sadel till islänning

S

shakespearesister

En tjej frågade mig varför man skulle ha islandssadel till islandshästar, varför man inte använde vanliga allround eller tex western... Jag har aldrig tänkt på detta och kunde inte heller ge något bra svar på den frågan.. någon som vet?:confused:

Sv: sadel till islänning

du kan naturligtvis ha vilken sadel du vill till din islandshäst, men för många är det ju ett problem att hitta sadel eftersom våra islandshästar ofta är korta och breda över ryggen.

Det ska nog mycket till om du ska hitta en westernsadel som inte är för lång till exempel.

Ursprungligen tror jag att det man kallade "Islandssadel" egentligen var en långfärdssadel. I dag ser ju "islandssadeln" i princip ut som en dressyrsadel, fast den har inte lika djupt säte alla gånger.

Många rider i en dressyrsadel (i vårt stall är vi nästan enbart wintecdressyr-användare :love: ) så att man MÅSTE ha en islandssadel stämmer ju inte riktigt.

Dock tror jag inte att en allroundsadel eller en westensadel skulle tillföra så mycket i gångartsridningen.

Självklar kan du använda vilken sadel du vill, det viktigaste är att sadeln passar hästen. Sen bör ju utrustningen passa det du rider för, en westernsadel i en gångartstävling funkar sällan eller aldrig. De gånger som det har skett, har varit 2 st totalt på den tid jag har hållit på med islänningar. De blev diskade just pga sadeln inte passade hästen, den var på tok för lång.

En allround kan funka, men frågan är vilket stöd du som ryttare behöver också. Sen här den ganska hårt framskuren, rasen är liten och risken blir stor att sadeln kan störa skuldra/bog.

Jag känner många islandshästmänniskor och det är inte alla som har islandssadlar. En kompis har en bomlös sadel, en har en dressyrsadel.
Fast jag har en islandssadel, men det spelar väl egentligen ingen roll vilken sadel man har, bara att den passar häst och ryttare.

shakespearesister skrev:
En tjej frågade mig varför man skulle ha islandssadel till islandshästar, varför man inte använde vanliga allround eller tex western... Jag har aldrig tänkt på detta och kunde inte heller ge något bra svar på den frågan.. någon som vet?:confused:

hehe du kan ju fråga samma sak till henne ;) varför western sadel på westernhäst å inte islandssadel? hihi

i islandsadlar får man oftast tyngen mkt mer på baken eftersom dom är så flat. Men jag använder min islandssadel på kallblodet jag har, den passar jätte bra. :)

du förknippar den inte med en långfärdssadel?

du :p "islandssadeln" är numera inte så "platt" utan mer utformade som dressyrsadlar.
däremot stämmer långfärdssadeln bättre in på din beskrivning...

marijaa skrev:
du :p "islandssadeln" är numera inte så "platt" utan mer utformade som dressyrsadlar.
däremot stämmer långfärdssadeln bättre in på din beskrivning...
jamen många är ändå mkt falatare än dressyr, å min beskrivning menas inte med långfärdssadlar (hatar sånna sadlar ;) )

shakespearesister skrev:

Jag har hittills inte hittat någon islandssadel som är lika kort (45 cm) och bred som den dressyrsadel jag har till min ena häst. Alltså blir det dressyrsadel. Sen sitter man som en gud i den också (men det tycker väl alla om sina sadlar :D )

Nicke skrev:
Jag har hittills inte hittat någon islandssadel som är lika kort (45 cm) och bred som den dressyrsadel jag har till min ena häst. Alltså blir det dressyrsadel. Sen sitter man som en gud i den också (men det tycker väl alla om sina sadlar :D )

Har mätt igen. Får rätta mig själv, den är 46 cm. Det är en Albion K2 XW, ca 106 grader i bomvidd.

För att återgå till tråden.

Jag känner de som har islandssadlar till halvblod/varmblod och de som har allround mot dressyr alt. dressyrsadlar till islänningar.

Bäst är om man har hjälp av en sadelutprovare som passar ut sadeln till just din häst.
Själv har jag en Stûbben Island II, den är kort men bred bom och jag som själv är kort sitter jättebra i den.

Så det spelar ingen roll vad det är för typ av sadel utan huvudsaken är att den passar hästen. Sen som "Boj" sa, så kanske man inte får tävla ovalbanegrenar, typ fyrgång och femgång, i en westernsadel. Är man "bara" en fritidsryttare så kan man ha vad som helst som passar.

Saga skrev:
Jag känner de som har islandssadlar till halvblod/varmblod och de som har allround mot dressyr alt. dressyrsadlar till islänningar.
Jag rider Saddlebreden i en (av mig och sambon) ombyggd Hrafn-sadel.
Jag sågade av ortspetsarna och bytte ut dem mot nya av fjäderstål som sambon sågade ut ur en gammal såg.
På det viset så kan den fjädra och böja sig med hästen.
Det fungerar bättre än väntat faktiskt.

Dottern rider sin Islandshäst i antingen en sådan där hatad Pinto från Börjes för att hon vill kunna hoppa, eller en syntet-dressyrsadel med ställbar bom från Thorowgood.

En av Islandshästarna rider jag i en extremt vid och kort dressyrsadel med fjäderbom från Piab.
En annan i en Sigma.
2 av medryttarna rider i en Hector som den ena äger.

O.s.v.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
648
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka