Tjockisina
Trådstartare
Jag börjar få brist på sadelfunderingar nu och frågar därför er om tips.
Hästen är halvblod/arab med jobbigt sadel läge.
Överbyggd, rak/bred rygg, stora bakåtliggande bogblad, sadelläge ganska långt bak o sadelgjords läge långt fram samt kort rygg.... ja ni hör ju själva haha, känns helt omöjligt att hitta rätt sadel.
Är ute efter en dressyr sadel då jag trivs bäst i dem.
Största problemet vi har är o hitta en sadel som inte åker fram vilket alla sadlar gör vid arbete, förmodligen för att han höjer ryggen o puttar fram sadeln med sin överbyggda rumpa antar jag.
Har provat hittills: (dressyrsadlar)
Jacson Arthur de lux
Albion Style
Albion K2
Crown Tonisha
Crown ?
Wintec
Cliff Barnsby Kanter
Bates Cair
mfl..säkert missat några
De flesta ligger bra i början men efter en stunds ridning åker sadeln fram o låser hela hästen *suck*
Vad ska jag prova härnäst? Tips tack!
Läst att Close contact sadlar ska va bra på överbyggda hästar..nån som kan tipsa om en bra sådan som skulle kunna passa?
Hästen är halvblod/arab med jobbigt sadel läge.
Överbyggd, rak/bred rygg, stora bakåtliggande bogblad, sadelläge ganska långt bak o sadelgjords läge långt fram samt kort rygg.... ja ni hör ju själva haha, känns helt omöjligt att hitta rätt sadel.
Är ute efter en dressyr sadel då jag trivs bäst i dem.
Största problemet vi har är o hitta en sadel som inte åker fram vilket alla sadlar gör vid arbete, förmodligen för att han höjer ryggen o puttar fram sadeln med sin överbyggda rumpa antar jag.
Har provat hittills: (dressyrsadlar)
Jacson Arthur de lux
Albion Style
Albion K2
Crown Tonisha
Crown ?
Wintec
Cliff Barnsby Kanter
Bates Cair
mfl..säkert missat några
De flesta ligger bra i början men efter en stunds ridning åker sadeln fram o låser hela hästen *suck*
Vad ska jag prova härnäst? Tips tack!
Läst att Close contact sadlar ska va bra på överbyggda hästar..nån som kan tipsa om en bra sådan som skulle kunna passa?