sadel mått

N

nettan80

hej. jag behöver råd av er. Det är dumma frågor men jag behöver verkligen råd. Här kommer frågorna:

* Om western sadeln har måttet 13 cm mellan conchos. Vilken typ av häst skulle det passa tror du?

* Ska HELA den ulliga undersidan ligga an mot hästen, även framtill?

* När man sadlar, ska sadeln ligga som en "vanlig" engelsk sadel. Alltså inte nför nära bogbladet och inte över ländryggen?

Tusen tack för er hjälp!

Sv: sadel mått

Rent spontant kan jag tycka att ett sk mått mellan conchos inte säger hela måttet på bommen eg men ska man hoppas att de sitter någorlunda som på min ena sadel så tycker jag att 13 cm låter väldigt smalt, Om man nu ska fortsätta spåna om mått mellan conchos så hade jag på min ena sadel 21 cm mellan dem och den sadeln passar min Paint med en build up pad under

Jag ska kanske tillägga att Painten är en oinriden 3-åring. Skitsadeln från H***s deras pleasure sadel var 19 mellam con. och låg bra på Islandshästen utav sportmodell, dvs slankare och muskulös

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: Honey07
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
R
Utrustning Jag behöver köpa en sadel som jag kan använda tills det dyker upp en sadelutprovare i närheten och det är minst 6 veckor bort.. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 175
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?