Sadelgjord med magplatta?

F

Franko_81

Är det endast nödvändigt att ha på hästar som alltid "sparkar" sig i magen?
Funderar på att köpa det till min ena häst som vad jag har märkt inte gör det, men tänkte att det kanske kan vara bra att ha ifall han skulle göra det:confused:

Vad tror ni?

Sv: Sadelgjord med magplatta?

Det skadar ju inte att ha en platta, hellre att den är där om din häst tex skulle ta i ordentligt över ett hinder för att den kommer fel eller liknande. Jag tycker att det är bra att ha en gjord med platta för att den fördelar trycket över ett störe område.

Alternativt att jag inbillat mig det sista:rofl:, men rider alltid med magplattegjord.

funderar också på att köpa en, bara jag hittar en.

Jag har magplatta och det är jag glad för. Har oftast rätt rejäla märken i plattan. Synd om hon skulle slå sig själv istället!

En del hästar vill inte dra upp frambenen så mycket om dom är rädda för att sparka sig i magen, så ofta får man en bättre teknik fram om man skaffar platta. Har tävlat många år utan platta innan det blev supermode och det har gått bra, men nu har jag i princip alltid det när jag hoppar.

Min häst hoppar bättre med magplatta, annars drar hon inte upp frambenen riktigt.
Man ser verkligen skillnad när jag hoppar utan. :p

Det finns gånger då magplattan verkligen behövs.
Mina är rätt misshandlade av pollan nu, och att de fördelar trycket lite bättre gör ju inte saken sämre heller. :)

Har också magplatta till min vid hoppning. Konstigt nog ligger sadlen bättre med plattan än utan.

Hade magplatta innan men den blev stulen ur transporten på en tävlinsplats:mad:
Vi hade ingen nytta av den då vi inte hoppade så högt att han behövde dra upp benen så häftigt (stooor häst). Han blev bara onödigt svettig då den blev ganska tät. Nu hade jag nog ändå velat ha tillbaka den för när man hoppar med broddar så tar jag hellre det säkra före det osäkra!

Bättre att ta det säkra före det osäkra, så resonerar jag;) Har alltid platta vid hoppning och har faktiskt börjat rida med den gjorden vid vanlig ridning också. Tycker den tryckutjämnar bättre och håller sadeln på plats bättre än en vanlig gjord. Om man tex hoppar med brodd kan det ju blir ganska stora fula sår på hästen om den hoppar upp sig rejält och drar i frambenen i magen.

Så tycker du ska satsa på en gjord med platta:)Prestige har en som är super:love:

Jag har alltid på min, fastän han har så bra teknik att den inte behövs egentligen.
Inte ett enda märke i den.

Jag har alltid magplatta nar jag hoppar. Trodde inte att min häst slog i, men när jag började hoppa högra hinder så blev det jätte mkt märken i magplattan , så den behövdes =)

Hade aldrig tänkt på att min fuxfia skulle behöva en magplatta, men hon började bocka så väldigt efter hindren. Tänkte att det kanske var sadelgjorden som knep åt. Hon fick en platta och slutade på en gång. Efter ett år med plattan så har hon fixat ett par rejäla revor i den...

Den gör ju ingen skada! :)

*kl*
Kan man ha hopplattegjord även om man rider "vanligt", man hoppar ju inte varje gång man rider :)

hansbos är inte så dyra, strax under 500 lappen och börjes gjordarna är faktiskt också väldigt fina för sitt pris... om man inte vill lägga flera tusenlappar menar jag :D

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
644
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 624
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka