Sadel till araber??

E

EnWiza

Hej alla ni!

Jag har ett arabsto som jag har letat sadel till i snart ett halvår. Det är väl många av er som har araber, vad har ni för sadlar? Alla jag har provat är för smala och för långa, hon är kort och breeeeed.
Jag skulle bli jätteglad om ni ville tipsa på bra märken. :bow: Tack!

Sv: Sadel till araber??

"Min" häst är också arab, liten, kort och trind.
Henne rider jag med en bomlös sadel. Oftast Fit-formen, som inte säljs i Sverige längre. Ibland, men inte lika gärna, använder jag en annan bomlös av märket Bare-foot, en billigare variant av Fit-formen.
Vi trivs i bomlöst båda två.
De båda andra araberna i stallet rids också bomlöst. Där är den ena klotrund, men har lång rygg och den andra har smal, takig, lång rygg.

Albion sadlarna ska passa bra till araber. Tyvärr är de oxå lite dyra...

Har också fått välja bomlöst med ett sto med samma typ av rygg som din. Inget annat duger åt henne alls nuförtiden.
Hälsning Maja

Jag rider med wintec allround samt Montsegur bladsadel. Bägge fungerar bra och den ena araben har ganska kort och bred rygg, men inte extremt bred i och för sig.

EnWiza skrev:
Hej alla ni!

Jag har ett arabsto som jag har letat sadel till i snart ett halvår. Det är väl många av er som har araber, vad har ni för sadlar? Alla jag har provat är för smala och för långa, hon är kort och breeeeed.
Jag skulle bli jätteglad om ni ville tipsa på bra märken. :bow: Tack!

Jag har ingen arab själv, men en kompis till mig som har en ganska kort och bred arab har en sadel från "Arabian Saddle Company". Vet inte vilken modell, men den passar visst väldigt bra och sadlarna deras är designade för just araber och andra raser med kort bred rygg och låg manke. Du hittar säkert mer info. på nätet om du söker. Lycka till!

Bomlöst! Helt tveklöst trivs mina araber bäst i sin SportsSaddle. Nu har jag börjat spara ihop till SportsSaddle nummer två så de slipper dela på den jag har.

/JES

Jag har en Pessoasadel, modell äldre, sk flatback. Den är tillräckligt bred i bommen och ganska platta, breda bossor. Det är den enda engelska sadel jag prövat som inte åker fram på bogen när vi fattar galopp :banana:

Jag har en arab med rund rygg utan manke, och jag rider i en western sadel, en Crates ladierainer, fungerar super bra! Har också införskaffat en syntetsadel,allround, med bred bom för att ha då jag hoppar lite... Känner inte att det är lämpligt att göra detta i en westernsadel.... HMMM.... Hade problem då jag red in honom att hitta en sadel som låg bra, men det löste sig som det mesta gör!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix