sadel till unghäst.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BebbeBaby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 410
B

BebbeBaby

hur gör ni med det egentligen???? jag ska köpa en unghäst, nyss fyllda 4 år. han är grundinriden, mest riden i skog & mark under det senaste halvåret. han växer mycket just nu, så hur mycket ska jag lägga ner på att hitta den perfekta sadeln???? om jag lägger ner hela min själ på att hitta en perfekt sadel som verkligen passar, så kommer den ju antagligen att inte passa efter ett tag. för han växer ju hela tiden & sedan kommer han ju säkert att muskla sej en hel del också. så hur tycker ni att jag ska göra???? kan jag använda mej av en 'hyfsat' perfekt sadel & kanske lägga något underlägg eller så under sadeln så länge eller ska jag verkligen leta tills jag hittar den absolut perfekta sadeln???? jag vet att det är super viktigt med en sadel som passar till 110%, men det känns lite 'onödigt' att lägga ner sin själ på att hitta den perfekta passande sadeln när han ändå kommer att 'växa ur den' efter några veckor. så vad säger ni????

Sv: sadel till unghäst.

Jag har varit i din situation, men min häst var 3 år när jag köpte honom och är 5 år nu. Jag har köpt begagnade sadlar av kända märken som har varit en aning för vida, men passat bra i övrigt för både hästen och mig. Fyllt ut med fårskinnspad att börja med och sedan sålt sadeln när hästen hade vuxit ur den. På så sätt har jag kunnat hitta sadlar som har passat bra utan att det har kostat mig en förmögenhet. Det blir lite pyssel, många sadlar har vi provat, men det går om man har lite tid och tålamod att leta i butiker och på nätet.

jag var på Sharpman och prvade ut en sadel till min unghäst i höstas när jag skulle börja rida, ville verkligen ha en sadel som ligger rätt från början, sen får man ju självklart åka på återkoller och byta sadel med jämna mellanrum, men man rider ju inte så mkt i början och sadeln hinner ju knappt sjunka i värde oich på Sharpman tar de ju sadeln i inbyte så det har fungerat väldigt bra :D

Jag hade köpt en bomlös.

Vilket jag i praktiken gjort till min "unghäst" som varit konvalecent och håller på att bygga om sig och på sig.

Köp en sadel som är för vid och rid med en pad så länge.
Sedan så är det inte säker tatt du hittar en perfekt sadel. Den enda sadeln som passar kostar 20 000 (vilket jag inte hade lagt på en unghäst).
Ibland får man kompromissa, tyngpunkten kanske inte ligger där den ska, sadeln släpper lite bak, är nån centimeter för lång (detta gälelr också bara en eller två centimeter, inte fem!) osv osv. Bätte att köpa en begagnad kvalitetssadel och så lägger du pengarna på en perfekt sadel när han har vuxit klart.

Vi köpte en begagnad kvalitetssadel vilket har visat sig fungera strålande än så länge. För vår häst tippade vi att längden på sadeln (kort islandshäst) skulle vara viktig. Fick tag i en till bra pris och denna sadel har dessutom utbytbara koppjärn om vi skulle behöva bredda den.

Självklart kan den komma att behöva bytas senare ändå, men vi får se.

Jag har gjort som flera andra här... Köpt bra begagnade sadlar som funkat. När hästen sen ändrat form så har jag bytt ut mot en ny bra begagnad som passar.

Det blir som tidigare sagt en hel del tid som går åt till att leta sadel. Och många många sadlar har jag haft hemma på prov.

Fördelen är att jag lärt känna personalen i hästbutiken i stan. (De har ett stort sortiment med begagnade sadlar) Nu mer åker jag in och lämnar den jag för tillfället har och byter till en som passar bättre. Några få hundralappar brukar jag lägga emellan.

Hade hoppats att jag nu hade bytt för sista gången på ett bra tag... Har bara haft unga hästar de senaste fem åren. Den yngsta just nu är åtta år...

Men i stället dimper det ner två unga individer här om ett par veckor. En fyra åring för inridning och en ett åring... Inte mina dock, men jag misstänker att jag kommer att bli delaktig i jakten på den "för tillfället" perfekta sadeln....

Eller så köper man en Wintec som man kan ändra bomvidden på, då kan du har den hur länge som helst! :D :banana:

Fel. Wintec ändrar sig avsevärt i passformen när man byter koppjärn och om hästen kan ha den i normal bomvidd kan den med största sannolikhet inte ha den i vid bomvidd.

Då är det bättre att köpa en Equipe, Prestige, Lovatt &Rickets, Kieffer eller Passier (finns säkert fler) som värmer om bommen eller byter bom. Dom kan man ha hur länge som helst, då Equipe och Arabian iaf, också kan byta till en annan bom med en annan passform, om man skulle byta häst eller hästen ändrar sig över ryggen.

Jag brukar inte satsa på en dyrare sadel före hästen är riden ett tag å jag vet att den inte utvecklar så mkt mer muskler.Annars skule jag rekommendera sadlar där man kan ändra bomvidd eller bomlöst, men då gäller det att hästen har en bra ryttare som kan balansera upp sig själv.

Håller med HannaZ...
En bomlös är en helt underbara och smart lösning på ditt problem.
Sadeln är skön för både häst och ryttare och hästen kan ALDRIG växa ur den.
Även bomlösa finns i olika märken och prisklasser.
Jag rekomenderar Knights eller Torsion.
Knights kostar ca 5000kr + 800kr för en speciell padd som man bör ha under för att få en ryggkanal och Torsion kostar ca 10000 + 1480 för padden.

Jag har en Knights med Torsions padd under. Och även detta fungerar alldeles utmärkt.

Håller med Diabolical Kitten och har fått samma råd från min sadelmakare då jag shoppade sadel åt en omusklad 4 åring som nu är en musklad 5 åring. Dvs köp en sadel som är lite för vid. Unghästen SKA alltså inte ha en sadel som passar "prefekt" därför att då hindrar du musklerna från att utvecklas när hästen växer och ändrar sig åt det större hållet. att rida med pad för att fylla ut temporärt är OK....

Jag har en 4-åring. Nu har hon redan satt ganska mkt muskler, men under tiden när hon musklade sig så red jag med en pad under sadeln då sadeln då var lite för vid.

mackan skrev:
Håller med Diabolical Kitten och har fått samma råd från min sadelmakare då jag shoppade sadel åt en omusklad 4 åring som nu är en musklad 5 åring. Dvs köp en sadel som är lite för vid. Unghästen SKA alltså inte ha en sadel som passar "prefekt" därför att då hindrar du musklerna från att utvecklas när hästen växer och ändrar sig åt det större hållet. att rida med pad för att fylla ut temporärt är OK....

Hrm... Sa sadelmakaren att en perfekt passande sadel skulle hindra musklerna från att utvecklas?? Det kan jag väl inte tro? En perfekt tillpassad sadel fördelar trycket jämnt över hästryggen vilket innebär att blodgenomströmningen blir så bra den kan med en sadel på ryggen, vilket också medför att musklerna KAN växa till. Men när musklerna börjar växa till så blir sadeln tillslut för liten, och DÅ hindrar den musklerna från att utvecklas! Men då är det dags att byta till en annan passande sadel istället. Vore bra om sadelmakarna förklarade sånt... och inte bara slänger ur sig sånt där... :devil:

Jag tror faktiskt att mackan vet detta, men hon kanske uttryckte sig lite klumpigt. Som hon skrev (menade): en sadel som passar "perfekt" nu kommer antagligen inte passa om en månad. Du kanske har turen att dina hästar är lätta att hitta sadlar till, men alla har inte det. Och alla har inte heller råd att byta sadel, då man ALDRIG får tillbaka pengarna för en sadel (om man nu inte har lurat nån stackars 15 åring som inte är så kunnig :angel: ) och alla har inte heller tid och lust att lägga ner så mkt tid och pengar som det krävs att byta sadel varje månad.

Och för att slippa hålla på så och tjafsa, så är det så mkt bättre att bara köpa en sadel som är för vid och eventuellt rida med en pad tills vidare.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tror faktiskt att mackan vet detta, men hon kanske uttryckte sig lite klumpigt. Som hon skrev (menade): en sadel som passar "perfekt" nu kommer antagligen inte passa om en månad. Du kanske har turen att dina hästar är lätta att hitta sadlar till, men alla har inte det. Och alla har inte heller råd att byta sadel, då man ALDRIG får tillbaka pengarna för en sadel (om man nu inte har lurat nån stackars 15 åring som inte är så kunnig :angel: ) och alla har inte heller tid och lust att lägga ner så mkt tid och pengar som det krävs att byta sadel varje månad.

Och för att slippa hålla på så och tjafsa, så är det så mkt bättre att bara köpa en sadel som är för vid och eventuellt rida med en pad tills vidare.

Ja precis så jag menade. de flesta sadel makare håller nog med dessutom: Skuggi: tänk dig själv att du har en sadel som passar på millimetern på din omusklade unghäst. vad tror du händer då när du börjar försöka bygga muskler? Sadeln klämmer och hindrar muskulaturen! Hur kan du säga exakt när sadeln då börjar trycka och se till att byta? tyckte det var uppenbart att vi pratade just unghäst eftersom trådskaparens tråd handlar om just det...

Senast ändrad:

skuggi skrev:
En perfekt tillpassad sadel fördelar trycket jämnt över hästryggen vilket innebär att blodgenomströmningen blir så bra den kan med en sadel på ryggen, vilket också medför att musklerna KAN växa till. Men när musklerna börjar växa till så blir sadeln tillslut för liten, och DÅ hindrar den musklerna från att utvecklas! Men då är det dags att byta till en annan passande sadel istället.

ja men det är väl precis det vi diskuterar. se mitt inlägg ovan som uppbackning till Diabolical Kittens inlägg. Kanske inte uttryckte mig klart, men tyckte jag gjorde det....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
5
· Visningar
348
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31