M
md5krist
Har en häst som är sänkt bakom manken och rejält bred över ryggen. Har varit på sadelprovning med henne och de konstaterade där att hon verkligen inte är lätt att hitta sadel åt. Eftersom hon är sänkt bakom manken måste sadeln ha tyngdpunkten ganska långt fram och följa hennes ryggkontur. Annars blir det för hårt tryck längst fram och bak och hon blir framförallt störd av trycket längst fram vid/strax bakom bogbladet.
En Amerigo DJ verkade emellertid passa. Jag skulle helst vilja ha en begagnad eftersom hon dels kommer att ändra sig mer i ryggen och framförallt så är jag inte säker på hur länge jag kommer att rida hästen. En begagnad sadel tappar ju inte i värde på samma sätt, så med tanke på förutsättningarna känns det alternativet mer lockande.
Men, en begagnad Amerigo DJ verkar vara hopplöst att få tag i.
Så nu funderade jag på om det möjligen finns någon annan sadel med liknande bom. Någon som vet? Den måste dessutom vara bred, på amerigon skulle +2.5 eller möjligen +3 passa. När vi mätte henne med Prestiges mall så låg hon på uppemot 37-38.
En Amerigo DJ verkade emellertid passa. Jag skulle helst vilja ha en begagnad eftersom hon dels kommer att ändra sig mer i ryggen och framförallt så är jag inte säker på hur länge jag kommer att rida hästen. En begagnad sadel tappar ju inte i värde på samma sätt, så med tanke på förutsättningarna känns det alternativet mer lockande.
Men, en begagnad Amerigo DJ verkar vara hopplöst att få tag i.