Sablar - fölet följer inte stoet!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zambezi
  • Startdatum Startdatum
Z

Zambezi

Jag skulle släppa ut mitt sto och hennes ett dygn gamla föl och tänkte att fölet säkert följer mamman i hasorna. Men se - det var inte den typen av föl! :crazy:
Jag gick till hagen med stoet men fölet stannade på stallplan och började virra runt. För att göra livet lite piffigare bröt sig en häst (fölstoets hatobjekt nr 1) ur en annan hage, och började fara runt och moppsa sig, varpå stoet naturligtvis också tog sig ut ...

Så där stod jag på stallplan med ett stirrigt sto i försvarsställning, ett virrigt föl och en sketen kärring till nyfiken häst, och undrade varför jag inte sysslar med marsvin istället. :(

Hur gör man?
Hur ska jag kunna ta stoet och fölet in och ur hagen om den lilla inte följer med mamma? Hur tidigt och på vilket sätt kan man börja leda fölet självständigt? Är det bätttre att försöka leda fölet till hagen och hoppas att stoet följer?
Eller kommer följ-instinkten när fölet blir lite äldre och får en bättre värlsbild?

Föl ser så dåligt när de kommer ut.
Jag släpper dem aldrig i hagen över huvudtaget de första dagarna utan håller stoet så att fölet kan springa runt henne. För att forsla ut dem så tar jag fölet med ena armen runt bröstet och den andra runt baken och så mamma i släptåg. När jag väl kommer ut så ser jag till att hålla fölet intill mamman till jag ser att de har kotakt. Då släpper jag fölet som på egen hand utökar sina små trevande lovar. Ibland kommer de för långt ifrån och hittar inte tillbaka och då får man återförena dem genom att ta modern till fölet. Många ston springer som tokar med sina föl om man släpper dem och skiter fullständigt i att ungen blir helt ifrån sig = stor risk att den springer in i saker eller staket.
Efter några dagar ser de bättre och följer sin mamma påett helt annat sätt. Iallafall under en period innan en del blir mer än lovligt självständiga... :)

:rofl: :rofl: :rofl:

Du fick ett sådant föl som jag fick. INGEN som helst lust att följa mamma. Jag slet mitt hår i början. Finns rätt humoristiska dagboksanteckningar om när jag skulle ha dem ut och in i början, fölet gick som det ville och fick ofta släpas hem från grannen, byn och andra 'roliga' ställen. Jag provade alla knep, t ex att springa iväg med stoet etc. Hejdå mamma, kommer sen sa fölet.

Så det var bara att införa ledning i grimma och grimskaft från början. Och hur tidigt man kan börja - hur tidigt som helst =)

Men man bör vara två i början, en som tar stoet och minst en som tar fölet. Jag kallade in pojkvännen som stohållare. Sen så satte jag grimma på fölet, hade ett LÅNGT grimskaft och så ett annat grimskaft som jag la runt bakdelen och höll ihop uppe vid manken (fattade du?) Då kan man putta på bakdelen genom att dra i grimskaftet runt baken, och styra framdelen med andra handen. Dock är de små liven inte så samarbetsvilliga i början, och det var ofta det tog 30 minuter att ta sig 50 meter ut till hagen och jag var blöt av svett. Men det är bara att envisas, och berömma MASSOR när fölet rör sig framåt. Där kommer det långa grimskaftet in,d et är VIKTIGT att berömma såfort det rör sig framåt, oavsett om det är i snigelskritt eller full galopp. Byn kunde vid ett tillfälle se ett stycker röd fölis galoppera i full fart och efter sprintade jag så tofflorna flög och med utsläppt tremetersgrimskaft och ropade 'duuuktig fölis! Fin tjej, rätt så'. De fattar ju inte 'skritta framåt' utan ALL rörelse framåt ska berömmas ;)

När fölet börjat fatta att man ska röra sig framåt så lägger man på atts träcka grimskaftet till grimman och berömmer när de ger efter.

Det känns HOPPLÖST i början, men häng ut, det lossnar. När fölis var en månad ledde jag henne i ena handen och mamma i den andra handen utan problem, det kunde bli 'bensinstopp' för fölis ibland men det tog bara några sekunder innan hon gav efter för trycket. När hon var två månader ledde jag tre hästar (fölet, fölets mamma och min valack) samtidigt in och ut från hagen utan problem.

Fölis har sedan hon var cirka tre månader varit lika lättledd som en vuxen häst, dvs följer på slakt grimskaft, vänder när jag vänder, stannar när jag stannare tc. Så man har igen det jobb man lägger ner mångfalt.

Men det är bara att börja grimträna och ledträna nu. Andra sätt du kan prova är att SPRINGA eller gå raskt vid mamman, då blir fölet förhoppningsvis osäkert och springer efter mamma. Det fungerade dock INTE med mitt föl :devil:

Att dra dem i grimskaft brukar inte funka, utan lägga tryck på bakdelen brukar fungera bäst i början, men TÅLAMOD som sagt det är inte så bara som det låter ;)

Följinstinkten eller vad man ska kalla det...ilket jag till viss del tror på deras dåliga syn första tiden...ändras oftast efter några dagar när fölet har fått mer koll på läget.

Ett så ungt föl hade stoet föst framför sej vid behov om hon hade varit lös.

Föl i den åldern leder/föser vi alltid framför stoet...dels för att hålla stoet lugnt men även pga av den dåliga synen så att fölet inte virrar iväg...det är lätt att ta fel på mamma och den andre hästen när man ser dåligt och tar sikte på det första som hamnar i ens sikte som åtminstone liknar mammma.

Det är alltid svårt att vara själv och oftast så är man i behov av att ha en hjälpande hand i närheten...för även när fölet följer stoet mer senare så får den egna lysande idéer om vart den ska ränna iväg då och då.

Eftersom jag oftast eller då och då åtminstone får fixa mitt in och uttag självt till hagen så brukar jag göra som en gång som stoet och fölet kan gå igenom(breda elband)...sedan släpper jag ut stoet och fölet och kollar läget och försiktigt uppmuntrar henne till att fortsätta så att hon inte stannar upp för länge i gången så fölet hinner få för sej att krypa under eller någon annan lysande idé under tiden.Jag håller mer koll på att få fölet dit jag vill än stoet...stoet följer ju ändå med sitt föl liksom.

Ta Jarrahs inlägg till er!

Vissa ston far som hotten-tottar ocg glömmer bort sin fölis helt och hållet för några ögonblick...det kan bli som Jarrah beskriver...och det kan även bli backutsparkar och bockhopp som kan vara rent av farliga för fölet om de vistas i en liten hage....om nu fölet skulle komma ivägen.

Jo, jag är ju medveten om att hagen kan bli en farlig plats för ett föl, men jag tror faktiskt att boxen är lika farlig när stoet blir vansinning på att stå inne. Jag (och stoet ;)) kunde inte med att ha dem inne hela dagen.

Men jag ska definitivt inte göra om det ensam, förrän fölet ser lite bättre! För det var inte sä himla kul att stå där - mitt i smeten ...

Tack för led-tipsen! Ska prova grimman direkt och sedan ledträna i helgen.
Lyckligtvis bor vi långt från byar, så förhoppningsvis kommer ingen att behöva se mig i full fart efter fölet ... ;)

Visst måste de ut, men mina ston finner sig i att bli ledda de första dagarna. Men vi brukar ta ut dem flera gånger per dag. :)

Grattis till bäbisen förresten!Du har inga bilder på fölisen? Vad är det för härstamning på fölis? :)

Har du tur så börjar ditt föl följa efter ett par dagar. Min gjorde dock inte det, men hon har ju Egensinnig och Självsäker som mellannamn ;) Första dagen var hon limmad på mamma ute och vågade knappt ta ett steg, men sen trillade poletten ner och då skulle hon utforska hela världen ;)

Ett tips såhär i början kan vara att göra en hage på t ex stallplan, så gjorde jag. Gjorde en liten (20 * 20 meter typ) hage på stallplan som de gick i första dagarna. Inget utrymme för stoet att springa och ingen risk de tappade bort varandra. Och bra att lära dem vad stängslet är. Men ffa så är det gansla lätt att fösa ut fölet dit ;)

'Mitt' sto (det var ett lånesto) tillhörde den lugna typen och stod och åt hö resp gräs i hagen och fölis höll sig intill i början. Efter typ 5 dagar så gick de ut i större hage och det var då de intressanta problemen startade med att få fölet dit och ingen annanstans ;) Men stoet var lugnt där med. I två veckor, sen tyckte hon hon skulle ut till resten av flocken och fick ha 'barnvakt' (dvs kompisarna fick tura om att stå i minihage intill) i en vecka, sen slängde jag ut henne och fölet med valacken och det var frid och fröjd. Så ALLA ston är inte hysteriska även om man släpper dem, men du vet bäst hur ditt sto är (däremot blev även 'mitt' upprörd och stirrig när hon 'tappade bort' fölis, vilket gav en del problem i början när fölis var på byn och undersökte grannens rabatter *s*)

Är det några föl som följer mamman i början? Jag gjorde en gång ut till hagen och så hade jag medhjälpare som föste fölet rätt. Andra dagen började jag leda ut (fortfarande med gång ut till hagen dock).

Är det några föl som följer mamman i början?

Jag trodde det, men jag är blott en enkel nybörjare, som alldeles uppenbarligen missat ett kapitel i någon av de tusen böcker jag läst ... :o
Har tagit till mig vad mer erfarna människor sagt här och kommer icke att ställa till det på detta vis igen! Hoppas jag ... :crazy:

Tack!
Hon är arab, e. Milagro u. Czhina - Da Capo.

Jag hoppas ju att hon ska bli stilig som far, söt som mor och intelligent som bägge tillsammans! :rofl:

Nu har Sune börjat följa sin mamma och han är 3 dygn idag. Tidigare så hade jag honom framför mig med en arm runt halsen coh mina ben som föste honom framåt. Stoet hängde efter i ett grimskaft. Nu har jag dem i en liten hage själva med 3 trådar ström och en träribba i fölets boghöjd. Strömmen på då han annars drar i tråden och leker med den. Mitt sto är nöjd med att stå lugnt i den lilla hagen och se sitt föl raca runt henne och stegra sig. Det har börjat komma upp lite grönt i hagen så hon är nog mer än nöjt. Ute ca 4 h per dag som det är just nu.

.. Ska prova grimman direkt och sedan ledträna i helgen.
Ett tips ;)
Börja med att ledträna i boxen och sen i stallgången några ggr, gärna med en medhjälpare till hands som leder stoet om hon är lite 'snurrig'!

Lycka till! :)

Lånar din tråd lite... :)

Ser att det är många som inte har fölet ute så mycket på dagarna, nån hade dom tom inne i början, jag undrar, vad är anledningen till det? Är det pga att det ännu är ganska kallt? Om man får föl mitt i sommaren och det är varmt med fina dagar, är det någon nackdel att de går ute på dagarna då?
Bara undrar.. :)

Hallå gumman!! Så det är Du som är Zambesi :rofl:

Och GRATTIS till Dig och Czhina!!! :bump: :bump: :bump: :bow: :bow: :bow: :banana: :banana: :banana:

Har precis mailat Dig....och TACK för den jättefina bilden på bebisen!!! Sååå söööööt......mmmmm....
Där ser Du....Vi har något i skogen här som gör stoföl.... :rofl: :rofl: :rofl:

Jag gör precis som Jarrah skrivit b.t.w.
Alltid grimma på fölet från dag 1....föser ut bebis, mamma går lös eller så leder någon annan henne i longgerlina. Släpper aldrig lös stoet de 1-2 första dagarna....
Sedan mindre hage 2-3 dagar tills fölis ser..
Min lilla är självständig som få....uj, uj...."kan själv"
Föser sedan in fölis igen....Det tar junågra dagar att lära dem ledas....görs med milt tvång utan att kuva bebis...Men alltid grimma och grimskaft på bebis när jag tar ut och in... och alltid av med grimman när bebis sedan skall springa lös....
Lycka till....
maila!!!!
kram

Alla mina föl är sådana, aldrig släpper jag en fölunge, några jag känner släppte sin samma dag som fölet föddes och stoet blev arg på något och sparkade av benet på fölet, det levde bara några timmar.

Stoet måste känna att hon har kontrollen, vi leder fölet så stoet kan ha nosen på fölets länd, det ger trygghet. Det tar ca 4 dgr för stoet att komma ned på jorden.
Föl kan lätt springa in i något och bryta sönder sig.

Var extra försiktiga med era föl de första 10 dagarna, stoet och fölet måste få lugn o ro, dom är inte vild hästar längre. Vi låter aldrig fölet vara ute mer än korta stunder så det inte hinner lägga sig ned, vi låter aldrig fölen vara ute och lägga sig ned de första 10 dagarna, om det inte är högsommar. Definitivt inte nu.

Liknande trådar

Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Ramona
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·
Avel I helgen som gick fick mitt sto ett hingstföl - min första uppfödning någonsin! Hur häftigt som helst. Nu är han fyra dagar gammal och...
2
Svar
25
· Visningar
3 165
Senast: Mary91
·
Hästhantering Hej! Har lite funderingar kring detta med att leda föl... Vi har en 70-väg som korsar vår gård (stall och vinterhage på ena sidan...
2
Svar
25
· Visningar
5 295
Senast: Grandezza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar