Sadel problem...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cronis

Min western sadel ligger inte still. :confused: Jobbigt när man rider, för helt plötsligt sitter jag å lutar å något håll. Och, JA jag har spänt gjorden. Sadeln ligger utmärkt på hästen å jag sitter rakt i sadeln... :D Men ändå... Det är bara vissa dagar det är så här. Å det beror inte på att pålle drar ut, å sen in magen när man hoppat upp utan något annat... Jag är helt grön vad gällande western å sadlar till höger å vänter så tacksam för svar! :bump:

Som min då. Drar åt gjorden så mycket det går men det går bara inte att få den och ligga still. Jättejobbigt eftersom jag aldrig kan sitta upp själv utan nån som håller emot på andra sidan. Nån med tips?

Visst är det jobbigt. Jag hoppar ju inte upp från marken, utan alltid från en platå. Samt att någan alltid håller emot, men ändå så sitter man å blir åksjuk, trots att man drar gjorden... Jobbigt.
Vad göra? :confused:

Hur ser hästen ut över ryggen?
Är den jämt musklad på bägge sidor om manken?
Hästen kan själv schuva sadeln åt ett håll ifall den ligger och klämmer på ena sidan, tex för att den är mer musklad på ena sidan av manken...

Hur ser det ut när du tar av sadeln efter ett ridpass?
Om hårremmen är ruggad nånstans under sadeln så ligger den
inte så bra..¨ :smirk:
Helst ska man rida hästen svettig så man ser ordentligt hur det ser ut när man tar av sadeln.
Det ska bli ett jämnt svettmärke precis som sadeln har legat.
Blir det torra fläckar i avtrycket så klämmer den där.
Är hårremmen ruggad så ligger den inte an riktigt rätt, antingen för stor eller för liten.
Du kan pröva med annan pad under, tjockare eller tunnare beroende på vad du har nu.
Har du tur så hjälper det!
Lycka till.

Ja, min pålle e ju rätt bred. Men sadeln passar. Det vet jag... Rider med en lite tjockare pad, har provat olika. Å han blir jämnt svettig över "sadelfästet" så att säga... han är jämnt musklad, å mycket fint musklad... :smirk: Trots vila ett tag...
Om han själv syver över sadeln, kan det bero på att han blir trött i en sida eller....? Det är jobbigt med en sadel som inte ligger still! :mad:

Nej inte ännu. Har bara hästägaren som är väldigt kunnig... (hästen är ju inte min, foder bara...) Men vi ska iväg på kurs i sommar å får ta upp det då... Kan ju vara iofs att pålle är lite tjockare än vanligt nu... Han går ju faktiskt på bete... :p Kan det va en utlösande faktor?

Det är en western sadel.
Å pålle är en korsning. En bredhäst. Mamma e arab/nsv å pappa e hbl hingst Royal... :D

Du frågade va d va för sadel... Svarade visserligen på att det va en western sadel. Men hade du varit uppmärksam så hade du kanske fattat det när du läst mitt första inlägg? :idea:

Jo, fast som quarter4ever sa menade jag vilken sorts sadel som reining, roping, ranch, pleasure osv och vilken bomvidd det är. Märke?

Vad har du för pad till? Jag tycker att det var stor skillnad beroende på vilken sorts pad som användes. Det kan vara värt att prova en annan typ av pad?

Vet inte vad det är för inriktning på sadlen eftersom jag inte vet nånting typ... Men eftersom att ägaren till pålle, (har han på foder) har trail som sin gren så kanske det är en sån? En trailsadel helt enkelt? :confused:

Vet inte vad det är för inriktning på sadlen eftersom jag inte vet nånting typ... Men eftersom att ägaren till pålle, (har han på foder) har trail som sin gren så kanske det är en sån? En trailsadel helt enkelt? :confused:
Märke, tror d e Longhorn...? :confused: :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama