sadelbekymmer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare krie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 753
K

krie

är det någon som har någon erfarnhet av hööks billiga sadel maxam?
ser ut att passa min häst som har hög manke och är i behov av en en sadel tillfälligt då han är under träning.

Sv: sadelbekymmer

Försök hitta en begagnad märkessadel som passar hästen.Finns många lite äldre sadlar av tex Stubben,Passier mfl som du kan få till bra pris.När hästen väl har musklat sig,kan du sälja sadlen och få igen pengarna och kanske tom ngt mer.En ny billig sadel sjunker fort i pris!

krie skrev:
ser ut att passa min häst

Visst, en sadel kan SE ut att passa, men det väsentliga är ju ifall den GÖR det.
Jag hoppas att du inte tänkt att köpa en sadel bara för att den är billig och så, utan det bästa är att ta ut nån som verkligen kan med fenomenet sadlar, och m h a denne hitta en sadel som passar.
Sen spelar det egentligen ingen större roll vilket märke det är på sadeln ifråga.

Rent kvalitetsmässigt är Maxam en riktigt bra sadel tycker jag, även om Griffin är ett strå vassare (och faktiskt inte så mycket dyrare än Maxamsadeln), däremot är ju andra hands-värdet på billiga sadlar ganska dåligt, varpå jag anser att det troligen är en bättre affär úr den synvinkeln att köpa en begagnad sadel av erkänt bra märke för ungefär samma summa.

Men först och främst skall sadeln passa, varesig det är tillfälligt eller inte.

Eller så tar du en sadelmakare/utprovare till hjälp och kanske kan hästen ha någon av de sadlar där bommen kan värmas och vidgas/smalas av :idea:

jag har haft en sån sadel till min första ponny, den passade min ponny utmärkt och de flesta andra hästar också men blev lätt nedsutten tyvärr...

Det är just när hästen är under träning som det är allra viktigast (om det finns en viktigare tidpunkt) att sadeln passar! Hur ska pållen annars kunna bygga muskler? Träna barbacka om du inte kan/vill köpa en som passar, eller testa bomlöst ;) Se alltid till att sadeln passar hästen, och inse att hästar ändrar sig i muskulaturen, och då får vi ägare snällt skaffa en ny sadel som passar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
524
Utrustning Nån som vet hurdana hästar hööks regntäcke tornado pony fairfield passar på?
Svar
0
· Visningar
231
Senast: aglaonema
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 203
Senast: MiniLi
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka