Sadel där stigläderspännet känns för mycket??

Nominous

Trådstartare
Jag har äntligen lyckats köpa en ST Dressage :love: provred en och den låg huuuur bra som helst på min häst!! Trodde aldrig jag skulle hitta en sadel som skulle ligga bra på honom. Så jag är överlycklig! :bump::banana:

Sadeln tycker jag är helt ok att rida i. Rätt vid i midjan men jag rättar mig gärna efter sadeln bara den ligger bra på hästen. Det enda som är jobbigt är att stigläderspännet känns så mycket. Fick den briljanta idén att jag skulle skaffa stigläder med T-spänne! :idea: Men tjii fick jag! Är ju en ring att sätta lädren i :mad:

Hur har ni med sadlar med ringar istället för krämpor löst ett sånt här problem? Funderar på att låta sadelmakare sy fast läder med T-spänne :angel: Men de måste ju gå å lösa på smidigare sätt?? Annars kan jag ju inte ta lös lädren eller byta stigbyglar :D

Har funderat på att ha ett vanligt läder och att man drar ner spännet till stigbygeln och ha som en läderfålla som håller fast det överblivna stiglädret. Funkar detta alternativ bra?

Hur har ni gjort? Alla idéer välkomnas med stort hjärta :)

Sv: Sadel där stigläderspännet känns för mycket??

Det funkar rätt bra, men är lite knöligt att ändra stigläderlängden, och så kan man ju inte dra upp stigbyglarna.

hmm okej..

nån som har nå fler förslag på hur man kan göra för att få bort ''knölarna'' som blir av stigläderspännena??

Jag har också precis köpt en ST Dressage och både hästen och jag trivs kanon:love: Men har samma problem som du hade faktiskt tänkt att åka och köpa T stigläder i morgon, vilken tur att jag såg din tråd! tänkte ju inte på att det är ring:p

Nu har jag ridit omkring med vanliga läder och har vänt spännet neråt, har satt fast överblivana lädret med gummisnoddar fungerade inte sådär jätte bra eftersom dom går av rätt snabbt:angel: men jag köper nog en stigläderhållare det finns ju att köpa på H**ks vet inte om det finns så många andra lösningar?:)

Har funderat på att ha ett vanligt läder och att man drar ner spännet till stigbygeln och ha som en läderfålla som håller fast det överblivna stiglädret. Funkar detta alternativ bra?
Så har jag gjort på min sadel (av annat märke) Det funkar jättebra. Om man är flera som rider så är det bäst att ändra stiglädren innan man sitter upp bara. Det är lite knöligt att göra det från sadeln. Jag behöver inte ändra så för mig är det kalas.

Så har jag gjort på min sadel (av annat märke) Det funkar jättebra. Om man är flera som rider så är det bäst att ändra stiglädren innan man sitter upp bara. Det är lite knöligt att göra det från sadeln. Jag behöver inte ändra så för mig är det kalas.

vart har du köpt dina hållare? duger de från hööks? eller finns det andra bättre?

KL men hur gamla är era st dressage? Min har inga ringar utan mer böjda stigläderkrämpor, det är en 09:a, har t-stigläder på min känner inget. Hade problem med ljumskarna o höfterna i början men nu har de vant sig.

tror min är en 08. har köpt den begagnad :)

fick ett tips om webbers med dubbla t-spännen!! mycket intressant! ska köpa sånna sedan :)
men knölen försvann för dig när du satte dit webbers??

Nu har jag ridit omkring med vanliga läder och har vänt spännet neråt, har satt fast överblivana lädret med gummisnoddar fungerade inte sådär jätte bra eftersom dom går av rätt snabbt:angel: men jag köper nog en stigläderhållare det finns ju att köpa på H**ks vet inte om det finns så många andra lösningar?:)

Svart tejp funkar bra. :laugh:

Min dressage var från -08 och hade stigläderkrampor.
Trots det fick jag inte till det med stiglädren. Det blev mycket bättre efter att jag tagit bort polysyrenskenorna under.

/t

Min dressage var från -08 och hade stigläderkrampor.
Trots det fick jag inte till det med stiglädren. Det blev mycket bättre efter att jag tagit bort polysyrenskenorna under.

/t

hur tyckte du din sadel blev utan skenorna jämfört med? vilka skillnader upplever du?

Jag har satt en stor sådan där päronformad hake (kommer inte på vad de heter...) längst ner mot stigbygeln. Inte så snyggt, men det funkar tills att jag har fått tummen ur och köpt riktigt tunna, vanliga stigläder.

fast de är väl inte så snyggt :p och kanske lite bökigt om man vill ändra längden på lädren under tiden man rider :D

Det syns ju inte speciellt mycket om man gör det noggrant, och man har ju stiglädret innanför benet... Jag rider alltid med samma längd, men självklart blir det ju krångligt om man måste ändra under ridpasset.

Jag tyckte den följde ryggen bättre, min häst är ganska svank.
Sadeln upplevdes betydligt smalare i sitsen också.
/T

Jag tyckte den följde ryggen bättre, min häst är ganska svank.
Sadeln upplevdes betydligt smalare i sitsen också.
/T

Hmmm intressant!! Min häst är också ganska svank så jag har åxå funderat över att dra ut dem. Men jag är så rädd att de inte blir bra och om man inte kan få tillbaka dem. :S

Du upplever inte att den blir mindre stabil?

Ta med dej sadeln och T-stiglädrena till en sadelmakare eller duktig skomakare med egen symaskin.

Sen kan den personen helt enkelt öppna stiglädret i överkanten och sy fast i sadelns ring.

Du kan visserligen inte byta stigläder men köper du nya så tror jag inte du behöver byta stigläder dom närmaste 20 åren...

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 190
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka