Sadel med bom liknande Amerigo DJ

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 4 853
M

md5krist

Har en häst som är sänkt bakom manken och rejält bred över ryggen. Har varit på sadelprovning med henne och de konstaterade där att hon verkligen inte är lätt att hitta sadel åt. Eftersom hon är sänkt bakom manken måste sadeln ha tyngdpunkten ganska långt fram och följa hennes ryggkontur. Annars blir det för hårt tryck längst fram och bak och hon blir framförallt störd av trycket längst fram vid/strax bakom bogbladet.

En Amerigo DJ verkade emellertid passa. Jag skulle helst vilja ha en begagnad eftersom hon dels kommer att ändra sig mer i ryggen och framförallt så är jag inte säker på hur länge jag kommer att rida hästen. En begagnad sadel tappar ju inte i värde på samma sätt, så med tanke på förutsättningarna känns det alternativet mer lockande.

Men, en begagnad Amerigo DJ verkar vara hopplöst att få tag i. :( Så nu funderade jag på om det möjligen finns någon annan sadel med liknande bom. Någon som vet? Den måste dessutom vara bred, på amerigon skulle +2.5 eller möjligen +3 passa. När vi mätte henne med Prestiges mall så låg hon på uppemot 37-38.

Sv: Sadel med bom liknande Amerigo DJ

Prestige passar inte den då? Är hon sänkt bakom manken ger ju det en svängd rygglinje, och då borde ju Prestige passa.

Kommer nog vara svårt att hitta en begagnad sadel i den bomvidden! Men båda Prestige och Jaguar kan man ju värma om.

Equipe kan nog passa (har tyngpunkten långt fram) men det finns inga begagnade där heller... Fördelen med Equipe är att du kan byta bom om hon breddar sig! (Kostar knappt 2000)

Hade också rekommenderat att du provar Jaguar och Prestige. De har olika passform beroende på vilken modell du provar, så prova hellre alla än att bara prova en och sen utesluta det märket...

På min häst är tyngpunkten precis bakom manken (hans manke är typ 5 cm lång med...) så det är omöjligt att hitta en sadel med tyngpunkten så långt fram. Equipe var väl den som var bäst men den var ändå för långt bak. Jag kan däremot ändå ha sadlar som Globus som har tyngpunkten lite längre fram än mitten av sadeln. Så hittar du en sadel som är böjd nog i bommen men som har tyngpunkten i mitten /lite längre fram än mitten kan sadeln ändå vara bra för henne.
Problemet om man har tyngpunkten för långt bak blir att hästen bär upp vikten på en mindre yta. Som jag har förstått det bär hästen bara upp vikten på det område under och efter tyngdpunkten i sadeln. Så har du t.ex. en Albion (där tyngdpunkten är långt bak, efter sadelns mitt) på en häst där tyngdpunkten är längre fram bär hästen bara upp din vikt på en väldigt liten yta. (Har du en Albion på en häst med tyngdpunkten långt bak är det inga problem, då kan hästen bära en hel del utan problem) Är tyngdpunkten däremot i mitten av sadeln blir det en större yta och det blir lättare för hästen. För ibland kan man inte hitta en sadel där allt stämmer, men man kan ju försöka så gott det går.

Svarar er båda.

Vi provade en Prestige på sadelprovningen och har även provat en själva. De verkade inte passa speciellt bra, kom inte riktigt ner till ryggen efter manken. Kanske är "svängen" på bommen för långt bak för henne. Nu var det i och för sig inte så lätt att se hur de skulle ligga med rätt bomvidd, de vi provade var alldeles för smala.

Equipe hade jag ju gärna sett att den passade... Men det är samma problem som ovan. Jag har en Equipe-sadel till min andra häst. Dock är det även på den normal bomvidd, vilket gör det lite lurigt att se hur den passar henne i bommen.

Just nu går hon med en Wintec-sadel med vidaste järnet i och en mattes-padd under. Det funkar hyfsat eftersom padden gör att hon får lite mer plats för bogpartiet. Men det är ju ingen sadel som är perfekt för henne, och den är väl inte någon drömsadel för ryttaren heller. :smirk:

Tyvärr har jag d¨inga fler förslag. :( Du får väl helt enkelt åka på sadelprovning igen...
Eller köpa en Amerigo.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 519
Senast: super
·
Utrustning jag vill ha en hopp eller allround sadel som passar till min breda häst. lite sänkt bakom manken rund rygg. jag har funderat på prestige...
Svar
6
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka