Sadelgjord

sthu

Trådstartare
Jag måste skaffa en ny sadlgjord, hästen får skav av den vi har nu. Det är en i neopren, aldrig mer neopren!
Men, han är så jäkla gnällig nu på vintern med sin långa päls (nej jag vill inte klippa), så han måste ha något mjukt, som inte drar i pälsen, som inte klämmer pälsen eller huden. Något som sitter där det ska helt enkelt. Neopren har varit kanon om vintrarna erkänner jag :p
men till sommaren skaver det. Hade en repgjord en gång i tiden, men den skavde i ringarna, och klämmer hans päls/hud mellan snörena på vinter. Har även haft en med teddyundersida, men då blev han svettig direkt.

Finns det någon "mirakelgjord", eller är svaret att köpa två olika sorter, en för sommar och en för vinter (tre, en för vår/höst med..) och försöka pyssla ihop något slags skydd till sommar-redgjorden?

Sv: Sadelgjord

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1280

den skulle kunna duga :) men om den skaver eller ej vet jag inte ... har inte ngn sådan själv..

länk till hööks framsida?

sadelgjordar i rep/bomullsnören kan jag inte rekomendera. finns en anledning till varför man sluta med dem. min mamma växte upp då man använde sådana i engelska ridningen, det var inte ovanligt att de gick sönder, och då var det inga skitgrejjer då det var armens..:crazy:

sympantex gjorden har jag inte provat men misstänker att det är samma material som i en engelsk gjord. min pålle får skav av vanliga gjordar.

hemma har jag en gjord med bomullundersida, och den nöter lite hår på ena hästen, och andra gjorden har tjock teddy på sig och av den har ingen fått skav än så länge...

Senast ändrad:

Vilka neopren, pvc, filt gjordar har du använt? Lägger upp lite bilder på ett urval, det finns ju så himla många olika sorter.

1)
L735658.jpg

Gel gjord

2)
L735440.jpg

PVC gjord

3)
L735340.jpg

Neopren gjord

4)
L732651.jpg

Neopren gjord

5)
L731014.jpg

Neopren gjord

6)
732086.jpg

PVC gjord

Jag hade en häst som var otroligt långhårig under magen på vintern. På han fungerade det bättre med en filtgjord på vintern för jag upplevde att andra gjordar ville på att "suga" fast pälsen. Finns säkert de som är ännu bättre. Finns ju gjordar som har en teddysida (lite jobbig att hålla ren) men de sliter inte.

Dessvärre är det ett välkänt fenomen att neoprengjordarna skaver på känsliga hästar.

Gjordarna med teddy är snälla och brukar funka bäst på såna hästar.

Hmm, den jag har nu påminner mest om nr 6, eller kanske 4. En sån modell. Har haft liknande med teddyundersida, men som sagt blir det på tog för varmt, bara rinner svett. Och då får han ont av det istället.. Behöver något "luftigt", som "andas", som inte ger skav.

Den skaver bara på sommaren, när pälsen är kort, men jag tycker inte om den om vintrarna heller.. Det känns inte bra helt enkelt.

Har aldrig hört om repgjordar som gått av? Det låter mest som om den blivit för sliten...

Har kollat runt lite på olika sidor, men hittar mest neopren och plast, och rep av olika sorter. Ja, och så teddy då förstås.
Är det jag som har för höga krav, eller finns det helt enkelt ingen ultimat sadelgjord?

Jag måste skaffa en ny sadlgjord, hästen får skav av den vi har nu. Det är en i neopren, aldrig mer neopren!
Men, han är så jäkla gnällig nu på vintern med sin långa päls (nej jag vill inte klippa), så han måste ha något mjukt, som inte drar i pälsen, som inte klämmer pälsen eller huden. Något som sitter där det ska helt enkelt. Neopren har varit kanon om vintrarna erkänner jag :p
men till sommaren skaver det. Hade en repgjord en gång i tiden, men den skavde i ringarna, och klämmer hans päls/hud mellan snörena på vinter. Har även haft en med teddyundersida, men då blev han svettig direkt.

Finns det någon "mirakelgjord", eller är svaret att köpa två olika sorter, en för sommar och en för vinter (tre, en för vår/höst med..) och försöka pyssla ihop något slags skydd till sommar-redgjorden?
Du behöver ingen "mirakelgjord" ! Det bästa du kan ha är en repgjord av mohair med läderskydd under ringarna ( dom köper man lösa). Varför tror du , att alla som arbetar med häst ( cowboys) använder en sån ? Svar: den är bäst!

hehe, anade detta :p
Men rep funkar inte till honom på vintern. Han blir supergnällig, och tycker det gör ont. Pälsen fastnar mellan trådarna och det är inte populärt.

Men jag tror jag gör så här: Jag inhandlar en riktig repgjord (mohair som rekommenderat :cool:), sen väntar jag till nästa RHC och knallar runt där och klämmer på sadelgjordarna i några dagar för att hitta något lämpligt till vintern.

var kan jag hitta såna där lädertjosan? Har visserligen hittat en beskrivning på hur man kan göra själv, men med tanke på hur bra jag är på att pyssla :angel:

hehe, anade detta :p
Men rep funkar inte till honom på vintern. Han blir supergnällig, och tycker det gör ont. Pälsen fastnar mellan trådarna och det är inte populärt.

Men jag tror jag gör så här: Jag inhandlar en riktig repgjord (mohair som rekommenderat :cool:), sen väntar jag till nästa RHC och knallar runt där och klämmer på sadelgjordarna i några dagar för att hitta något lämpligt till vintern.

var kan jag hitta såna där lädertjosan? Har visserligen hittat en beskrivning på hur man kan göra själv, men med tanke på hur bra jag är på att pyssla :angel:
När du har dragit gjorden ska du ta tag i framknäet på hästen, dra benet uppåt o lika på den andra sidan, då rättar du till päls o skinn under gjorden. gammal kunskap som fallit bort.

Nädu, inte här i alla fall.

TS, det skall inte vara en enkel repgjord a la börjes utan en dubbel.

mvh Eva

Nädu, inte här i alla fall.

TS, det skall inte vara en enkel repgjord a la börjes utan en dubbel.

mvh Eva
Å du lärde dej redan på 40-talet, som jag, när morfar o jag var smågrabbar, kan jag förstå ?:D
Milsta säljer bra repgjordar

Senast ändrad av en moderator:

Ja, alltså, han har mycket päls. Som en mamut ungefär, och håröm. Han tycker inte om att man rör honom överhuvudtaget om vintrarna. Jag dränker honom i pälsglans, så går det lite bättre.. Menmen, barbacka brukar funka.

Milsta ska kollas upp omgående! Tackar för tipsen!

Jorå, för 600 pix.

Bill hjärtat, man måste faktiskt inte vara kalkbrott för att besitta gammal kunskap.

mvh Eva

Om man inte klipper pälsen, så brukar jag använda ett långt selunderlägg i teddy på gjorden. De går från sida till sida. Och tvätta dem ofta. Då har det inte blivit skav. Kanske inte så jäkla snyggt, men fungerar. Man behöver ju inte åka på show så........... ;)

jag hittar inte? Inte under "gjordar" i varje fall. Kanske magsjukan som satt sig på ögonen :p Nä jag snokar runt, det finns säkert lite här och var.

Han får inte skav av gjorden på vintern, han tycker bara inte om repgjordar då. Jag ska köpa en i rep för sommarbruk coh något annat trevligt för vinterbruk.
Men just nu har jag varken sadelgjord eller sadel, har provat ut en ny som håller på att byggas och kommer om sisådär två månader. Passar på att sälja den gamla sadeln nu, så jag vet att jag har dom pengarna att betala med ^^

Liknande trådar

Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 345
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst har extremt känslig hud på magen, han är nog inte gjord för ridning egentligen :( Fick skavsår förra sommaren och då fick...
Svar
16
· Visningar
1 936
Senast: Lunketuss
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur