Sadelgjord, med eller utan resår?

Sv: Sadelgjord, med eller utan resår?

Med resår och då på båda sidor så att gjorden drar jämt i sadeln. För att jag vill att det ska finnas lite flexibilitet. Jag själv skulle inte vilja ha nåt fastspänt runt magen som inte kunde röra på sig när bröstkorgen rör sig. För en bröstkorg är ju absolut inte helt still under rörelse.

Lädergjord, utan resår.

Läder därför att det är ett levande material.
Utan resår därför att jag en gång på ridskolan såg en häst som var på väg att svimma sedan ryttaren dragit åt resårgjorden för kung och fosterland :crazy::eek:

Jag använder en lädergjord med resår på båda sidor. Men har valt att köpa en lite dyrare från Passier för att deras resår är "dubbelsydd" eller vad man ska säga, så att den håller passformen och inte blir längre och längre efter var användning. Tycker resårgjordar är bra, och funkar bättre på mina hästar än gjordar utan resår.

Jag använder lädergjord utan resår eftersom jag i dagsläget inte äger någon resårgjord som är lång nog.

Tycker resårgjordar är bra, så länge man vet hur hårt de ska spännas. Har sett hästar som gått med resårgjordar som varit så spända att resåren mer eller mindre varit uttänjd till max. Tror det är ett ganska vanligt misstag folk gör att spänna för hårt. När man tar i gjorden för att känna hur pass hårt de sitter känns det ju lösare om den har resårer vilket gör att folk gärna spänner den mer pga det, har själv gjort det misstaget när jag var yngre, resultatet blev att hästen bockade av mig..

Lädergjord utan resår. Mest bara för att det är det jag har och det funkar bra.

kraftig och lagom stum ressår på båda sidorna, vill att hästen ska kunna andas ^_^. slapp ressår spänns ofta för hårt, ressår på bara en sida = sadelgjordens dras bara åt på en sida :/ utan ressår = gjorden kan inte flexa.

blir vansinnig på folk som spänner ojämt (första hålet på ena sidan och femte på andra :( speciellt när det är en ergonomisk gjord!) och på folk som drar åt sadelgjorden alldeles för hårt.

min häst kan jag ganska lätt dra gjorden upp till 4e och 3e hålet på båda sidorna, men sadeln ligger still när jag har det på 2a och 1a hålet så varför dra mer?

Dressyrgjorden , resår på båda sidor. Tror han tycker bättre om det än med den gamla som inte hade resår alls...

Alla sadlar med korta stroppar , helresår, dvs hela sadelgjorden består av resårmaterial som flexar lite (med betoning på lite på de nya, pytte mer på de äldre) hittade några liknande på tradera så nu har jag resårgjordar i 110, 120 , 130 och 140 (eller nåt sånt) =)
Varför därför att jag inte vart nöjd med en enda sadelgjordsresår iom att de töjs ut så lätt, dessa gör inte det + att hela gjorden andas då =)

Jag föredrar och använder med resår på båda sidor eftersom det är bekvämare för hästen och en förutsättning för att jag ska kunna dra gjorden själv då jag är så trasig. En förutsättning för att ha resårgjord är att resåren är av bra kvalite, att den sitter på båda sidor och att man drar med förstånd. Jag håller helt med Buck om att man måste dra jämt annars sitter inte gjorden korrekt. Jag har också sett en ridskolehäst lägga sig ned av en för hårt dragen gjord och efter det bytte vi ut alla gjordar så att de var utan resår på den ridskola jag jobbade på. Privat är det en annan sak, då får man ju lära sig vad som är lagom, något som är svårare att få samtliga på en ridskola att förstå och framför allt följa tyvärr.

Jag har alltid resårgjord. Jag har för mycket problem med händerna/handlederna för att kunna dra upp en 'stum' gjord.

Så det är kämpigt att hjälpa dottern på ridskolan om hon fått en häst med gjord utan resår. Men vi hjälps åt, och ridläraren hoppar in om det är en häst som blåser upp sig som en ballong när man ska spänna. :p

Numera rider jag mest barbacka för att det helt enkelt är lättast för min icke-samarbetande kropp. :)

Jag vill ha kraftig resår på båda sidorna för att ha lite flex och jämnt tryck. Hellre helt utan resår än för slapp resår eller resår på bara ena sidan. Om resåren är för slapp är det lätt att man drar åt för hårt.

Med resår på båda sidorna just för att jag får annars problem med min hand när jag ska dra sadelgjorden Svårt att förklara men det typ gör skit ont i handleden. Sen anser jag att det är bäst för hästen =) Är dock noga att jag inte råka dra åt för hårt något som är lätt hänt, har råkat göra det några ggr om jag tänker på annat eller stå och prata med någon ^^

Lädergjord med resår på båda sidor, spänner gjorden så pass att jag får in minst 3 fingrar i bredd mellan hästen och gjorden.

Min är nästan helt i resår. Jag har en Eric le Tixerand-gjord.

Jag har den för att jag inte vill ha något som låser hästens andning, rörelser eller hindrar comforten.
Jag uppelever stor skillnad på de flesta hästar med den här gjorden på. De rör sig friare även om de inte har direkta problem med vanlig gjord.
Jag är helsåld och kommer nog inte vilja ha vanlig på någon häst igen.

Jag har också ELT gjorden. Har en häst med sadeltvång, och hon gillar denna gjord bättre än andra.

Jag rider med H-gjorden så den är helt i läder och utan resår. Hästen funkar bäst med den så det är därför jag använder den.

Efter att ha provat 10 olika modeller minst så rider jag nu (dressyrsadel+dressyrgjord) med en bred, anatomiskt utskuren med resår i båda ändar. Trivs bra med den! Tyvärr är den fel färg bara men jag känner inte att det är så viktigt så än så länge får den va brun och sadeln svart hehe

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Jeps
·
Kläder & Bli fin Jag har i princip inga byxor hemma. Jag avskyr byxor. Men ibland måste man ju ha på sig eländet och det enda jag står ut med i dagsläget... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 862
Senast: Bison
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 045
Senast: Ajda
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka