Sadel för stor & kraftig häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadel för stor & kraftig häst

Jag skulle gärna ha en bomlös längre fram, om inte annat för att kunna variera, men i första hand är det en vanlig sadel med bom jag söker. Men tack ändå Gullan :)

Min åsikt är att en sadel man måste ha svanskappa till sitter inte bra på hästen..

!

vilken sadel hade jag en svanskappa på?
om du menar wintec dressyr sadeln så om du läste under så står förklaringen, sadeln var på bilden för smal i bommen så den gled alltså fram och låg baktungt= jag slutade rida med den eftersom min häst slutade trava.

=den låg som sagt INTE bra då:smirk:

men här kommer en bild NÄR den låg bra och UTAN svanskappa med.

644069.jpg

här ser du att det finns nog inte många som skulle tycka att denna sadel ser för långt och stor ut.
den ser ganska lagom ut, den var perfekt i bomvidden och alla tränare som tittade på den tyckte den låg jättebra med.
utan svanskappa:smirk:

den gled dessutom inte fram.

ursäkta min fula min bara.:angel:

så jag tror denna sadel är ett bra ex på hur en bomsadel kan förändras i passhet när hästen förändras.

Synd att det var så för dig men sadeln jag har både passar & funkar.
Alla är inte sneda, jag beställde tex för ngt år sedan en top reiter bomlös som jag fick skicka tillbaka pga snedhet så jag är mkt noga med sånt, skulle inte sätta en sned eller opassande sadel på mina hästar, är alldeles för rädd om dem.
Vad jag däremot inte förstår är varför du har svanskappa på sadlarna, ingen idé att ens testa rida i dem om sånt krävs.

Jag såg att jag skrivit supreme från början & jo, den är faktiskt bomlös:p

Ojojoj, många svar och mkt att tänka på :)

Det är en bomsadel jag söker, det är få bomlösa sadlar jag riktigt trivs i. Helst så vill jag ha en halvdjup sadel (åt dressyrhållet) som man sitter bra och stadigt i. Då min häst har ganska så ojämn balans ibland så är det viktigt med en bra sadel som man sitter stadigt i.

Jag säker främst en begagnad sadel som passar bra, skall förhoppningvis försöka få sålt min Pioneer så snabbt som möjligt.

Här är en bild på Draumur med sin nuvarande sadel:
18321339.jpg

Som ni ser blir den lite lätt "framåtputtad" vilket INTE är bra då jag har ovanan att bli framtung! (Ngt jag givetvis jobbar på)

Idag har jag ringt runt lite, bland annat pratat men en sadelutprovare som var väldigt upptagen framöver, skall även höra med en annan som bor här i samma stad, får se vad det finns för sadlar med.

De med tips på sadelutrpovare som inte bor allt för långt bort från Skellefteå får mer än gärna skicka ett PM.

okej ska säga det att jag tycker du är duktig som verkligen lagt märkt till att sadeln inte passar, lätt när man köper häst sådär att man får en sadel till o förra ägaren säger att den passar perfekt m.m.
och man sen tror på det....

ja på bilden så är sadeln framtung den är troligen FÖR bred, ngt som inte är sådär jättevanligt det brukar ju vara åt det andra hållet med våra breda islandshästar.
så din häst är kanske inte så jättebred eller så är sadeln extremt bred ELLER i värsta fall kan bommen vara bruten har du känt på den ordentligt?
då kan du tyvärr inte sälja den.

låter som att en globus gloi skulle passa dig, den är lite halvdjup och stadig.

tror en kari flex hade legat kanon på honom med, den är MKT stabilare och mer viktfödelande än en vanlig bomlös(jag hade haft en sån om min häst klarat det)
så den är något mitt emellan bomlös och bomsadel och följer dessutom hästen ned och uppgång vad gäller vikt och muskler.

kanske skall skriva så alla fattar det att jag är INTE emot bomsadlar, men i mitt fall är det nästintill en omöjlighet och jag gillar att de bomlösa inte behöver bytas ut när hästen ändrar sig i kroppen.
de passar dessutom på fler hästar och man kan rida i sin egen sadel på andra hästar.

men nån gång skall jag troligen prova ut en passande bomsadel till min häst, OM det nu finns så korta bomsadlar.

men tills han fått ordentligt hull m.m så är det toppen med bomlöst.

min andra häst kanske kommer kunna ha en bomsadel direkt när han skall ridas in vem vet, eller så passar en bomlös bättre på honom.

vem vet, det har hunnit hända MKT på 3 år vad gäller sadlar det är jag övertygad om.(innan min andra häst skall ridas in)

Vad jag däremot inte förstår är varför du har svanskappa på sadlarna, ingen idé att ens testa rida i dem om sånt krävs.

okej du har troligen inte sett mitt inlägg där jag förklarade eller?

de enda bilder jag har svanskappa på är min wintec bomsadel och förklaringen till det har du i inlägget ovan ditt.

som du oxå ser så låg den bra utan svanskappa när den funkade eller hur?!

men på bilden där ja fotat med svanskappa så va de första o sista gången med svanskappa för de va de enda sättet att få sadeln att inte glida fram, när ja tog kortet o såg hur illa den låg så slängde jag den åt :devil:

men sen tycker ja de e stor skillnad med svanskappa om sadel är en bomsadel eller bomlös.

skulle ALDRIG IGEN I HELA MITT LIV rida med svanskappa på en illa passande BOMsadel igen.
men på en bomlös, så kanske,(för det var väl där du såg på bilden med av min torsion island)
och det var SOM SAGT(men folk ska ju alltid leta fel och klaga:crazy:)
så glider den och min nya bomlösa fram när min häst har stor mage för stropparna e sydda för långt bak.

och med en bomlös så vet man ju att sadeln passar men de e magen som drar fram saden.
med en bomsadel så är det ju för att bomvidden är för smal som den glider fram= byt sadel.

ja nu orkar ja inte disskutera detta mer:angel:
hittar ni nåt mer fel jag gjort???;)

Nej bommen är inte bruten, jag går igenom sadeln noga varje gång jag andvänder den.
Men den sitter för tight framtill vid knästöden om ni förstår,
sen är den glappig upptill och vid bakvalvet.

Jo det är svårt när man får med en sadel med hästen, sadeln passade ju fint i sommras när han inte hade några ryggmuskler, men nu har han byggt om sig mkt + blivit smalare om magen så då sitter sadeln illa. Och det är ju tänkt att ahn skall vara musklad i framtiden :d

Men får se vad sadelutprovaren säger som jag skall ringa imorgon, hoppas hon iaf har fler sadlar än hon har på hemsidan isf, där har hon bara en Islandssadel.

Det är väl att rida barbacka tills man hittat en bra sadel, balansen lär ju förbättras iaf :D

Varför den ligger som den gör trots att den är för smal, kan ju helt enkelt vara för att den där sadelns bom passar en häst som inte är lika rak i ryggen som din, eller hur jag ska skriva.

Sadeln kanske är svankigare än hästen, och då kan det bli sådär.

Ja som sagt, smal framtill & stor baktill, mkt märkligt faktiskt.

Förresten, ot men jag har addat dig ;)

Det är väl att rida barbacka tills man hittat en bra sadel, balansen lär ju förbättras iaf :D

Oh, vad du är modig! :bump:
Skulle jag aldrig våga då jag har ett stycke ånglok med stort steg och ett stycke sprättfjant :love:

Jag hoppas nya hästen är bra att rida barbacka :D
Hon är ju liten så till å med jag kanske kommer upp på henne utan sadel :love:

Jag vill ha en barbackahäst! :banana:

Ja, jag håller på att ramla av jämt nästan så balansen lär ju bli bra :angel:

Tölten går ju bra men han har ju trav som heter duga, det är bara att hålla i sig och försäka tänka "tyngd i rumpan, tyngd i fötterna"
Idag tänkte jag vi skulle ta en lugn galopp med barbacka, tjo sa Draumur och for iväg, haha man vet ju inte om man skall skratta eller gråta :rofl: Galopp, hopp, skutt, pass ^^
Tur att han har lite man man kan hålla i iaf :p

Haha, vilken syn! :D

Ja, jag hoppas som sagt att jag börjar våga rida barbacka, då det skulle vara jättebra för min sits. :)

OT: bra att du addade!
Kollade du in ljuvliga Isafold nåt?
Där finns bilder på Seifur och lycka också :D

Där har vi olika åsikter, jag tycker aldrig man har svanskappa på en häst, bom som icke bom.(Faktum är att min tölt supreme aldrig åker fram på ngn av hästarna & då är några jag testat den på rejält överbyggda.)

Men snälla du, jag letar inte fel, jag ser dem tydligt.
Först klagar du på sadlar & får det att låta som folk som äger dem är rena djurplågare för att du minsann aldrig skulle sätta en sån på din häst pga dina dåliga erfarenheter men sedan ser man bilder med svanskappor på.& när man påpekar detta så intar du genast militant försvarsställning.
Du får ta & lugna ner dig nu.
Sätt inte ut bilder du riskerar att få klagomål för om du inte kan stå för dessa.

Måste skriva en tråkig kommentar, jag själv skulle inte rekommendera globus sadlarna då din häst ser aningen överbyggd ut(stillastående bilden), dessa sadlar är ju raka.

Hade varit intressant att veta vilka grader i bommen din häst ska ha så man kan rekommendera speciella märken, nu är det omöjligt att rekommendera ngt för även om de är mer svängda i bommen så behöver de inte ha nog med vidd.

Det finns små sadlar ;)
Om du måttbeställer t.ex. en Amerigo kan du få den i 16" om du vill (och de sägs vara en halv storlek mindre än andra sadlar).

Måste bara påpeka:
Att ha en så kort sadel som möjligt är inte att rekomendera. Såklart ska du ha en sadel som passar din rumpa men om hästen har en lång rygg ska man gärna ha en längre sadel, för att fördela trycket. Men såklart ska man inte ha en 18"-sadel om man själv har en 16"-rumpa.

Jag har ingen aning om vad för sadlar som kan passa, men jag kan starkt rekommendera min sadel, en Hrimnir Legacy.
Såååå underbar sadel. Fjalar trivs med den, Odinn trivs med den, jag trivs i den.
Den är mjuk, följsam och snygg :D

Gullan, jag tyckte bäst om bilden när Childericen låg på Thengill.

Hei jeg anbefaler virkelig å kjøpe en supreme töltmaster fra softsaddles.info. den er helt topp!! gjort systemet det beste jeg noen gang har prøvd, og skinn og alt er av topp kvalitet!
Denne salen er helt forskjellig fra den andre fra softsaddles som nevnes her. Har ikke prøvd den, men har opplevd hun som selger disse salene som veldig hyggelig og hjelpsom:)

Ligger link til bilder av hesten min med den på på töltmaster innlägget her. PM gjerne for mer info=)

Mvh Hanne og Buster:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hejsan! Jag har nu äntligen köpt min första egna häst😍 Hon kommer hem till mig om kanske 2-3 veckor. Vill gärna fixa en sadel så snabbt...
Svar
7
· Visningar
1 024
Senast: clara123
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka