Sv: Sadel

Jag har en Karlslund Kontakt med en Grandeur pad under (då Simlir är ganska omusklad och slank så fick jag den rekomendationen). Det tog ett tag att vänja sig vid den. Jag har väl fortfarande inte riktigt gjort det. Har haft den i 1 månad bara. Positiva är att den är riktigt skön att sitta i. Man känner hästen riktigt bra. Man får tänka sig för hur man sitter. :)
Negativa är att den ibland känns instabil. Men jag misstänker att det eg är jag som är instabil... :cool:

Sensation ride G3.

Positivt:
Passar hästen jämt, även när sommar-magen blivit lite rund, eller när vinterpälsen kommer eller...

Passar alla hästar. Jag kan ta med den när jag ska rida någon annans häst! har haft den på allt från min damcykel till Islandshäst till en stor irländsk cob på 160 ...

Otroligt skön att rida i, jag har en känslig rumpa och tycker att det är så skönt att sitta mjukt och bra.

Hämmar aldrig hästens rörelser.

Ligger där man lägger den. (Rör sig inte någonstans, går inte att "trampa till" om man råkat lägga den lite snett från början, bara att hoppa av sadla om! ;)

Negativt:
Jag har inte hittat någon än.
Skulle vara att den var lite dyr "egentligen", men å andra sidan så behöver jag bara en sadel ... :angel:

Globus Clic 17" 34. Mycket trevlig dressyrsadel som passar korta, breda ryggar och mer lagom stöd åt ryttaren.

Lippo dressyrsadel

Postivit; Utprovad efter min häst -så den passar honom.
Den är otroligt skön att sitta i och ger ett riktigt bra stöd. Har aldrig suttit i sån mjuk sadel!
Man kan ändra bomvidd om man ex. köper ny häst el. om hästen växer (om den var unghäst när man köpte sadeln)

Negativt; min häst är av smalare "modell" så den passar inte alla hästar som jag har den på, .. pga. jag har köpt för liten storlek (för typ alla andra hästar..). Annars finns det inget negativt med den! Jag älskar min sadel

Kentaur Kari 16.5... Har en unghäst med muskelarbete på schemat. Min tränare rekommenderade sadeln då den är lätt att dona med (lätt att anpassa efter muskelförändringar). En padd under, vanlig vojlock och utan något alls så rör den sig inte alls. Enda nackdelen är att den kan vara svår för hästar med litet sadelläge, min e normal och sadeln ligger precis, inte många centimetrar att flytta på. Är supernöjd men vill gärna ha en till av annan sort att växla mellan!

En masterback island 17 som jag varit supernöjd med men just nu rider jag mer i min Top Reiter-dyna och älskar den. Matserbacken upplever jag som aningens hård men det beror nog mest på att dynan är så mjuk sen har jag en HorseSaver island också. Den sistnmämnda är en billigt syntetsadel som man verkligen inte behöver vara rädd om. Ligger bra på hästen, är ok att sitta i. Används vid skitväder och kommer troligtvis användas på umghästen till en början.
Masterbackebn är flat och har inga knästöd, man kan sätta dit men jag har valt bort detm samma sak med syntetsadeln, flat och utan knästöd.

Jag har en Sensation Ride G3 (med G4-sits).

Det bästa med den är att den är fantastiskt bekväm och har passat alla hästar jag testat den på hittills. Dessutom är den lätt och jag tycker jag får en bra sits i den.

Det negativa är väl att man inte kan ha stiglädren under kåpan, något som jag alltid annars föredrar, samt att det är lite bökigt att ha separat pad under och att man sitter ganska brett på breda hästar. Men det prositiva väger absolut upp det negativa, tycker jag.

Jag har förvisso ingen egen häst, men, på hästen jag rider regelbundet flera gånger i veckan, ligger en Luc Childeric. :)

Positivt: Skön som en fotölj! :love: Man hamnar ("jag hamnar) i en bra sits och
får ett bra stöd!
Den halkar inte omkring på lille Skolli! Den ligger bra helt enkelt!

Negativt: Fantastiskt, hiskeligt dyr........... :grin:

Top reiter jr special
Positivt- lätt att få en bra sits, mina ben flaxar inte runt. Bara en känsla av att älska en sadel :love:
Negativt- passar kanske inte så bra på häst som inte är "klar" då man blir låst i sadeln o inte kan flytta runt på vikten för att stötta t.ex. en oren tölt.

Hrimnir legacy 17,5" mw

Positivt- bra kvalitet, skön sits
Negativt- ger inte så mycket stöd för benen. Lätt att få stolsits.

Morris & nolan junior iceland 16,5" 33"

Positivt- liten sadel med rak bom, inte många sadlar som finns i islandsmodell så små. Skön sits.
Negativt- hmm... ?

Karlslund Kari pad

Positivt- bomlös men kräver ingen pad. Go att sitta i, bra kvalitet.
Negativt- lite låg fram, stora mankar fungerar den inte så bra till.

Jag har en bomlös Barefoot London.
Kan bara komma på positiva saker om den: Helt underbar sadel, känns nästan som om man rider barbacka, sitter stadigt, får inte ont i rumpan efter en 2-dagars långritt.
Ok. EN negativ sak med bomlösa är ju att man inte kan hoppa, bara små skutt i skogen. Men jag kan inte hoppa så det gör inget!

url=http://www.pixbox.se/pic29925349]
29925349.jpg
[/url]

Luc Childeric har jag

Positivt: man sitter superbra, den glider ej runt på hästen, bra stöd, kan rida långritter utan att känna ett dyft i rumpan, passar även min nya häst.

Negativt, skall då vara priset

Jag får väl kopiera ditt inlägg då ;)
Jag har också en Childeric, som jag bara äälskar!
Positivt: Superskön, bra stöd och ligger perfekt på hästen!
Negativt? Inget? nej men det skulle väl vara priset isåfall då..

Jag är supernöjd och kommer inte byta på länge!!
dsc_4314_147494732.jpg

Teckna dressyrsadel

Positivt:
Man kan forma om bommen så om hästen går upp eller ner i vikt så kan den formas om.
Ligger super på min häst!
Jätteskön att rida i.
Negativt:
Det är syntet, men dock tycker jag inte det är negativt. Den ser ut som läder och ingen tror att det är syntet

Teckna hoppsadel
Har inte provat ut den på min häst ännu.

Har även westensadel och en allroundsadel som jag ej använder

Extra + Om hästen blir varm på vintern så får man rumpvärme när man rider för värmen "ångas" upp eftersom det är syntet :P

Har en Equipe Emporio :laugh:

Positivt: Den är snygg, jätte god att rida i och framför allt att den passar min häst utmärkt, åkte land och rike runt för att få tag på en sadel som passade, hade väldigt svårt att hitta en sadel som inte åkte fram.

Negativt: Skulle väl kanske vara att den är lite hög fram, men den ligger där den ska så det får vara!

Jag använder just nu bara min Masterback Dressyr och jag älskar den! Använder den på båda hästarna, man sitter stilla och får en bra sits, man kan flytta panelerna som man vill utan att skada hästen. Är jättenöjd!

Det negativa skulle vara att sambon inte gillar den pga att den är så djup i sätet, undrar varför...?:angel:

Karlslund Kari Flex

Det som är positivt är att den är skön, och stadig, hästen gillar den :)

Mindre bra är att den ibland är förmycket, det tar ett tag innan man vänjer sig att sitta så högt ovanför hästen, men då har jag en tjockare pad under och har bara ridit med close contact innan. Negativt 'r väl att den är för lång, så nu letar jag en ny! :)

Jag har fyra sadlar. Oj, hur blev det så...

Hrimnir x-change R.C Pro
Positivt: Den är superskön. Man sitter bra. Kan byta koppjärn. Båda hästarna gillar den. Snygg! Hög "vill-ha-faktor".
Negativt: I början gillade jag inte dekorsömmen, men nu har jag börjat tycka att den är rätt snygg. Dock slits sömmen av stiglädren på undersidan av kåpan. Få se hur det blir i längden. Sedan tycker jag personligen inte att jag känner mig så sadelfast i galoppen. Sadeln tvingar mig in i en sits som jag inte lyckas få balans i. Säkert mitt fel.

Globus Gloi 36
Positivt: Skitbra sadel i mellanprisklassen. Det känns som om jag sitter säkert och rätt i den i alla gångarter. Passar många hästar. Jag gillar den.
Negativt: Fästet för stiglädren är förlängt och sitter fast längre bak i själva bommen. Bör påverka negativt då en sadelbom inte är konstruerad för att ta upp vikten från stiglädren där. (Tips från min sadelmakare)

Eques Sella x-change
Positivt: Vilken skön sadel! Jag får mycket stöd både från själva utformningen och från lädret som är av en kvalitet som kallas "grippy" - Jag förstår vad som menas. De korta knästöden ger både jättebra stöd och ändå en fri skänkel som gör att jag känner mig säker i sitsen i alla gångarter. Även om jag vill stå i fältsits i galoppen. Utbytbara koppjärn. Den här sadeln bör bli mycket dyrare efter introduktionsåret - passa på nu!
Negativt: Jag har nyss köpt den här sadeln och har inte hunnit upptäcka eventuella svaga sidor ännu. Jo, en liten sak är förresten att jag lyckas dra upp (enkel)kåpan med benen i galoppen. Säkerligen beroende på bristande sits från min sida. Jag kanske borde ha köpt "Soft"-varianten som även är mjukstoppad i själva kåpan. Den bör vara lite mer stabil.

Wintec syntet x-change
Positivt: Billig. Utbytbara koppjärn. Sitter hyfsat i den. Superlätt. Bara att spola av.
Negativt: Sitter hyfsat i den som sagt - men lite "smörklick på het potatis" är det ändå med syntetmaterialet.

Diddi Special m mockasits

Positivt: Har en häst som förändras mkt i vikt under året, bra att sadeln passar ändå. Passar många olika hästar. Ligger dock inte 100 % på min häst just nu, ska införskaffa en pad men det får bli när/om hästen är frisk... Gillar också att jag kommer mkt nära hästen och känner väl vad hon gör samt att det krävs små vikthjälper från min sida.
Negativt: Den är rätt lång 17,5", och dessutom rätt låg fram tycker jag personligen. Man måste ha ganska god kroppsuppfattning annars hamnar man lätt snett och i stolsits. Men mockasitsen hjälper faktiskt lite. Det positiva överväger men hoppas på att inom någon framtid ha råd med en sadel att variera med, gärna en med bom.

Har ingen egen sadel ännu, men vill ändå varmt rekommendera sadeln som heter Childeric. Mina båda tränar har Childeric sadlar och är mer än nöjda med dom! Har provridit i en sådan sadel, och kan utan att blinka säga att det är den skönaste sadeln jag någonsin suttit i. Den passar även väldigt bra på många hästar, vilket är bra om man inte bara rider sin egen, eller har flera hästar.

Det negativ är väl att den kostar rätt mycket, men jag kan säga att man aldrig kommer vilja "uppdatera" och köpa en annan sadel, det här är det bästa du kan få!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Fordon Hallå! Jag har alltid sagt ”ingen ford på min gård”, men har spanat lite på Ford s-max nu. Årsmodell runt 2013, diesel eller bensin...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Fille
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka