Sv: Sadel fråga!!!
Det du bör fråga dig är om du verkligen vill riskera att din häst får tryckskador... Bossor på dessa sadlar är extremt smala, och fördelar inte trycket bra. Passformen är som ett hustak och kan omöjligen passa någon häst bra då den går upp var sitsen ska vara och sedan ner igen i mitten av sitsen. (Det var så på 7 st i samma affär och sedan ytterligare 6 st i 2 olika affärer. Tror knappast det var nåt produktionsfel...)
Visst, väger du 50kg och din häst har ganska lång rygg och du kan ha 17,5 (vilket krävs för att fördela vikten) så kan du väl ha den som reservsadel, men om du är lite tyngre (70 kan vi säga) så kommer din häst få problem förr eller senare. Kolla du på undersidan av bossan på dessa sadlar... De jag mätte var 5 (!!!!!!) cm mitt under sätet (var trycket är som störst), en normal sadel typ Passier har minst 8. (Detta är en enorm skillnad när det kommer till viktfördelningen). Speciellt om du ska ha det som en hoppsadel måste stötdämpningen fungera, vilket jag tvivlar starkt på att den här klarar av. Inte bara är bossorna supersmala utan också tunna. Och då är det inte bara att fylla på med stoppning då tyget inte räcker till.
Om jag vore du skulle jag elta efter en begagnad märkessadel istället... Eller köp iaf en Wintec/Griffin (Griffin är också ganska smala under bossan så Wintec är bättre då).