Sadel fråga!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fjäril
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 024
F

Fjäril

Någon här som har eller har haft en horssaver sadel?
Vad tyckte ni om sadeln/sadlarna?
VArt går de att köpa?

:bow: :bow:

Sv: Sadel fråga!!!

Tror att Lillhästen i Stav har. Och Eko.
Är för övrigt lite misstänksam mot syntetsadlar då jag hört att många knarrar väldigt då man rider i dem. (Vi har en Wintec till våran ena ponny och den knarrar inte utan är en väldigt omtyckt sadel)
De är stora i stl har jag för mig. (Tum-stl, alltså) Måste nog mäta själv för att få fram rätt.

Jag har haft en sådann. Det enda jag hade att klaga på var att den var för***ligt hal. Gick inte att rida i den utan sadelludd el tex helskodda ridbyxor.
Sedan blev den stenhård på vintern då det det var kallt ute, gick knappt att böja upp kåpan utan att jag trode "lädret" skulle spricka.

Annars var den bra. ;)

Hade en sån ett tag till gamlingen, den var precis som CosmicQueen säger, väääääldigt hal att rida i. Dessutom var det den hård och obekväm och materialet blir väldigt "svårhanterligt" vid låga temperaturer.
Själv säger jag nej tack till dessa sadlar (iallafall allroundsadeln, ingen erfarenhet av de andra).

ok, för jag hade tänkt köpa en ny hoppsadel. Men eftersom jag hoppar MAX 1 gång/varannan vecka så ville jag inte köpa någon jättedyr och märkvärdig sadel....
Men vad tror ni om att köpa en sånn då?

Jag har en. Den är jättefin och bra.
Passar min häst som ett smäck. Jag sitter bra i den, den är mjuk, har stora klossar (jag köpte allrounden, eftersom den hade större klossar än hoppen, de kostar btw lika mycket).
Min är ungefär 4 veckor 'gammal' nu.

Gör det. :)
Den är lätt att bära och sköta också, blir nog aldrig mera lädersadel, syntet är så mycket enklare :D

hehe ok tack för hjälpen iaf och skönt att den är lätt :D .
Läste lite om den på lillhästens hemsida. Den är ju inte dyr så man kan ju ha den i reserv om inte annar :)
tack så mycket alla för era åsikter...

2500 betalade mamma & pappa för min. Billigt :d
Jag köpte den på Mauds Sadelmakeri i Grums, kanske lite långt bort för dig? ;)

Det du bör fråga dig är om du verkligen vill riskera att din häst får tryckskador... Bossor på dessa sadlar är extremt smala, och fördelar inte trycket bra. Passformen är som ett hustak och kan omöjligen passa någon häst bra då den går upp var sitsen ska vara och sedan ner igen i mitten av sitsen. (Det var så på 7 st i samma affär och sedan ytterligare 6 st i 2 olika affärer. Tror knappast det var nåt produktionsfel...)
Visst, väger du 50kg och din häst har ganska lång rygg och du kan ha 17,5 (vilket krävs för att fördela vikten) så kan du väl ha den som reservsadel, men om du är lite tyngre (70 kan vi säga) så kommer din häst få problem förr eller senare. Kolla du på undersidan av bossan på dessa sadlar... De jag mätte var 5 (!!!!!!) cm mitt under sätet (var trycket är som störst), en normal sadel typ Passier har minst 8. (Detta är en enorm skillnad när det kommer till viktfördelningen). Speciellt om du ska ha det som en hoppsadel måste stötdämpningen fungera, vilket jag tvivlar starkt på att den här klarar av. Inte bara är bossorna supersmala utan också tunna. Och då är det inte bara att fylla på med stoppning då tyget inte räcker till.
Om jag vore du skulle jag elta efter en begagnad märkessadel istället... Eller köp iaf en Wintec/Griffin (Griffin är också ganska smala under bossan så Wintec är bättre då).

köp en kingston flatback på börjes då.. den sitter man bättre i än en horsesaver

jag tycker dom är ok.
men själv köpte jag sigman istället. jag satt bättre i den och den passade hästen bättre.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
940
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
524
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka