"Sadel-sur"

B

Biscuit

Jag har en häst som är svår att sadla. Hon blir alltid sur när man ska spänna sadelgjorden, Hon sparkar och försöker bita tag i mej. Jag har försökt att lägga på sadeln försiktigt och känna igenom ryggen så hon inte har ont av sadeln men inget hjälper.

Det är samma sak när man ryktar under magen. Men kan hon vara kittlig när man sadlar också ? . Tackar för tips ! :D

Sv: "Sadel-sur"

Var noga med att spänna gjrden lugnt och ta ett hål i taget.

Crow lyfte iland benet och sprattlade till lite halft varnande när jag ryktade magen, speciellt bakåt till. Kommer faktiskt inte ihåg vad jag gjorde... ignorerade honom tror jag. (han var ju aldrig i närheten och det blev inte värre.. var nog bara en test). Det höll på rätt länge men nu kan jag rykta var jag vill. :)
Din häst verkar lite mer aggressiv.. ta ut nån som kan hästar bra och be om råd? Svårt at ge råd när man inte sett hästen. :)

Hon kanske har ont i bröstmuskulaturen av gjorden?

Ge henne i såna fall behandling, en bredare sadelgjord och ev en fårskinnstunnel. För att fördela trycket av gjorden på så bred yta som möjligt.

Norrland

Hur behandlar man det?

Smart synpunkt.. min var ju inte inriden så jag tänkte inte på den biten. :o

Vår häst blev hjälpt av akupunktur. Det är bra om det inte blivit en riktig muskelinflammation. Då kanske kortisonsprutor är behandlingen.

Sån här smärta är vanlig.

Norrland

Jag brukar ta ett hål i taget sakta. Ibland går det bra men ibland så nafsar hon till och sparkar. Det är samma sak när man ska sitta upp. Så fort man tar sats och hoppar upp är hon där med tänderna igen :( .

hej har själv en häst som var likadan, jag började då träna på sånna enkla saker som att man ska få röra överallt på hästen utan att den reagerar och om det är nån stans dom blir tjuriga så gå tillbaka till ett ställe där du vet att hon accepterar att du klapar henne på och gå sedan tillbaka det andra stället senare. fortsätt så tills du får röra överallt. Sen kan man använda sig av en plastpåse och göra likadant, för då måste hon lita på dej och se dej som en ledare för att gå med på det. Sen är det ju självklart att du ska spänna sadelgjorden ett hål i taget och vara väldigt försiktig. Men om hon börjar stå lungt bara några stunder så beröm massor, för de flesta hästar vill göra som sin matte ber om... det var så jag gjorde med min häst å jag kan inte garantera att det funkar för dej men det kanske är värt ett försök. För jag har en lugn och fin häst nu

Jag ska göra ett försök. Det låter himla vettigt :) Tack så hemskt mycket !

Det kan bero på att hon har ont nu, eller tidigare har haft ont, och därför protesterar.
Vad har du för sadelgjord? Många har sadelgjord med resår, och det är risk att man spänner framförallt resårgjordarna för hårt. Du ska kunna få en platt hand mellan sadelgjord och mage har jag fått lära mig.
Vissa hästar reagerar olika i olika miljöer, vad händer om du bara sätter fast sadeln utan att dra åt alls inne i stallet/boxen, och sedan drar resten ett hål i taget inne i ridhus/ridbana? Det brukar många hästar klara bättre.

Det du också kan prova med är att massera där sadelgjorden ligger innan du sadlar.
Hästar har massa nerver där och vissa är känsligare än andra.

Det verkar som din häst har ont eller har haft ont av sadeln.Har du en sadel som passar nu så är det smärtminnen.Som andra sagt här så spänn sadelgjorden i flera omgångar,massera på båda sidorna där sadelgjorden sitter,även under magen,och för all del över ryggen, innan du sadlar och efter ridningen.Lägg på sadeln jätteförsiktigt och dra handen över ryggen strax innan du lägger på den.Spänn inte sadelgjorden direkt,utan tränsa emellan.Stressa inte,-man gör det nästan automatiskt när man ska ut,-utan tänk på att ta det lugnt under hela proceduren.Om det inte är andra kroppsliga problem hästen har,så är jag säker på att du kommer att få bort "surheten"!;)

Hej
Min häst surade förut men det var för att sadeln inte passade o han hade ont i ryggen. När jag upptäckte detta bytte jag givetvis till en sadel som passade. Numera lägger jag på sadeln, spänner MINSTA möjliga pysslar med annat en stund och sen spänner jag lite till. Kommandot nej funkar också bra. Det viktiga är att ta det VÄLDIGT lugnt och jobba långsamt. Kolla hästens rygg och sadelns passform, anlita ett proffs, det finns så mycket förståsigpåare. Lycka till med jobbet du har framför dig. / C

Hej.

Jag förstår ditt dilemma fullt och fast.
Uteslut först och främst att det inte är fel på din utrustning.
Blir hästen sur även om du till exempel spänner en resårgjord (täckesgjord) löst runt sadelgjordsläget?
Upplever du att hon har någon form av sadeltvång?
Om hon har det så ta det så varligt som du kan när du väl ska sadla, och låt det ta tid. Acceptera inte att hon är otrevlig mot dig. Markera att hennes beteende inte är önskvärt, dock utan att slå henne, det skulle bara förstärka hennes känslor om att sadling är minsann otrevligt.
Alternativet att skaffa bredare sagelgjord alternativt tunnel kan ju kanske även hjälpa.
Men som sagt utred först och främst att det inte ligger någon smärtproblematik bakom hennes beteende.

Har precis samma problem, vet inte hur jag ska göra ;S
Jag tror att sadeln passar för att det var inte så länge sedan vi köpte den (ca: 3 månader sen) och hon som vi köpte sadeln av (min mammas kusin) sa att den låg bra om jag hade en sadelpad under.

Fast sadeln ligger väl inte bra om du måste ha en pad under?

Okej, vad är en akupunktur ? :D

Akupunktur på hästar används mest i muskelavslappnande syfte. När man behandlar hästar med akupunktur använder man sig av sterila nålar, dessa sticker man ned vid en spänd muskel..
Detta är väldigt välkänt hos människor också..

Fast sadeln ligger väl inte bra om du måste ha en pad under?

Det beror ju lite på hur hästen är byggd, är hästen dåligt musklad över ryggen är det bra med en pad så man inte blir baktung.
För jag har aldrig hört talas om att det finns sadlar med extra höga bossor?

Låter som sk sadeltvång el. sadelgjordstvång!
Detta är väl rätt vanligt, vad jag vet!
Sök på dessa ord så får du mer info!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Silje
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud