Sadelgjord (till distans)

P

Pepparn

Hej! Vad använder ni för sadelgjord? Med resår, utan? Vilken är den bästa sadelgjorden? Känns ju som en mycket viktig utrustningsdel inom distansen så det vore kul att höra vad ni distansare anser.

Jag och Anna S är oense om resårens för - respektive nackdelar. Jag använder själv inte resår utan min sadelgjord bygger på ett "v-system", det vill säga spännena löper genom en ring så att det fördelas lika mycket tryck på fram och bakspännet. Förstår ni? Jag har hört att det inte är bra med resår då det blir som friktion som skadar bukmuskulaturen. Är jag ensam om denna information? Vore mycket intressant att höra era åsikter och tankar.

/Karin

Sv: Sadelgjord (till distans)

Det enda jag kan ha emot resårgjordar är att det finns en risk att man drar åt lite för mycket i och med att resåren alltid töjer ut sig.

På Geshira hade jag fårskinn runt gjorden för att undvika skav och sedan såg jag till att gjorden inte satt åt för kung och fosterland under ritten. Hade förbygel och svanskappa som gjorde att risken för ofrivilligt sadelsnurr minskade om sadelgjorden av någon anledning skulle bli för lös.

Jag använder personligen gjordar utan resår eftersom det är lätt att dra för mycket med resår. Jag föredrar gjordar med läder eller sympatex, de är släta mjuka och lätta att göra rena. OM resådgjord används ska det enligt min åsikt vara resår i båda ändarna vilket det ofta inte är. Att ha resår i ena änden blir en ojämn dragning och det vill vi inte ha på långa ritter. Jämför de nya skosnörena av resår som finns numera, tänk er att ni har sådana på en sko och "vanliga" snören på den andra, inte skönt.

Jag har gjord med resår i båda ändar och drar åt den på båda sidor när jag spänner. Drar aldrig åt stenhårt - tvärtom låter jag det nästan vara lite löst. Får dock kollagjorden på vägen m jag rider långt - en del av pållarna drar ihop sig väääldigt mycket vid ridning. :D

Dum liknelse kanske, men jag gillar "jympabyxor" med sladdrig resår och inte jeans med skärp...
En sadelgjord med resår i bägge ändarna som är löst åtdragen borde kännas skön för hästen iom att den kan töja sig lite om det skulle behövas. En utan resår sitter där den sitter.
Men det kan inte vara skönt om man drar åt någon av dem hårt - den ena blir som en stel korsett och den andra som resårskärp som var populära förr (inte snyggt om man hade en figur som bullade runt skärpet...)

Men tryckfördelningen har inte så mycket med resåren att göra - (har också "centre-fire rigging") utan mer om det ska vara ett tryck som "böljar och ger med sig" eller ett konstant. (om det nu funkar så?)

Det som oroar mig är om det stämmer som Karin menar att jag skadar bukmusklerna på hästarna!

Jag använder sympatex och tycker det funkar bra.
Någon som har använt de från stall vrå?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, eller ett par stycken rättare sagt... Vad är fördelen med en bomlös sadel? Vad är nackdelen med en sådan...
Svar
3
· Visningar
930
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
44 287
Senast: Klara
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 959
Senast: Lyckan i Halland
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 462
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar