Sadel t. häst med hög/markerad manke och svängd rygg

Emuliiaa

Trådstartare
Hej !

Jag letar hoppsadel till min häst,
han har som det står i rubriken rel. svängd rygg och markerad/hög manke.
Vilka märken passar till en sån rygg ?
Han kommer upp vid arbete.

Dålig bild.
29668953.jpg

Tack på förhand

Sv: Sadel t. häst med hög/markerad manke och svängd rygg

Min häst har också hög manke och svängd rygg och den sadeln som passade honom bäst var Stübben Siegfried. Med några små justeringar i stoppningen så satt den som en smäck. Provade några andra också men minns faktiskt inte vilka märken det var..börjar nog bli senil:angel:.

mullemu
[/URL][/IMG]

Hej!!
har haft samma problem att hitta en sadel till en häst som liknade din. har nu hittat en perfekt efter plöjt igenom de flesta modeller. prestige paris passar kanon till hästar med svängd rygg!! värd att testa:)

Även Prestige Versailles brukar ligga bra på sånna ryggar, ngt billigare ärn parisen är den med;)

Jag har en Amerigo dj hopp till min häst med liknande rygg som din o den passar jättebra!

Jag har en Pessoa Legacy till min ponny som har lite så. Har haft en Prestige Versailles som också låg bra.

*kl*

Jag har lite samma problem med min.. Har idag en sadel på henne som ligger ok på HENNE, men jag "ramlar" fram i den och kan inte sitta ordentligt.. :crazy:
Märkeslös, så jag kan ju inte bara hitta en liknande..

GRYMT dålig bild på tunn och omusklad häst, men man ser ju en del..

28339129.jpg

28339128.jpg

Som synes så har hon så dåligt sadelläge det bara går att få.. Manken är långst tillbakadragen vilket försätter sadeln långt bak, men samtidigt sadelgjordsstaden är långt fram... Jag får snart spel på denna häst...
Det behövs en sadel med Vid bom, 17" i sitsen för mig (dock får det inte vara en lång sadel), bra stöd och gärna lite lutning i sitsen bakåt (inte baktung på hästen för det, men jag har lätt för att hamna frammåt, och behöver hjälp av min sadel att komma bak och ner). Mycket plats för manken är önskvärt!!
Inte mer än 10-12.000kr.. Ett stort + är om man kan byta bomvidd mm.
Syntet inget hinder.

Men som synes på denna bild, så kommer hon upp en del i ryggen vid arbete..
29491724.jpg

Dock ska den ju funka och ligga bekvämt och trevligt på henne när vi bara "hänger" i skogen oxå.. :angel:

Det enklaste är att ta ut en sadelutprovare. Det kan vara svårt och tidsödande att hitta en sadel själv. Lättare då att någon kunnig kommer ut o provar 20 sadlar på en gång.

Hör dig för så att du hittar någon duktig och ärlig människa bara =)

Till min ponny med extremt markerad manke och ganska svängd rygg (inte jättesvängd)hade jag en Zaldi star i hoppningen och en Olympic Jessica dressyrsadel. De satt oerhört bra båda två!

Försök leta efter en med cutback, som ex Kieffer har. De passar ju dock på hästar med raka ryggar.

Bästa är ju att anlita en sadelutprovare så du hittar en sadel som du själv trivs med också!

Köpte till en C-ponny vi hade en HDR sadel -hopp,tycker den sitter kanon på alla ponnysar vi haft efter det.
'Passade även en stor C-ponny med mycket markerad manke och lite dåligt musklad i ryggen,använde först en fårskinnspad som vi sedan tog bort när han musklade sej bättre.

Ta ut en sadelutprovare!

Det låter som en Prestige skulle passa, men det skiljer mycket mellan bommarna.

KL

Jag tycker inte de två första hästarna i tråden (Emuilia och speedway) är svängda alls och jag tror inte Prestige passar någon av dem. Förstår inte heller hur Speedways kan ha stübben men kanske är bilden av hästen missvisande:confused:

Ja, då är nog bilden missvisande i mitt fall för Stübben ligger perfekt på honom dock med några små justeringar i stoppningen. Jag har ju dessutom en häst som har väldigt känslig rygg (haft en skada hos tidigare ägare) så jag är petnoga när det gäller sadeln. Tack och lov har jag en mycket duktig sadelutprovare/sadelmakare till min hjälp och sadeln kollas i nuläget ca en gång i kvartalet för att vara på den säkra sidan. Lite överdrivet kanske men jag tar hellre den kostnaden än att behöva besöka klinik när det redan är försent. Oj, vilket försvarstal det här blev :angel:.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Jeps
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
823
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka