Saarloos Wolfhound

Killaloe

Trådstartare
Efter att ha sett/träffat åtskilliga raser under dagens besök på My Dog idag såg jag att det var en Wolfhound i utställningsringen.
Och det fick mig att fundera på rasen, för jag kan inte riktigt förstå syftet med den? Vad används den till? Varför väljer någon att skaffa en sådan? För även om det finns många raser jag själv aldrig skulle skaffade kan jag ju förstå varför dessa raser passar in i andras liv, så det är inte det att jag tänkesätt "min" ras är den enda rätta. Men med Wolfhounden gör jag verkligen inte det.

Beskrivningen på SKKs hemsida ger inte direkt några svar utan jag ser mest ut såhär efter att ha läst där :confused: Det känns liksom inte som en ras som passar in i dagens samhälle?

Så då tänker jag att någon på Buke kanske vet?

Jag har oxå funderat på detta. Sambon vill ha en schäfer med mkt varg i :nailbiting::banghead::(men en sån kommer inte in på gården så länge jag bestämmer.

Förstår inte heller vad man har en wolfhound till. Utan att vara så påläst känns det som en ras som inte går att göra så mkt med förutom sällskap? Menar typ alility eller lydnad osv.

Träffade ett par stycken på utställningen i Tallinn i början av december. Fruktansvärt nervösa och misstänksamma hundar fick jag en känsla av. Vinthundar kan ofta upplevas som känsliga och kanske inte så supermodiga, men min borzoi-valp var rena matadoren i jämförelse med dem jag träffade.

Det känns som en ras som numera snarare bara föds upp för att vissa tycker det är coolt att ha en hund som ser ut som en varg, vilket är0 rätt farligt.

Tanken är väl en hund som ser ut som en varg (naturromantik?) men fungerar som en hund. Vargar är inte hundar, och ännu mindre passande husdjur. De är alldeles för skygga och kräver alldeles för mycket motion och hjärngympa.

Jag har en vän som har en sådan. Rasvalet mycket pga att det är "häftigt". Den verkar inte så himla svår att hantera eller umgås med varken för folk eller fä, däremot kan den inte vara ensam och kissar och bajsar inomhus.

Då är det alltså inte bara jag som har svårt att se meningen med en sådan ras.

Jag undrar lite hur de tänker att rasen ska utvecklas/avlas? Tänker de ta in fler vargar? För det är väl inte särskilt stor avelsbas om jag fattat det rätt.

Och alltså, om det är en ras som skaffas för att den är "fräck" så är det (för mig) ett märkligt argument att ha som grund för sitt rasval :crazy:

Jag har en vän som har en sådan. Rasvalet mycket pga att det är "häftigt". Den verkar inte så himla svår att hantera eller umgås med varken för folk eller fä, däremot kan den inte vara ensam och kissar och bajsar inomhus.

Är det pga av rasen tror du som den inte kan vara ensam? Jag tänker om det är pga stark flockkänsla eller vad det kan vara? (Eller om det bara handlar om individen/ägaren)

Är det pga av rasen tror du som den inte kan vara ensam? Jag tänker om det är pga stark flockkänsla eller vad det kan vara? (Eller om det bara handlar om individen/ägaren)

Från en svensk uppfödares hemsida där det står om mentaliteten:
"Därför ska man vara beredd redan från början att alltid ha hunden omkring sig och inte lämna den. Det är allmänt känt att en Saarloos inte klarar ensamhet längre stunder. De har väldigt stor separations ångest och kan bli otroligt destruktiva om de lämnas ensamma. Att lämna dom i bur eller hundgård är inte att rekommendera eftersom flock instinkten är för stark och den kommer bara att klara ett par timmars vistelse där. "

Tack! Det finns alltså minst två (vad jag vet) hundar som typ finns för att de är fräsiga och lite häftiga som korsats ihop med varg? :(

Från en svensk uppfödares hemsida där det står om mentaliteten:
"Därför ska man vara beredd redan från början att alltid ha hunden omkring sig och inte lämna den. Det är allmänt känt att en Saarloos inte klarar ensamhet längre stunder. De har väldigt stor separations ångest och kan bli otroligt destruktiva om de lämnas ensamma. Att lämna dom i bur eller hundgård är inte att rekommendera eftersom flock instinkten är för stark och den kommer bara att klara ett par timmars vistelse där. "
Och alltså, det verkar ju helt bisarr att ha en hund som inte kan vara ensam typ alls :eek: det känns inte som att det här t hundar som är lämpade för det moderna samhället utan hade passat bättre in förr i typ jägar-samhället?

Jag är naturromantiker. Definitivt. När jag sökte ras tittade jag på canaan dog, jindo och en drös andra raser som jag tycker är vackra, inklusive vlac - jag gick så långt där att jag förde en dialog med en uppfödare i Finland men insåg ganska snart att jag skulle ta mig vatten över huvudet. Mitt val är ju en aktiv sällskapshund och åtminstone vlac'en (improviserad stavning here we go!) är såvitt jag vet en alternativ, skarp brukshund.
Har träffat ett par, och de som hamnat hos erfarna hundförare har varit sådär som jag föreställt mig. Förarbundna, avståndstagande till främlingar och väldigt krävande.
En annan som bor mest i en caddy och tuffar runt med matte på jobbet - not so much. Den är mest stissig och skygg.

Syftet med sarloos vet jag faktiskt ingenting om, utöver att tanten som har en vlac i sin caddy har en sarloos där också. Skulle de kunna fungera i drag kanske? Spår kan jag tänka mig.

Tack! Det finns alltså minst två (vad jag vet) hundar som typ finns för att de är fräsiga och lite häftiga som korsats ihop med varg? :(

Och alltså, det verkar ju helt bisarr att ha en hund som inte kan vara ensam typ alls :eek: det känns inte som att det här t hundar som är lämpade för det moderna samhället utan hade passat bättre in förr i typ jägar-samhället?

Ungefär så ja.
Själv förstår jag inte vitsen med att göra hundlivet så svårt för sig som möjligt. Vill man ha något "unikt" och "häftigt" kan man väl satsa på en ovanlig bil eller annorlunda kläder? Har man en hund som med lätthet accepterar (den behöver ju inte gilla) hantering av främlingar, okända hundvakter osv blir det ju så mycket smidigare om man plötsligt får nytt jobb och behöver dagmatte, om man hamnar på sjukhus och behöver hundvakt, om hunden blir dålig och måste ha vård, om hunden springer bort och behöver bli infångad av vem som helst för att inte bli påkörd ute på en bilväg osv. En hund som varken går att lämna ensam eller går att lämna hos hundvakt/ha på hunddagis, hur gör man då med jobb tex?

Visst, de som har den här typen av hund har säkert löst problemen på något vis, men ja, jag tycker det verkar bättre att göra det smidigt för sig. Gillar man "ursprungligt" utseende finns det ju en hög spetsraser att välja på, vinthundar (även om de har annat utseende), kanske de långhåriga belgiska vallhundarna osv. Samtliga lär ju vara lättare att få ett roligt hundliv med än om man köper en Sarloos eller liknande?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 443
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 886
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: Dino
·
Relationer Buke, jag har sårat en människa som betyder väldigt mycket för mig, och jag får inte riktigt grepp om varför :( Jag ska försöka förklara...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 474
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar