Sadel till bred och lite svankig häst

E

ettben

Har en islänning som behöver ny sadel, har precis fått hem henne och ska leta sadel nu...

Hon är stor och behöver en ordentligt bred bomvidd ,men problemet är att hon är lite svankig i ryggen,lite överbygd också, vilka sadlar kan tänkas passa den typen av häst?
jag föredrar dressyrmodell om jag kan välja..;) vill inte ha en flat sadel.

dessutom har jag stor bakdel:o så jag vill ha en med rymlig sits...:D

Sv: Sadel till bred och lite svankig häst

Jag skulle välja bomlöst till just en sån häst, Startrekk Island kanske?

Som Skuggi säger, är nog bomlöst att föredra?

Annars har jag för mig att wintec dressyr, Kentaur Kari och Prestige är sadlar som kan passa svängda och mer eller mindre breda pållar.

Jag har en Kentaur Kari på min breda, korta och lite överbyggda isis.

Loftur vet jag passar på svankiga islandshästar/svängd rygg.:)

bomlös är inte aktuellt, jag är för tung.

Jag har också en bred och lite svankig häst... Har en Bennis Harmony Focus till honom som ligger perfekt, den är lite böjd undertill. Kan varmt rekommendera Bennis sadlar :love: tycker de verkar underskattade. Välbalanserade, snygga, välgjorda, underbara att sitta i och vänliga mot hästryggen.

Kolla in på soft saddles ioförsig dyra men väl värda pengarna, finsn bomsadel, supreme töltmaster :)

Töltmaster passar raka ryggar, äger en:laugh:

Loftur vet jag en kompis provade ut av duktig sadelprovare hennes häst var svankig(hästen är död nu) bomvidden går att ändra. samt att den är stor i sitsen!:p

Tyvärr har dock Loftur utgått och går bara att få tag på begagnad (vilket inte ens är så lätt för det finns få begagnade till salu)

Jag måste fråga en sak som kanske är jättesjälvklart;) Hur ska man välja storlek på sadeln? Är 16" kortare än en sadel på 17" och hur vet man hur bred sadel man ska ha? Finns det några sätt att mäta på?

16" är 25,4 mm kortare än 17". Det är sitsens storlek som avses. Sadelns längd mot hästen kan vara olika vid samma sitsstorlek. Sadeln provas på häst och ryttare för att välja rätt storlek.

Senast ändrad:

Okej! Då är jag med! Äntligen!:D

bomlös är inte aktuellt, jag är för tung.

För tung? Det finns många olika bomlösa, Startrekks sadlar är väl uppbyggda, och de tror jag inte man KAN vara för tung för. Då är man nog för tung för en islänning också i så fall..
Torsionkopiorna kan man kanske vara för tung för, finns det någon officiell maxvikt på dem? Har aldrig hört några siffror nämligen.

Jag skulle inte heller välja en bomlös om jag som ryttare är lite tyngre, faktum föreligger att oavsett pad så är en bomlös inte alls lika tryckfördelande som en bomsadel. Det kan den inte bli, för i så fall har vitsen med sadeln gått förlorad.
I en bomlös sadel får du ryttarens vikt i mer punkttryck än tryckfödelande, jag förstår TS och håller.

Är man lite tyngre har man vanligtvis lite större yta att fördela vikten på redan som det är, så punkttryck är knappast ett stort problem.
Det enda problem jag ser med tunga ryttare och bomlöst är att beroende på modell så kan kanalen för ryggraden pressas samman om ryttaren är för tung. Torsion mfl har redan från början väldigt lite kanal, medan Startrekk och Masterback tex har rejält tilltagna kanaler som jag inte tror man kan pressa samman hur enkelt som helst.
Jag har dock inga uppgifter om "officiella" vikter som sadeln ska klara, jag har hittills inte sett Startrekk kollapsa i kanalen under de ryttare jag sett, och jag har sett några stycken uppsuttet :angel:

så om man har en sadel med storlek 16 så kan man också byta till en storlek 17??

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar