Sadel till häst med utstående/breda bogar?

LinnJ

Trådstartare
Hej!
Jag har ett problem med min hopphäst. Jag har haft honom ett tag och innan jag köpte honom användes han endast som dressyrhäst. Han har nu förändrat sig i kroppen och framförallt breddat sig över bogarna, och jag kan inte hitta en sadel som inte klämmer över bogbladen. Jag har förstått att jag inte bör köpa en allt för framskuren hoppsadel, då de ännu lättare trycker på bogspetsarna. Han har alltså väldigt stående/utstående bogar.

En holsteinervalack, något överbyggd, bra halsansättning. Tidigare har jag haft en Prestige-sadel. Nu har jag provat olika märken, bl.a Pessoa (extra vid) och en Wellington (vid), men båda klämde väldigt tight på bogspetsarna.

Har ni några tips eller förslag? Tacksam för all hjälp!

20170908113637-94.234.33.166.jpg

Behöver du mer utrymme så välj sadlar med bakåtvinklade ortspetsar (T ex Falcon F1) eller med korta ortspetsar (t ex Passier).

Antingen provar du ut sadeln så att den hamnar bakom skulderbladet i bakersta läge, eller så provar du ut sadeln så att den är så vid att skulderbladen får plats inunder ortspetsen när den rullar bakåt (sett många hopphästar som sadlas på detta sätt...)

Sadlar med kapade paneler kan också ge mer utrymme för skulderbladen men glöm inte att kolla var ortspetsarna hamnar och vad de har för inverkan. Ortspetsar är hårda, paneler/bossor ger efter.

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Zata
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 202
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 348
Utrustning Jag har inga problem med sadel till min häst längre (puh!). Har i tre och ett halvt år haft en Star Trekk Dressage som min häst fungerar...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023