Sadel där klossen börjar vid framvalvet?

S

sundance

Butet, Fleur de Lys. Fler? Vad finns det för sadlar där knäklossen börjar redan uppe vid framvalvet och inte flera cm längre ner?

De enda sadlar jag hittat som jag tycker om är Butet och Fleur de Lys. Lite för dyrt tyvärr, även begagnat.

Men det enda som gör att jag sitter nära hästen med bra vinklar och kan tillgodogöra mig klossarna - som guten alltså. Sitter jag i andra sadlar måste klossarna och stöden vara mycket större för att vara till någon nytta. Dessutom har det visat sig att just känslan att komma nära och inte sitta uppe på är svår att hitta i de tex Stübben, Kieffer, vissa Equipe, Tolga, Kentaur, Pessoa, Bates, FB, Hubertus, Wintec, Griffin och Prestige som jag provat.

Kan någon snäll hjälpa mig...:bow:

Sv: Sadel där klossen börjar vid framvalvet?

Jag har en Jaguar sadel, där klossarna är flyttbara. Har du provridit nån sån?

Nej, men är inte Jaguar lika dyrt som Butet? Det var priset jag ville komma ifrån, och med det troligtvis kvaliteten. En liknande design borde ju finnas...

Jo, ny är nog Jaguaren i samma prisklass. Tror att en ny ligger på ca 20 000:-.
Jag köpte min begagnad o gav 11 000, och den e kanonfin i läder o så. Ska du köpa ny eller begagnat?

Har både Tolga o CWD o på dem börjar klossarna (som är mkt små) så långt upp de går (så högt upp att det inte går att sätta fast schabraket). CWD är ju lika dyr som Butet, men Tolga har kommit med en ny budgetmodell för 13', jättefin i lädret, väldigt välarbetad o jätteskön! (har bara provat i affär). När man ser den skulle man aldrig gissa att den var så billig, det är absolut lika fin som de sadlarna i 20'< klassen. Kan vara värt att prova! :)

Tolgan för 13 är det samma som globus har eller en annan?

tkr tolgas sadlar e väldigt fina o skulle vilja prova, vart finns dom?

Vad för slags ryggar passar dom på? Finns det nån utpeovare eller butik som har utprovning som har dom?

pm:a gärna om du vet, tror inte man får skriva ut det här.

Tolgan för 13 är det samma som globus har eller en annan?

tkr tolgas sadlar e väldigt fina o skulle vilja prova, vart finns dom?

Har faktiskt ingen aning, alla som jag frågat har sagt olika :smirk:
Jo sadlarna är riktigt fina, få som är så otroligt välsydda o arbetade! :) Rytteriet i Sjöbo www.topequestrianwear.com är de som är agenter i Sverige, de har alla modellerna. Hästgallerian i sthlm har den för 13' i butiken.

Min sadel har jag lagt på tre olika hästar, det har legat bra på alla!

Tolgas billiga modell är inte samma modell som Globus Tolga modell.
Tycker Globus modell är skönare, men Tolgas verkar ju ha fler fördelar...

åhh vad bra har dom på hästgallerian då kan man ju åka o kolla på dom också.

Har för mig att dom har utprovning där också:)

Vad heter den billiga modellen? du har ingen bild på den?

Den du visade nu var iaf jätte snygg:love:

Just det, kan dom passa på en häst med ganska rak rygg?

Japp de har utprovning där! Vet inte om den heter ngt speciellt, men de har iaf bara en Tolga i affären just nu. (var där för ngn vecka sen)
Har ingen bild på den men den är väldigt lik den på bilden!

oki vad bra:)

Ska inte köpa nu, men dom kanske ta in när det är dags.

tack för förslaget. jag har ridit i tre Tolgor (?). Den ena var en billig modell (kanske inte den du föreslår men ändå) och det var som att sitta på en planka typ :) de andra två var ändå så att mina korta ben hamnade bakom knäklossen, istället för nedanför om du fattar. så: varken bättre eller sämre position än i nån annan sadel för min del.

om det inte finns nån nyare som jag missat... Det jag gillar med Buteten är att den är flat back och ändå så mjuk. sitter som gjuten alltså.

Liknande trådar

Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 230
Senast: Spyro192
·
Dressyr Hoppas ni inte är för trötta på sånnt här. Ska nog ka och kolla på ny sadel på semestern. Vet inte om min innoa ligger optimalt...
Svar
9
· Visningar
2 179
Senast: __Stilett__
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 282
Senast: caballus
·
Utrustning Har en ponny med otroligt bred rygg och låg manke. Hr nu en Griffin Haflinger Allround, den enda sadel som ser bra ut på hästen. Alla...
Svar
5
· Visningar
1 123
Senast: Throlla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka