V

Vicvoc

Jag håller på att letar sadel nu, så är lite nyfiken nu.

Vad använder ni för sadel vid distans.??
Eller andra långritter??

:bump:

Sv: Sadel

Har en Big Horn arabian (western) som jag använder mkt hemma. Har tävlat i en Hector... men det blir förmodligen Star Trekk framöver...

ridit hela min första säsong i min hoppsadel.
har nu fått tag på en bladsadel som e jätteskön , så den blir de framöver.

tror det finns nån gammal tråd här om just sadlar...sök så hittar du nog massor

Med min förra häst jag tränade jag distans med hade jag en Zaldi mot hopp med permanet stoppning. hade inte råd med mer än en sadel. Fick aldrig skav och den var helt ok för hästen. Nu har jag en Bennis harmoni comfort och en Griffin dresyr. Oftast är det griffin sadlen som används. Bra grepp och go för tantrumpan:laugh:

Har precis köpt mig en begagnad Hector, gillar verkligen bladsadlar:)
Kanske ni kan hjälpa mig lite dock,är det någon som bytt riggning på sin hector? Jag gillar inte westernriggningen och hästen är förtjust i magplattor...inte meningen att trådkapa:)

Jag rider allt i min Torsion Island (har ingen islandshäst) :-)
Inte skön att hoppa i men annars byter jag aldrig ut den. Hade faktiskt en av min gamla bomsadlar för någon vecka sedan när jag tränade galoppintervaller, men ajaj min rumpa vill ha bomlöst. Den har blivit bortskämd tror jag! :p

Har bara ridit en CR än så länge, men det var inga klagomål från rygg o rumpa efter de fem milen i alla fall.

Jag håller på att letar sadel nu, så är lite nyfiken nu.

Vad använder ni för sadel vid distans.??
Eller andra långritter??

:bump:

jag har inte startat min distanskarriär ännu, men så fort jag fått hem hästen så ska det sparas ihop till en western WBT (från börjes) och en bomlös från hööks eller bomlös freemax från börjes, vid tävlingarna blir det nog bomlös :)

Jag har en Torsion Trekking och en Prestige Atena. Båda mycket sköna sadlar.

Prestige Atena är jag väldigt nyfiken på! Jag provsatt den på Dackeritten i somras. Har du lust att beskriva den lite närmare? Fördelar / nackdelar.

Jag har en Free Form classic som jag älskar att rida i, den är fantastiskt skön på långa turer. Jag vill ändå ha en bomsadel också, då står valet mellan en Montsegur och Prestige Atena.

Jag rider i en Montsegur Classic. Hästen gillar den, och jag med.

Jag red långritt i Griffin T4 allround.
Prova På 30km i märkeslös, stenhård westernsadel i somras (:love::love::love:).

Nu är jag sadellös för tillfället, men förhoppningsvis blir det en bladsadel nästa säsong (Hector).
(är dock kluven; vill ha en skolsadel typ spansk eller portuguesa, men vet inte hur de är att rida distansritt i. damn it.. :( kanske kanske kan få råd med båda men tveksamt.)

Viktigast för mig är att sadeln är stenhård i sitsen (vilket T4:an inte är....), pga min rygg får jag lätt ont av för mjuka sadlar när jag ska rida så pass långt. Och att den ligger bra på hästen, förstås.

Prestige Atena känns som drömsadeln, provsatt också den på Dackerittn men ekonomin tillåter den tyvärr inte. Tyckte den var himla kort och bra i anläggningsyta men ändå tillräckligt rymlig i säte.

Jag är också nyfiken på Prestige Atena. Jag kollade efter omdömen på några franska sidor, och där var det flera som inte var nöjda med positionen på fendrarna, de fick bra ställning i galopp, men hade svårt att trava i den. Är det nåt som ni som har köpt den har tänkt på? Vad jag förstod så kunde man dessutom påverka placeringen av fendrarna när man beställde den.

Mvh

Ingrid

Johodå, det kan jag göra. Måste bara ta bilder först, men det kanske kan ordna sig i kväll.

http://butiksadeln.e-butik.se/?artnr=171956

Det jag gillar med Atenan är att den är ganska kort, och bred anläggningsyta mot hästen. Sätet är mjukt och det känns som om jag sitter väldigt säkert i den, kan bero på den ganska smala midjan.

http://www.westernshoppe.com/Products/productdetail.aspx?ProductID=111425
Visar varför man ibland blir lite irriterad. Bakre sadeljordsstroppen är V-riggad, vilket jag tycker är bra, men har en liten "flärp" om sig i V-et. (Hängde ni me...) Den där fastnar fendrarna på, och man hamnar i en ofrivillig stolsits. Då måste man liksom lätta med benet för att få loss det.
Annars tycker jag att fendrarna i sig sitter bra avpassat.

Upptäckte därimot häromdagen när storskorna kom fram att stigbyglarnas korg är för liten -det känns som om jag inte får in fötterna tillräkligt i stigbyglarna... :crazy:

Har inte det i huvudet, är på jobbet nu... (Jobbar stenhårt, som det märks...:D) Jag har den på mitt arabsto 152 cm hög e. Lill Sham, något överbyggd. Av den anledningen har jag satt på ett extra fäste för svanskappa.
Hon är ganska bred över en trots allt ganska markerad manke, och då bommen går att värma om, så misstänker jag att man kan få den att passa de flesta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
622
Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Liten
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 660
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar