Sadelhjälp, tips

Sv: Sadelhjälp, tips

Låter jättebra!
Gör då så att du provar lite fler Amerigo. Hittar du en som hästen verkar gilla lite bättre också så kan du ju leta beg sen också och hoppas att nåt i rimlig prisklass dyker upp.

Liten uppdatering.

Jag är numera med Alto. :love: Velade hit och dit när jag lämnat tillbaks den då provtiden var slut. Fick ta hem den på prov igen och fick då ha den i en vecka och tja, den är kvar än. :D

Jag fullkomligt älskar den och hästen har sagt ja tack, hittills iaf. Jag ropar inte hej riktigt än men än så länge ger den det resultat jag sökt. Det lilla grinandet som fanns med min gamla sadel när jag kom för sadling (vilket jag tagit lite som allmännt "orkar inte jobba", typ) är helt borta vilket jag tar som ett TYDLIGT tecken på att den är accepterad. Kommer upp för bra med ryggen emellanåt (vi är inte så duktiga, än) och rent allmännt så känns det bra helt enkelt. Pruta lyckades jag med också. :D

Så nu ska allt bara fortsätta så här också. :crazy: :p

Plockar upp min gamla tråd igen. :)
Hittade ju mig en dressyrsadel till slut som jag är supernöjd med, värd varenda krona.

Nu ska jag dock ge mig på hoppsadelletande. Där vet jag dock ungefär och har provridit en idag. Tog lite bilder och hoppas någon bara vill säga något. :)

Plockar upp min gamla tråd igen. :)
Hittade ju mig en dressyrsadel till slut som jag är supernöjd med, värd varenda krona.

Suck, jag lär mig aldrig. Man ska läsa hela tråden först innan man svarar....

Hur ligger den an baktill längs med ryggen? (om du kollar i kanalen, ligger bossan an bra på bredden eller släpper den lite mot mitten?)
Vad säger hästen om den? Säger hästen ja till den som med Amerigon är det väl bara att gratulera till att du hittat en sadel till ;) Såg inga uppenbara fel på den iaf, ser ju tusen ggr bättre ut än en del av de andra sadlarna du provade...

Tog ju även en bakifrån bild men hade visst inte laddat upp den men här är den.

Ligger fint med mina ögon. :)

Hästen rör sig finfint och den är lika skön som jag minns den. Blev dock lite förvånad att den inte var bredare än den var. Som du säkert sett är det en Globus Clic. Hade ju en 34:a förut för några år sedan som var ngt smal så jag tänkte ta en 36:a nu. Dressyrmodellen i 36 var ju precis, åt det breda hållet. Detta är däremot en 38:a och en smalare vill jag inte ha, särskilt inte då jag gärna har en padd emellan. Nu vet jag ju att vidderna kan variera även inom storlekarna hos Globus och velar om jag ska ta denna (ganska vanvårdad och tråkigt sliten) som jag vet passar eller om jag ska leta vidare efter ett finare exemplar, alternativt köpa ny med risken att den skiljer i vidd och blir fel. :confused:

Jo det såg bra ut!
Jag tyckte sadeln såg fin ut, men den kanske har många repor om man tittar nära på den? Hur osm helst skulle jag hellre pruta på priset än fortsätta leta, för som du själv skrev - nästa ex du hittar i rätt bomvidd kanske inte alls stämmer mot denna.... Ibland får man blunda för att sadeln har skönhetsfel, missfärgning eller fel färg...

Mm, Amerigon jag köpte var ju inte tip top heller och normalt slitet och någon repa är absolut ok (amerigon var ju helt fel färg så.... ;) ) men den här var i mitt tycke nästan vanvårdat sliten och lädret i sitsen var skavt både på bakvalv och framvalv + sprickor i färgen, någon söm hade börjat släppa och vulstren fram satt inte heller ordentligt, lite lim hade väl kanske hjälpt där och så var det en hel del repor också.

Sålde ju själv en likadan totalt använd kanske en månad men 1.5 år gammal, ytterkåpan hade inte ens format sig efter knästöden än, fick 6500 för den. Hade en dressyrvariant hemma som var jättefin för 5500, denna vill de ha 6200 för. Jag erbjöd 4000 men det var inte aktuellt. Jag sa att jag är intresserad men inte för mer så får de inte sålt den så kan de ju höra av sig. Jag ser ju även på hemsidan om den försvinner, ligger den kvar om ett tag kan jag ju höra av mig igen också, jag har ingen superpanik men vore skönt att få sadelämnet ur världen.

Jag vill känna och vicka och... det ser ut som att den ligger bra men som sagt är det svårt utan att känna. Vi kvinnor är kanske glada för det när vi ska handla?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 092
Senast: Mogge
·
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: pajaztar
·
Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 419
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama