Sadel som konstant snurrar

A

AtletShipping

JAg blir så sur när jag rider för det kvittar hur hårt jag spänner sadelgjorden så glider sadeln åt höger lr vänster mer och mer beroende på hur hästen rör sig. Så jag får trampa över i stigbyglarna så den lägger sig rätt i gen vilket bara håller nästan ett varv.
Har även provat rida utan stigbyglar för jag kanske på nåt sätt trampar hårdare i en av stigbyglarna. Men den kasar åt sidan ändå.
Jag kan ju inte spänna den så hårt att hästen får andnöd?
Iof sig är denna häst rund om ryggen och men den har jämna ryggmuskler på båda sidor.
Jag har provat en annan sadel men med samma resultat..
Vad ska jag göra för att den ska lika rak över hästen? :confused:

Skaffa en vidare sadel som passar hästen. Det låter av din beskrivning som om sadeln är för smal och därför hamnar ovanpå hästryggen, så att säga, istället för att ligga om den.

Du tänker på att spänna 2 gånger va?. I stallet och sedan när du skrittat en bit. Vissa hästar pyser ju ihop rejält.

nä jag spänner lagom hårt när jag hoppat upp sen när jag rider spänner jag efter hand tills det inte går mer.
Sadeln har vid bom
och den ligger platt på ryggen.. men snurrar ändå..

BYT SADEL!!!

Jag förstår mig inte på folk som spänner gjorden så hårt de orkar! :mad: Tänk lite på hästen va!!

Jag har en passande sadel till mina hästar, jag spänner bara så hårt att sadeln inte glider runt när jag sitter upp, sen så spänner jag inte mer. Sadeln ligger fint ändå.

Tänk själv att kuta runt med en livrem hårt, hårt spänd runt bröstkorgen...

Tänk på att det kvittar hur välanpassad sadel man har om man har en rund och manklös häst. Min häst har en sadel som ligger bra är, vid nog (Wintec xxx-wide :o ) men som ändå ger sig av i sidled emellanåt, just för att hästen inte har någon manke.

Att rida med extremt hårt dragen gjord är ingen lösning, jag tycker att det hjälper lite att ha gjord med resår (gärna i båda ändarna).

Köp en ny sadel! hästen lär väl få ont i ryggen och bli sne belastad av att sadeln kasar runt hela tiden. din sadel passar uppenbarligen inte på hästens rygg!

Skaffa en annan sadel är det enda som gäller!

Min häst gick på ridskola innan jag köpte henne, och varje gång jag red henne där snurrade sadeln. Det spelade ingen roll hur hårt jag spände eller vilken sorts gjord jag hade. När jag köpte henne skaffade jag en sadel som verkligen passade henne, och nu visar sadeln aldrig en endaste tendens till att snurra!

Liknande trådar

Utrustning Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :) Har en ganska rund häst som vissa...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Verdandi
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 359
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej. Har köpt en ny häst, min sadelpassare har ej tid fören om ca 1-1,5 månad att prova ut sadel pga hon är bortrest. Vill hitta en...
2
Svar
23
· Visningar
3 093
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar