Sadel till fullblod

Spring17

Trådstartare
Är i tankarna på att köpa en galopphäst och skola om till ridhäst :) dom är ju väldigt annorlunda musklad än en ridhäst och kommer då säkert att ändra kroppen mycket antagligen ganska fort!?
Vad har ni som köpt en galopp haft för sadel första tiden?
Självklart ska man åka till utbildad sadutprovare men kanske är bäst att hästen får muskla om sig lite först?
Hur har ni gjort?:D

Självklart ska man åka till utbildad sadutprovare men kanske är bäst att hästen får muskla om sig lite först?

Om det är självklart för dig att åka till sadelutporvare så åk till en sadelutprovare. Jag vet inte hur mkt ett fullblod musklar om sig men det känns väl inte helt rätt att den ska få gå med en sadel som kanske inte passar innan du tycker den har ändrat om sig tillräckligt?
För övrigt har jag sett många vänner med fullblod som har prestige sadlar på dem men som sagt du får nog bättre hjälp av en kunnig utprovare.

Om det är självklart för dig att åka till sadelutporvare så åk till en sadelutprovare. Jag vet inte hur mkt ett fullblod musklar om sig men det känns väl inte helt rätt att den ska få gå med en sadel som kanske inte passar innan du tycker den har ändrat om sig tillräckligt?
För övrigt har jag sett många vänner med fullblod som har prestige sadlar på dem men som sagt du får nog bättre hjälp av en kunnig utprovare.
Många fullblod är något överbyggda med hög manke men där tar också likheterna slut. Och har du en häst som du vet kommer muskla om sig rätt mycket kommande året så får du kanske vara beredd på att träffa sadelmakaren varje 3-6 mån och ändra stoppning/passform, eller byta sadel. Välj därför sadelutbud/försäljare som har omstoppningsbara och bomändringsbara sadlar.

Är i tankarna på att köpa en galopphäst och skola om till ridhäst :) dom är ju väldigt annorlunda musklad än en ridhäst och kommer då säkert att ändra kroppen mycket antagligen ganska fort!?
Vad har ni som köpt en galopp haft för sadel första tiden?

Hur tänker du att hästen ska kunna muskla om sig om sadeln inte passar så den kan arbeta korrekt?

Jag köpte en häst direkt från banan. Under de första 5 åren bytte vi säkert sadel minst 8 gånger. Det hände mycket med hans kropp, såklart. Tog hjälp av sadelutprovare nästan samtliga gånger. Som lite kuriosa så såldes två av hans sadlar till en islandshäst :)

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 480
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar