Sadel som lättar bak?

ponnyryttarn96

Trådstartare
Hej!

Har haft min d-ponny arab i några månader nu, och börjar funder på om sadeln vi fick med verkligen passar .. Det är en wintec, luftstoppad, vet inte riktigt modell men hopp/allround .. kanske en wintec griffin men är inte säker. Hursomhelst, det sitter i ett rött bomjärn nu. När vi köpte henne hade hon gått på bete och var rätt så rund, men nu har hon musklar sig lite mer och när jag sadlar märker jag att sadeln lättar bak. Dock när jag rider är det ingenting som märks, utan den sitter stilla och slår/guppar inte osv. Vill gärna behålla den sadeln, så jag funderar på anledningen till varför sadeln lyfter bak. För smal bom? För stor bom? Helt enkelt för böjd sadel? Någon som har wintec och liknande erfarenheter? Sadel utprovaren i närheten har tagit semester nu under julperioden så hon har inte möjligthet att komma ut förrän i slutet av Januari .. Ska ta bilder senare och försöka visa!

Sv: Sadel som lättar bak?

Wintec och Griffin är två olika märken, ungefär som volvo och saab ;)

Ta gärna bilder och lägg ut så är det lättare att hjälpa :)

Hej!
....// så jag funderar på anledningen till varför sadeln lyfter bak. För smal bom? För stor bom? Helt enkelt för böjd sadel? //..

Prova att byta till blått koppjärn (MW). Antagligen är den röda för vid och om den går ner där fram går den upp där bak s a s (om du har en Isabell Werth är det möjligt att den är för svängd).

Att byta koppjärn är det enklaste (och billigaste) du kan kan göra till att börja med.

Har du allroundmodellen så blir sadeln ganska svängd i bommen så antingen så kan det då bero på just att den blivit för svängd eller att järnet är för brett så du måste ha i ett smalare.

Har du hoppmodellen så är den troliga orsaken att det är för brett järn för de är mycket rakare i bommen än allroundmodellen.

Man skall också tänka på att en cairsadel fördelar luften i kuddarna lite hur som innan man sitter upp, så spänner du gjorden så trycks ju luften bort lite från främre delen och kan då lätta baktill vilket sedan fördelar om sig när du sätter dig i den och därav att du inte upplever den röra eller flytta sig.

Jag har en småtjock D-ponny, arab, som har wintec wide med cairsystem. Han är formad lite som en säl, tjockast på mitten och ett tunt bogparti. Det är lätt att sadelgjorden glider fram till armhålan på hästen, eftersom magen är för rund vid sadelgjordsläget. Då trycks sadeln framåt lite "mothårs" och lättar bak. Detta problem kan dämpas om hästen blir mindre tjock. Detta med "framåtglidet" händer även lätt med vanlig tömkörningsgjord. Min arab har en ganska liten manke så det finns inte så mycket som "stoppar" framåtrörelsen på sadeln.

Jag hade även lite för snävt koppjärn och när jag bytte till bredare koppjärn dämpades sadelns tendens att lätta bak avsevärt. Jag har nu XXXW, tror jag. Eller XXW. Jag har även ett sadel-underlägg för att dämpa eventuell obalans. Hästen går fint (utifrån den han är :angel: ) och markerar inte något obehag av sadeln. Dvs han kan stretcha ryggen och spänna av. Jag är inte orolig över sadelläget just nu.

Jag såg en kvinna som red sin arab i en fantastiskt bra sittande sadel och stoppade henne för att fråga vad det var för modell. Hon berättade stolt att det var en islandssadel för dressyrbruk och att den passade arabens korta rygg och lilla manke utmärkt. Så ibland kan det vara bra att tänka utanför boxen. :idea:

Hej!

Kollade runt lite vad det var för modell, och kom fram till att min sadel liknar mest Wintec 500 close contact .. alltså flatback och utan någon "syntet" look, om du förstår? Saken är att du kanske har rätt att den blivit för vid .. När vi fick henne hade hon fått på sommarbete och var därmed rätt så rund. Har märkt att nu när jag ridit henne det sista har pälsan liksom blivit "ruggig" runt manken, eller på båda sidorna om du förstår .. Och hon är inte så glad i sadeln längre, går inte alls bra och är småsur. Har bara tömkört henne denna veckan eftersom jag inte vill riskera något, hon är inte öm i ryggen eller så, men hon surar inte alls barbacka som hon gör med sadeln ..

Islandshästsadel till en arab? Det var nytänkande! Haha, kanske värt att prova .. ?

Fast å andra sidan vill jag gärna behålla den sadeln jag har nu, kommit fram till att det nog är en Wintec 500 close contact some jag har. Min arab har också relativt "liten" manke, och när vi köpte henne hade hon gått på sommarbete innan och var därmed lite rund. Någon sa ju att bomjärnet kanske var för stort, men funderade på det du sa .. Borde inte ett störra bomjärn låts sadeln komma längre "ner" och därmed inte lätta bak liksom? Hon blir ruggig runt manken pga sadeln, rider henne inte alls med den nu utan endast tömkört och lite barbacka, då går hon betydligt bättre faktiskt.

Tror jag har hoppmodellen, kollade runt lite och min sadel liknar Wintec 500 close contact. När vi köpte henne var hon lite rundare pga sommarbetet, men nu när jag rider henne surar hon ihop sig lite och kan bli "ruggig" pälsen på vardera sida manken .. Så jag tömkör henne bara och rider lite barbacka nu, då är hon ej lika sur. Har fått två olika förslag .. Antingen att bomjärnet är för vid eller att den är för smal .. Klurigt det här med sadlar :P Ska dock be en vän att kolla på den, hon är lite duktigare på det här än jag!

Jag tycker utan tvekan att det låter som att sadeln är för vid!
Att pälsen blir ruggad vid sidorna av manken är ett typiskt tecken på just det.

Samma sak med att den lättar bak. Ska försöka förklara lite pedagogiskt, även om det inte är en av mina starkaste sidor ;) Fram på sadeln har du ju som ett upp- och nervänt V (den biten som ligger över manken och ner längs sidorna). Det är där koppjärnet - som avgör vidden - sitter. Det är också detta V-et som ska passa hästen viddmässigt, har du ett för smalt järn är V-et smalare än hästen, har du ett för brett järn är V-et bredare än hästen. När sadeln är lagom vid följer V-et hästen precis, och trycker lika mycket hela vägen.

När V-et är för brett (sadeln för vid) så hamnar sadeln längre ner, eftersom det helt enkelt tar stopp längre ner på hästen så att säga. Då hamnar sadeln också i framvikt. Eftersom bommen inte är flexibel (böjbar) så är det ju logiskt att när framdelen åker ner så åker bakdelen upp - och där kan du ha förklaringen till att din sadel lättar bak :)

Förstod du någonting alls? :rofl:
Annars får du gärna fråga så kan jag försöka förklara bättre, om inte någon annan hinner först :D

Neej, du förklarade verkligen jättebra, oroa dig inte :) Tycker det verkar logiskt dessutom, och som tidigare nämnt så när vi köpte henne hade hon gått på sommarbete och var nog lite bredare kan jag tänka mig :D Då blir det alltså väl att köpa hem en smalare bom/kopp järn, tror att sadeln i grund och botten egentligen sitter bra men att den nog är för vid .. kolla lite på mobilen och hitta en endaste bild där hon står med sadeln i gången från sidan, dock är sadeln inte spänd och det ser ut som om jag inte hunnit rätta till den helt, därav sitter den kanske lite långt fram .. ska försöka infoga, absolut ingen aning om jag gör rätt nu men hoppas ni kan se den .. som sagt, inte så bra bild men men! :)
2059w6v.jpg

Ta en bild på hästen med sadeln på rätt plats och helst utan vojlock, så att man ser.
Titta själv på den bilden du lagt in nu - tycker du att du har sätets lägsta punkt mitt i sadeln?

Min spontana känsla är att det nog är en för smal bom och för svängd bom. Jag skulle gissa att om du drar bak sadeln till det läge där den ska vara så lättar den där bak, men du har fortfarande inte sätets lägsta punkt i mitten.
Lägg fingrarna lite lätt på fram- resp bakvalv och testa om det går att gunga den fram och tillbaka (typ om en gungbräda) eller om den ligger stilla.

Ta en bild på hästen med sadeln på rätt plats och helst utan vojlock, så att man ser.
Titta själv på den bilden du lagt in nu - tycker du att du har sätets lägsta punkt mitt i sadeln?

Min spontana känsla är att det nog är en för smal bom och för svängd bom. Jag skulle gissa att om du drar bak sadeln till det läge där den ska vara så lättar den där bak, men du har fortfarande inte sätets lägsta punkt i mitten.
Lägg fingrarna lite lätt på fram- resp bakvalv och testa om det går att gunga den fram och tillbaka (typ om en gungbräda) eller om den ligger stilla.

Efter att ha sett bilden så håller jag med om allt ameo skriver här.

Sadeln ligger inte framvikt (som den gör om den är för vid) utan bakvikt, och är antagligen för smal.

Edit:
Tillägger att jag inte hade ridit mer i den sadeln. Se till att få en ny som passar istället :)

Den ser även ut att kunna vara lite lång då den ligger på rätt plats (dvs längre bak). Men som sagt, ta nya bilder med sadeln längre bak! :)

Hej!

Sadelutprovaren kommer till helgen så har struntat i att rida i sadeln alls :)

Men, tog ändå några fler bilder och tänkte ni kanske kunde ge eran åsikt ändå, trots det? Är bara nyfiken liksom :)

2eqgild.jpg

282ovls.jpg

wimp5.jpg

Du kan ju ta ut koppjärnet o lägga det på hästen. Då ser du om järnet är för smalt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 559
Senast: Liten
·
E
Utrustning Hej allihopa! Vänder mig till er sadelkunniga!Vill bara höra åsikter, eftersom ja lätt nojjar över småsaker.. Jag har en...
Svar
18
· Visningar
4 951
Senast: elin_sundbo_stjarna
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 585
Senast: videnlis
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 599
Senast: insearchof
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka