kom på lite till
angående bomsadlar då.(om det är det du är mest intresserad av).
så tycker jag globus sadlarna verkar väldigt bra, globus the turner(dressyr) passade kanonfint på min minihäst(problmet var att den var för lång) men den passade i svängdhet och i bommen.
och man sitter ruskigt bra i dem.
sen finns ju globus gloi då som du skrev om den verkar med bra.
de är ju billiga med.
men vet inte så mkt om bomsadelmärken vet destå mer om hur de skall ligga.
men det bästa är att du tar ut en riktigt bra sadelutprovare som tar med sig många olika märken.
och att sadeln passar dig i sitsen med så den inte blir för stor då sitter man riktigt illa.
du skall sitta så du får plats med en hand bakom din rumpa och du skall sitta så stadigt att du inte behöver flytta runt dig och benen skall naturligt hänga rakt ner under dig uta att du skall behöva sitta och dra tillbaka dem(då är sitsen troligen för stor så du hamnar för långt bak och får stolsits).
du ska kunna galoppera iväg utan att du rör dig i sitsen typ.
man skall känna att man sitter stadigt men endå rörligt
det värsta tycker iaf jag är att ha en för stor sits, många islandshäst sadlar är ju typ 18 i sitsen och många har ju blitt vana vid det så de tycker de får för liten sits sen när de får en egentligen lagom sits.
gillar du att sitta i en djupare sits eller en mer flat?
men iaf, om du väljer en kari flex så behöver du troligen inte ta ut en sadelutprovare eftersom de alltid passar(om hästen inte är kort i ryggen eller har mkt stor manke).
sen skall man oxå ha i åtanke att en stor/hög häst inte nödvändigtvis behöver ha en jättelång rygg.
även en liten skit på 130 kan ha längre rygg än en islandshäst på 150.
så det varierar mkt.
min häst är tex 126-130 och har extremt extremt kort rygg men det är ingen självklarthet bara för att han har låg manke.
men hans kompis på 136ca har mkt mkt längre rygg trots att den hästen inte är så mkt högre, men har istället en helt annan kroppsbyggnad.
med mkt grövre ben och en mer lågställd modell.
min häst är mer liten och kompakt, propitionerlig men endå inte grov.
svårt att förklara men man vet inte förrän man testat
du kan testa detta:
hitta bogbladet, känn på manken och neråt på sidan vart bogbladet är, det är som en grop in bakom något hårt, tänk dig där gropen börjar(det är bakom bogbladet) skall vara ca 5cm från bogbladskanten ocg bakåt, där skall framvalvet börja.
sen känner du på revbenen försök hitta knten där revbenen slutar(framför virveln) och så följer du kanten upp mot ryggen (titta på en bild av en skelett häst) revbenen går som i en båge upp mot ryggen.
när du kommer upp mot ryggen, där har du slutet av sadeln det är max så långt sadeln får ligga bakåt.
helst skall den ju vara kortare.
mät i cm hur långt det är mellan de områdena.
min häst har 35cm som MAX längd då förstår du att han har kort.
tror din häst har ganska kort rygg för att vara så stor men troligen tillräckligt lång rygg för att kunna ha de flesta sadlar.
skall rita en bild till dej...