv). Viss aning har jag ju själv vad gäller det ena ELLER det andra men att få ihop dem tänkte jag fått lite tips om och att sen passa min häck, ja det får jag ju prova mig fram till. :p

Men rakare på vilket sätt? Var ska den vara rakare? Spalding svänger upp lite framtill och lite baktill (som de flesta engelska märken gör) och för att komma vidare måste du då veta var det ska finnas en böjning och var inte. (och om hästen är riktigt kinkig kan också tyngdpunkten påverka, ska den vara långt fram, långt bak eller bara i mitten)
Iom att hästen också visar tydligt vilken sadel som är okej och vilken inte så är det väldigt bra att provrida så många som möjligt, både såna som ser bra ut i stallgången och såna som inte ser lika bra ut.

Tänk på att vissa hästar vill ha sadlar som egentligen är helt fel, det beror ju på hur dom jobbar. Vissa vill ha en sadel som är något för böjd, och dom kan ändå jobba bra. Och vissa hästar med lite mer svängda ryggar ska man provrida i spikraka sadlar, och vips så jobbar dom kanonbra.

Därför ska du prova, prova och prova! Jag har provat så många märken och haft min häst såpass länge så jag behöver knappt provrida en sadel längre för att veta om den passar eller inte. Jag vet precis hur den ska se ut för att den ska passa. Men tills man vet det så måste man provrida så många sadlar som möjligt!
Och även om en sadel funkar bra för hästen, men du inte gillar den, prova den då i ett annat utförande (längre/kortare kåpor, andra knästöd, enkelkåpa, annat läder, djupare/flatare säte osv) innan du ratar den helt och hållet.
Och även om du egentligen gillar jättedjupa säten och vissa tyer av stöd, prova sadlar som du inte tror du kommer gilla, för du kanske gillar dom ändå! ;)

Det enda som du faktiskt kan sålla bort är alldeles för långa sadlar. Är sadeln ett par centimeter för lång så ska du prova den ändå, men är den 15 cm för lång kan du ju skita i den direkt.... Och sen ska du ju givetvis försöka hitta sadlar i någorlunda rätt bomvidd också. (om du inte hittar en som har perfekt bomvidd kan du ju alltid beställa det sen) Men annars tycker jag absolut att du bara ska åka till närmsta stora hästaffär med mkt sadlar, fyll hela bilen och provrid alla!

Haha, hon kommer väl vara slaktfärdig innan vi hittar något. :p

Provred en Albion legend MW men den var hemsk, såg rätt ok ut ev aningens smal på stallgången. Väl uppe i den så gled den fantastiskt i sidled. Jag vågade inte ens ta ett varv i trav, så obalanserat blev det, kändes dock inte riktigt som "snurra runt"-modellen utan bara väldigt glida fram och tillbaks i sidled. (påminde mig om sadel på en ridskolehäst jag skulle skola lite, jag bytte sadel och vips gick hästen fantastiskt) Den gled också fram. Rumpan gillade den inte heller.

Sen var det en Kentaur Penelopa 4:a, såg också ok ut (förutom att allt jag lagt på glappat rejält bak när hon sänker huvudet, huvudet i normalhögt läge ser det ok ut). Väl i sadeln, samma som Albionen, glider i sidled, dock inte riktigt lika mycket, gled heller inte direkt fram. Vågade trava lite i den, hon kändes ok först men började sedan göra grejer hon aldrig gjort så något var det med den hon ogillade, rumpan tyckte inte heller om den.

La bara på en Busse Devito, den var dock ny så den red jag inte, ska sitta lite i den i helgen. Såg också ut att ligga någorlunda ok men för smal.

Mätte lite hjälpligt bomvidderna hemma och Albionen och Kentauren hamnade båda på runt 105 grader. Deviton på runt 100, vilket känns som att det stämmer med tanke på hästens vidd.

Har även haft på en Amerigo Alto +3.5 men den låg inge vidare, släppte för mycket även vid normalläge på huvudet.

Ang att packa bilen full. Jo du, hur många sadlar vidare än 105 grader brukar även en välsorterad butik ha inne? Dessa tre var de tre vidaste denna butik hade inne. You know the problem.... Sen ang sadelutprovare som många tipsar om så där jag lånade dessa tre sadlar så hade jag inte litat på den personen. Verkade ha noll koll på någonting när jag började prata lite bomvidder i olika märken. "jo men den är ju wide så det borde funka" Eh... wide och wide kan ju vara vääääldigt olika. När jag då frågade hur många grader ungefär den låg på, hade hon ingen aning. Diplomerad....

Men jag jagar väl vidare, bara det är brett nog känns det som nu. :crazy: och itne för långt heller då. Men över 105 grader måste de vara vet jag med bestämdhet nu efter de senaste sadlarnas information.

Albion lät som ett skolexempel på att den var för smal. W eller Xw tycker jag du ska prova...
Och om k2 inte funkar, prova SLK, den är lite mer böjd och lite annorlunda i sätet.

Penelopan är ju lite mer böjd i bommen än Albion och bomvidd 4 är ju inte heller så bred, så det kan ha varit en kombination av båda dom sakerna.

Busse Devito? Vad är det för märke?

Prova Amerigon också för säkerhetsskull. Vem vet, med lite tur så kanske den t.o.m känns bäst av alla för hästen ;)

Ja sadelutprovare kan man tyvärr inte alltid lita på :crazy:
Var bor du nånstans? Kanske kan tipsa dig om lite bra butiker... Framförallt i södra Sverige är jag ute och far mkt så jag vet vad de flesta har inne.

Busse är det märket som gör Anky-sadeln, med sånt där sts-system i bossorna. Deviton är en annan modell än Anky bara.

Har provsuttit SLK i butik och där är den ju grymt skön, dock för tillfället i en prisklass högre än jag tänkt men finns det inget annat och den skulle ligga perfekt och vara skön att rida i så.
Dum, fråga men att den är rak, det gör inte att den kan röra sig i sidled? Bara så jag får en hum om Albion kan vara för rak, förutom att just den här även var för smal. Globusen rörde sig inte alls och den är ju också åt det rakare hållet.

Kan nog stämma att Penelopan är mer svängd. När jag släppte stigbyglarna på den sa en som kollade just att den släppte upp bak mer.

Funderar på att försöka provrida Amerigon också, men lite samma som med SLK, lite för högt pris i nuläget, men då vet jag iaf.

Bor i Gbg-området så runt här och en bit ned har jag hyffsad koll. Har även kontakt med Maran som har bra koll.

Ja, nu vet jag vilket märke det är.

En för rak sadel kan röra sig i sidled men det är väldigt sällan det bara beror på formen på bommen, oftast är det något annat, t.ex. att den är för smal, för takformad eller att den är för böjd. Det är mer vanligt att en för böjd sadel glider i sidled än att en för rak sadel glider i sidled.

Jag skickar ett pm till dig lite senare om butiker som brukar ha bredare sadlar hemma.

Lika bra att du provar dom dyrare sadlarna också. I bästa fall kan du ju hitta en beg, och annars går det ju alltid att spara/delbetala/låna till en bra sadel.

Då kan jag utesluta att den var för rak, av den anledningen iaf. Möjligt att den är det ändå men är mer tveksam på om så är fallet då den i övrigt såg ut att ligga ok.

Jo, har börjat inse att ett lån måste tas in i tanken. Jag hoppas slippa samtidigt som jag hoppas på att få mig en ordentlig sadel någon gång innan hon trillar av pinn. :(

ring någon annan måste finnas fler.Hon måste komma ut och titta och känna. Jag lovar att det är en aha upplevelse. Jag brukar kunna prova men ibland vet jag inte vad felet är då ringer ett proffs och då trillar polletten ner. PROMISE

Lite fler testresultat. Skriver lite för min egen skull så jag vet vad jg testat och hur de var. :)

Har nu provat en Albion SL 17" xw. Samma problem med den som Albion Legend, glider i sidled rätt rejält. Min rumpa gillade den dock. Jag funderar på om Albion kan var för plana, inte för rak alltså utan för plan i sidled och därför inte riktigt ligger om hästen? För det såg dessutom ut som om den släppte lite bak men det kan det ju se ut som i så fall.

Sen testade jag en Stübben Maestoso De Luxe 17.5" 32. Den var för smal samt för svängd. Hästen rörde sig ändå ok under den, lite kort i steget på banan men sträckte ut idag när vi red ut. Hon protesterade dock emellanåt. Den skulle jag kunna lära mig att tycka om att rida i. Lite hård men lagom mycket stöd för benen utan att låsa.

Sen la jag på en Bates Innova, vitt järn. Ok viddmässigt sett, men nej. Den ligger konstigt och är också lite plan tror jag. Den kändes också väldigt oformlig och framtill såg det nästan ut som att den skulle "skära" in där bossorna slutade upptill då de slutar så tvärt och sen stod de rätt ut nertill. Ingen form alls alltså.

Sen provsatt jag en Globus Turner i affären, dock en 16.5", 34:a så inget provobjekt men vilken skillnad mot Clicen! Har fått för mig att de ska vara lika i sätena bara att Turnern har mindre stöd för benen men så var det verkligen inte. Provade även Clicen igen då de hade en inne och jojomensann, väldig skillnad. Så nu skulle jag gärna hitta en 17.5, 36:a i Turnern och se om den kanske skulle funka för oss båda. :)

Menar du att Albionen är för en för platt rygg? Din häst behöver en sadel för en lite mer takformad rygg?
Är hästen rätt så takformad (ryggraden sticker upp) eller är hästen bara rund över ryggen och inte helt platt?

Nej, hon är inte takformad, ingen ryggrad, men troligtvis inte SÅ platt som Albion kräver. Annars så är hon ju rund men jämnt rund hela vägen sas (jmf de som är platta upptill men ändå smala som då blir mer "fyrkantiga").

Men det är bara en spåning jag hade då jag nu testat två olika Albon, i olika bomvidder (även om jag inte fick xw till att vara mycket vidare än mw när jag mätte hemma :confused: låg dock vidare på) som både betedde sig på liknande sätt.

Nu vet jag att du söker en dressyr, men du hade ju kunnat prova M&N hopp. (mkt kortare än dressyren och kan vara tillräckligt kort) Den passar även cylinderformade ryggar.
FB, hade du provat det?
Har du provat Globusen än?

Globusen var redan borta, inte hittat någon ny.
I hopp så har jag ju Clicen som jag haft tidigare som legat bra sånär som på att 34:an var lite smal så när jag väl ska köpa hopp blir det en sådan igen men en 36:a.

Har idag dock provridit en M&N Gold Collection bomvidd 33. Kändes stor och lite klumpig, gled lite i sidled men inte alls som Albionarna (heter det så i flertal? :D ) Var förhållandevis ok för mig, lite för djup ev och hög i framvalvet. Så vare sig bu el bä.

Sen provred jag även i den Amerigo Alton som jag bara lagt på henne tidigare. Den älskade jag! :love: Sååå trevlig att rida i, rätt balans direkt, lagom med stöd utan att låsa i sitsen. Låg bättre tror jag med mig i sadeln än utan. Den såg nästan ut att vara för vid. :confused: Ramlade ner framtill, 2-3 fingrar emellan, något som dock inte ändrades när jag satt i den. Den låg också still och gav trevligt med utrymme längre ner vid sidorna på henne där hon blir rund med mycket massa sas. Kändes också "flexibel" upptill. Red både utan och med en padd under, bättre med padd. När den låg där den skulle dock så var sadelgjordsstropparna nästan så långt bak som den rundaste delen av magen, alltså typ halvvägs bak. :confused:

Känner mig dock lite vilsen. Önskar ju att hästen ska både känna och visa en aha-upplevelse i ridningen men det har ju inte någon sadel gjort hittills utan den som hon rör sig bäst och smidigast i är min gamla. :confused: Samtidigt så är hon en sådan häst där rutiner och att allt är som det brukar är viktigt så jag undrar om hon har förmågan att direkt slappna av med något annorlunda på ryggen, det kanske krävs mer tid än vad som är möjligt när man bara provar såhär. Sen verkar hon inte überförtjust i dressyrgjorden. Hon är inte alltid jättemunter vid spänning men med dressyrgjorden är hon än värre, riktigt irriterad emellanåt. :crazy:

Så, jag letar vidare..... :smirk:

Så om jag tolkar det rätt var Amerigon bäst?
Den låg still osv?
Isf hade jag tagit ut Åf till Amerigo och prova några fler modeller. För ligger den still och du gillar den så kanske det finns någon modell som passar hästen riktigt bra också!

För mig absolut. För henne var den väl inte på något sett något revolutionerande, inte såhär vid första provridningen iaf. Stilla har ju tex även Clicen och Spaldingen legat samt även Stübben, trots att den var för smal och dessutom för svängd.

Ska provrida i den igen och se. Sen att den nästan var för vid stämmer nog då jag mätte den till ungefär 110 grader hemma och hon är ju inte riktigt så vid än.

Tack för dina bollningar och inputs! :bow:

Men du har ju kommit ett steg närmare en sadel iaf.
Nu vet du iaf vad du gillar :D
Låg Clic, Spalding och Stubben still även fast du sadlade lite längre bak än vad du gjorde på bilderna?
Och om du anlitar en ÅF för att prova ut en Amerigo så kanske det finns en beg också hos dom, så kommer du ner lite i pris.

:D Jadu, det är alltid nåt. Gäller bara att hålla i sig nu och inte köpa bara för att man själv stortrivs. Var ute en sväng i skogen idag och jag är inte mindre frälst i den efter det kan jag säga. :angel: Bad mitt sällskap kolla i lättridningen hur den låg och hon kunde inte se att den släppte något nämnvärt. Jag gick även efter på väg hem och kollade hur den låg i skritt utan ryttare och den låg väl så still man kan begära antar jag. Det var mycket upp och nedför, längre sträckor och branta och då flyttade den ju sig både bakåt och framåt men la sig sedan tillrätta efter några steg på plan mark. (är ju inte tänkt att ha som uterittssadel men måste ju nu testa så mycket jag hinner) I övrigt låg den still även när jag flyttade mycket vikt i sidorna. Hade ett tjockare schabrak och en padd under.

Ska ärligt säga att jag är inte säker hur det var med de andra, tror inte det hann framkomma med sadlingen riktigt.

Ja, en beg Amerigo måste jag ha om det blir en sån för en ny finns det liksom inte pengar till... :crazy: Den jag provat nu är rejält beg och ligger ändå way past vad jag tänkt från början.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 092
Senast: Mogge
·
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: pajaztar
·
Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 419
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama