_Skifting_

Trådstartare
Japp.. min tur att starta en sån här tråd..
Jag letar efter en dressyrsadel med MYCKET stöd, som i det närmaste "tvingar" en i rätt sits..
Djup sits och tunna kåpor. Läder är önskvärt.
Ska passa häst med hög manke och nägot svankig, helst utbytbara bomjärn...
17" sits och vid bom..
Ska ligga på en arab och ett halvblod som är snarlika i ryggens utformning, men då de båda är dräktiga, så vill jag kunna ändra str. efter hur dom "växer"..
Vet ej om detta finns, men gärna en sadel som "formar" sig efter hästen, kanske luftbossor??

Hon har gått ifrån att se ut såhär (när jag fick henne) :
24738537.jpg

Och såhär, ca 2 mån efter ovanstående bild:
25415060.jpg

och idag ser hon ut såhär:
27660974.jpg

Idag rids hon med en islandssadel som ligger bra på henne, men som bara gör skit för mig, då jag trycks i stolsits och benen fladdrar.. Får inget bra stöd i min svank och stuss då jag blir så felplacerad...:crazy:

Har även lite problem med att sadeln dras fram eftersom hon har sadelläget så långt bak med sadelgjordsstaden långt fram...

såå.. vad tror ni bukefalister??
Finns denna sadel??

Sv: sadel...

jag tror du får MKT svårt att hitta sadel till den där.
Har ju väldigt kort anläggningsyta? jag tror nog islandsadel är det bästa för din häst, men du kan ju leta efter en modell med mer stöd inom den kategorin?

jag tror du får MKT svårt att hitta sadel till den där.
Har ju väldigt kort anläggningsyta? jag tror nog islandsadel är det bästa för din häst, men du kan ju leta efter en modell med mer stöd inom den kategorin?

hej hej och tack för svar!!
Hur menar du med kort anläggningsyta??
Ja, jag är helt nybörjare inom detta ämnet med sadlar.. vet hur dom ska ligga när man har dom i handen, men vet inte riktigt vad jag ska titta efter när jag letar.. Har en dressyrsadel på ingång, minns inte märke, men som är suuuperbillig.. Tror dock ej denna passar då den känns lite för rak, men för det priset så är det värt att pröva... Kan ju annars spara eller sälja vidare..
Men varför tror du just att en islandssadel i 17" (som nuvarande är) passar bättre än en dressyrsadel i samma storlek?? Inte är dom väl längre??:confused:
Eller hur tänker du runt detta??

Sadlar i samma tum kan vara mycket olika långa. Den får inte hamna bak på länden, därmed är ytan som sadeln kan ligga på kort, på din häst.
Jag har inga direkta tips på korta sadlar som dessutom skulle passa din hästs rygg, men håller med om att det kommer att bli svårt inte minst med tanke på sadelläget i förhållanden till magen och där sadelgjorden kommer att ligga. Sadeln får ju inte dras fram och inte heller hamna för långt bak.

Jag tror du ska ta ut någon som kan hjälpa dej att prova ut vad som kan passa.

Det första jag kom och tänka på var Jaguar.. Bra stöd för ryttaren och passar häst med svängd rygg och hög manke. Ganska kort också. På dessa sadlar kan man också "lossa" främre sadelgjordsstroppen så den kommer långt fram, vilket är bra på hästar som har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget (eller om hästen har stor mage :angel:). Tyvärr tror jag också att det kan bli knepigt att hitta sadel till denna häst och det bästa är ju som sagt att ta hjälp av någon bra sadelutprovare.

jaguar eller prestige, svängda och hyfsat korta med mkt stöd. jag har prestige till min arab som är kort med svängd rygg. dom går att ändra bommen på.

dock tror jag att det kan bli svårt för dig, då din häst är såpass överbyggd och dessutom ser hon väldigt kort ut. om jag vore du så skulle jag köpa en bomlös av engelsk typ, tex star trek dressage.

ja du har gort henne mycke bettre en hon såg ut för kan man ju bara säga:D du borde vara stolt:laugh: men det med sadlen man kan ju få spesial sydda sadlar du kan ju fråga ? men det går nog bra med det du har :bump:

Ja Jaguar kanske, den djupa varianten är verkligen underbar när det gäller att sätta ryttaren rätt:bow: Men så väldigt korta tycker jag inte att de är, dock har du en poäng med sadelgjorden:idea:
Detsamma gäller ju även andra modeller med samma system för sadelgjordsstropparna.

Där har du något att bita i.

Jag skulle slänga på en äldre Kieffer för att testa men denna kommer antagligen bli för rak.
Annars är det nog bara Amerigo eller Prestige (ffa Hippo) som kan funka med lite tur.

Bomlöst med den manken kommer inte att gå.

Att rida med sadel medan hon är dräktig kommer nog vara omöjligt eftersom gjorden kommer dras fram med magen.

Det första jag kom och tänka på var Jaguar.. Bra stöd för ryttaren och passar häst med svängd rygg och hög manke. Ganska kort också. På dessa sadlar kan man också "lossa" främre sadelgjordsstroppen så den kommer långt fram, vilket är bra på hästar som har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget (eller om hästen har stor mage :angel:). Tyvärr tror jag också att det kan bli knepigt att hitta sadel till denna häst och det bästa är ju som sagt att ta hjälp av någon bra sadelutprovare.

Jag har haft en sadelutprovare här, berättade i tel att hon är just konstig i ryggen, hon hade Kieffer (stavas??) och Stubben med sig, men ingen passade... :crazy: Dom var på tok för raka så det var tom. ett glapp på ca 5cm mitt på ryggen i en stubbensadel...
Var hittar man dessa jaguar?? När jug söker så kommer bara bilar (?) upp...

Senast ändrad:

jaguar eller prestige, svängda och hyfsat korta med mkt stöd. jag har prestige till min arab som är kort med svängd rygg. dom går att ändra bommen på.

dock tror jag att det kan bli svårt för dig, då din häst är såpass överbyggd och dessutom ser hon väldigt kort ut. om jag vore du så skulle jag köpa en bomlös av engelsk typ, tex star trek dressage.

Har du en bild på din arab?? Kan ju vara skönt att jämföra, då jag ju känner min tjej... :D
Hmm... här är det nog en synvilla... hon är inte överbygd, men dock en kraftigt markerad manke, och fruktat dålig muskulatur runt denna, så man får nog känslan av att den är lägre just på dessa bilder än den är och dessutom så är hon "toppig" i korset för tillfället då jag inte har haft någon motivation till att rida ordentligt (förutom korta barbackarundor i skogen) pga. sadeln...

ja du har gort henne mycke bettre en hon såg ut för kan man ju bara säga:D du borde vara stolt:laugh: men det med sadlen man kan ju få spesial sydda sadlar du kan ju fråga ? men det går nog bra med det du har :bump:

tack så mycket... :bow:
Tänk vad en ökning på närmare 8kg hösilage och rätt uträknat krafftfoder kan göra... :love:

svarar mig själv... ;)
Är det någon som har exempel på hur man ska ta bilder på ryggen för att ni ska kunna se lite bättre hur hennes tygg ser ut??
och sen så blir hon faktiskt ganska rak i ryggen i arbete... :o
"puttar" gärna upp sadlar som ligger kanon i stallgången...
Ska jag då ta en sadel som ligger skit i stallgången, men ok när man är ute, eller något mittemellan??

Jaguar XKC heter modellen med det djupa sätet, men om du söker på jaguar dressyrsadel får du nog oxå upp några träffar! Finns en hel del beg till salu.

Njae.. det finns ju kortare sadlar, men jag tycker nog att den är ganska kort. Sen är det ju svårt att se HUR kort TS hästs rygg är. Och hur stor rumpa man har oxå.. Men jag håller med; det är en underbar sadel :love:!

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·
Utrustning Behöver lite åskiter och hjälp. Har ett halvblod som ser ut som en ponny, bokstavligen. Hon är endast 158 hög, har väldigt kort och...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: Keeley_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka