Sadel som glider bak.....

lillaana

Trådstartare
Jag kommer att få hem en häst som är ganska omusklad och inte i kalaskondition, men det kommer jag ju bygga upp tids nog.
Det är bara det att hennes sadel inte ligger så bra nu innan hon fått ordentligt med hull och muskler och hennes förra matte har inte brytt sig så mkt för hon har ändå bara ridit barbacka det senaste året.
Hur ska jag göra med sadeln? Den glider bak just nu. Finns det något sätt att få den att ligga still? Den har ju passat förut och kommer att passa igen så småningom.

Sv: Sadel som glider bak.....

Det bästa är nog att hitta en annan sadel eller motionera hästen på annat sätt tills sadeln passar igen. Annars kan det bli problem.

/Tjalfe- som fick en halt häst pågrund av en sadel som inte låg bra.

Hej!

Du kan ju prova med att lägga en tjock pad under sadeln.Ligger sadeln bra då kan du ju även använda en brösta så att inte sadeln åker bak.
Själv måste jag använda en brösta på min häst när jag rider för han har så hög manke så sadeln halkar bak pga av det.:)
Hoppas det funkar. Lycka till!

Jag håller med Born96. Om sadeln har passat hästen förut så kan du lägga pad under tills hästen musklat sig mera igen. Sen borde sadeln passa igen. Brösta eller förbygel kan vara till hjälp under tiden om inte en pad räcker till.

Men det är ju inte bra att rida med sadeln om den blivit för trång så att den klämmer på hästens rygg. Det gjorde jag och min häst blev halt.:(

Men det är ju inte bra att rida med sadeln om den blivit för trång så att den klämmer på hästens rygg. Det gjorde jag och min häst blev halt.:(

Nej självklart ska man inte rida med för trång sadel. Men lillaana hade ju problem med motsatsen, som jag fattade det. Alltså sadeln har passat hästen men är för vid nu när hon är omusklad.

Ja, mitt problem är att sadeln inte passar just nu när hästen är omusklad men den har passat förut. Vill ju kunna använda den och inte behöva köpa en ny för bara ett litet tag alt. bara rida barbacka jämt....

Nej självklart inte. I detta fallet antog jag att sadeln blivit för vid för hästen, eftersom den tappat muskulatur. Är sadeln för trång ska den inte användas alls.

Oj ursäktar, jag har missuppfattat! Trodde det var så att hästen gått på bete och blivit för bred för sadeln!:o

Nä, hon är omusklad och behöver lägga på sig lite innan sadeln passar.
Pad under och förbygel kanske är lösningen....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 871
Senast: caballus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka