Sadel till din islandshäst

REIN

Trådstartare
Vet inte om vi har någon sådan här tråd, isfll får någon gärna länka!

Tänkte att vi kunde ha en samlad tråd för våra hästars ryggar och de sadlar vi använder på dem!

Lägg upp en ryggbild eller exteriörbild på hästen så man ser vad för typ av rygg den har.
Lägg sedan upp en bild på hästen med sadeln/-arna du anväder till den.
Skriv:
märke:
bomvidd:
sitsstorlek:

Och om du vet, skriv även ut:
bomvidden i grader:
anläggningsyta:

Kan ju både vara smidigt och inspirationsgivande att ha en samlad lista i en tråd, så börja fyll på :)

Sv: Sadel till din islandshäst

Kom igen, jag vet ju att ni har!! Kommer ihåg att vi hade en dylik tråd förr :)

Grejen är den att jag måste ut och fota sadel-eländet och jag orkar inte just nu. ;) Annars gillar jag att berätta om min sadel.

Jag har en bomlös Barefoot London till min islandshäst i storlek 1 och den är jättehärlig!

Jag har nyligen skaffat en Sensation Ride G3 med G4 sits, 17,5 tum.Den är smått gudomlig ;):love:

Kul med fler bomlösa!! Har testat en barefoot, och de är riktigt bra tycker jag!
Sensationen har jag inte hört så mycket om ännu, kul att se.

Själv använder vi en torsion just nu, men tycker den är så sjukt stor, klumpig och bara för mycket ivägen! Era ser mycket bättre ut:p

ioförsig har jag ingen islänning heller utan en svensk ridponny med 75% islänning. Han ser ut och uppför sig som en islänning :rofl:

Jag har en Jeremy Rudge hoppsadel 16,5". Ska ta reda på mått och bilder imorgon

en två tre fyra fem

Senast ändrad av en moderator:

Har en Globus Gloí 17,5 tum Och bomvidd 38

Hilmirrygg
31861220.jpg

Lite litet schabrak :o
31861221.jpg

Har precis haft en sadelmakare här, hon har provat in en sadel som jag har haft på "öppet köp" en vecka och provridit i. Tyckte själv att sadeln låg bra på hästen och sadeln kändes bra till min "gamla" utslitna kropp, så det känns fint att "proffset" också tyckte som jag. Väl värt pengarna att få hjälp när man är rädd om hästen.

Hästen har en kort och bred rygg, är något överbygd och har ingen manke.

Sadeln är en Prestige Hippos (dressyr) 17" och 35" vid, helt underbar att rida i.

TACK Boj för informationen på någon så'n här sadelsida tidigare. :bump:

Kul att se att så många hakat på tråden!! Det ger massor med både inspiration och information.

Prestige är ett bra tips, det låter exakt som min pålles rygg...Måste kolla närmare på det! Går väl att hitta ganska billiga begagnade dessutom!

Hej.. Har tre olika sadlar..

Två av hästarna är lite äldre med svängd rygg, sedan har Jag en med rätt rak lång rygg..
En Globus Gloi 36 17,5
En Globus Clic 38 16.5
En globus Clic 36 16.5

kl.

Min kille ser ut så här:
DSC01156.jpg

Har ingen bild på denna datorn som jag kan visa honom med sadel men även jag har en Sensation Ride G3 med G4 sits som videnlis längre upp.

Nu så...

märke: Sensation ride G3 (med G4 sits)

bomvidd: Bomlös

sitsstorlek: 17,5''

anläggningsyta: 42-44 cm

Fördelar: Skön att sitta i, passar min häst jämt trots att hon extremt lätt ökar i omfång. Ja, alltså vad beträffar maten. Men även vinterpälsen gör ju sitt till... vi har sommar och vinter träns/grimma. ;) Känner precis var jag har hästen och när hon börjar aktivera ryggen vilket jag uppskattar MYCKET eftersom jag rider mycket själv och inte kan fråga om råd eller titta i spegeln.

Nackdel: På min egen häst hamnar den lite i bakvikt. Det gör den dock inte på de andra hästarna jag provat den på (connemara, arabkorsning, annan islänning).

Pållen: Extremt kort, överbyggd, bred.

ryggprofil.jpg

Pållen med sadel (den är helt ny på bilden och ligger lite "ovanpå", den här sortens sadlar gör det. Den sjunker ihop efter några timmar)

sadeln.jpg

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig...
2
Svar
22
· Visningar
2 341
Senast: caballus
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 317
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag har ett rejält halvblod med lång och rak rygg med normal manke. Har en sadel idag som egentligen ligger ganska bra men har för kort...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka