Så vem beundrar ni?

H

hästL

Dressyrryttare då! Mattias Jansson? Kyra Kyrklund? Susanne Gielen? Anky von G??? Och berätta varför!! För att Kyra red Amiral bäst? Eller kanske för att Peter red Amiral bättre??? Eller för att Anky är en mjuk ryttare med stöd från sin trevliga man?? Vem rider mjukast?? Minna Telde?? Carina Brink??? Jan Brink kanske??

Sv: Så vem beundrar ni?

Klaus Balkenhol för att han verkar han en fin inställning till både hästen och arbetet samt rider på ett sätt som tilltalar mig. Hubertus Schmidt gladde mig mycket på OS med sin fina ridning. Sedan måste jag ju nämna Hella Kuntz, den tyska bruksprovstestryttaren, för hennes oerhörda känsla och balans.

Kyra Kyrklund helt klart. Har en väldigt bra inställning till hästen och rider väldigt mycket där hästen måste få tänka själv, vilket jag tycker är viktigt. Sen plus att hon inte är född med en perfekt "dressyrkropp" (;långa smala ben osv.), och kanske egentligen inte har världens snyggaste sits, men hon rider ändå otroligt bra. Hon hade en clinic för ett par år sedan på Djursholm, det var bara en fröjd för ögat. Plus att hon förklarar allting på ett enkelt och logiskt sätt. Dessutom red hon Amiral mycket bättre än vad Markne gjorde.

Ulla Håkanson!!!

Hon har tillhört eliten ända sedan 60-talet, har tagit fram häst efter häst till svår klass (Ajax gick ju även svår hoppning!), och tar hand om sina hästar på ett mycket hästvänligt sätt :bow: :bow:

Henne diggar jag åxå!

sen gillar jag Tinne och Lussan åxå....

Jag gillar också Ulla, tycker hon verkar vara oerhört skicklig med enorm erfarenhet och plus att hon verkar låta alla hennes hästar "vara just hästar" också.

Hmm nummer ett helt klart Balkenhole.......skulle varit en dröm att få jobba och gå som lärling hos honom.

Ulla Håkansson mest för att hon har Titus.....en underbar häst! Det är så de ska vara. Gud jag saknar honom när jag tänker på det...men han kan ju inte få det bättre. Gillar hennes sätt att behålla hästen som just häst.

Kyra gillar jag med......men tycker nog ändå att Peter red Amiral bättre.

Hella Kuntz, gillar jag starkt..........

Hmmm jag gillar så många! De flesta har något.......

Hubertus Smidcht, underbart trevlig ridning. Kyra tycker jag rider trevligt också.
Av svenskarna så slår nog Tinne W och Ulla H högst hos mig.

imke baartels
ett lästips e hennes bok och hennes tränare (kan inte för mitt liv komma ihåg va han heter just nu...) "Simplicity of dressage" underbar bok.

Tänkte att ngn skulle kunna hjälpa mig med en sak...
I förra vm:et var ett svart sto med som hade en FANTASTISK trav och var oerhört lätt. Ganska ung och hette typ. Unicef ****** nånting. Helt underbar.
Kommer inte ihåg vad ryttarinnan hette men det var otroligt kul att se reaktionen efteråt! Hon skrattade och grät och klappade om hästen som att den skulle ha vunnit OS. De såg ut att ha ett sånt otroligt samspel och var superkul att se :)

Stor beundran till henne. Gillar Susanne Gielen eftersom hon rider Wetano som jag älskar och hon verkar vara en lugn och bestämd ryttare som får hästarna att jobba korrekt utan tjafs.

Minna Telde, det är något övernaturligt med henne o Don Charly. Får rysningar längs hela ryggraden när hon rider honom, det är sådan harmoni att man undrar om det verkligen går att uppnå själv.

Tinne W är helt underbar, inställningen till hästarna är fantastisk. Hon är trevlig, duktig och hennes hästar har det bara så fruktansvärt bra. Var lyrisk hur länge som helst när jag pryat hos henne när jag gick i nian. Hennes sätt att lära ut och träna upp hästar är underbart.

Ann-Katrin Licenhoff på Wahajama är ett underbart ekipage, den hästen är ju bara helt :love:

Sen är Salinero en av dom otroligaste hästarna jag sett, helt sjukt fin o rörlig. Enorm häst!

Jag kan planka Trasslas inlägg rätt av, och lägga till Arthur Kottas, Ulla Salzgeber, Grunsven, Patrick Kittel (tycker jag rider bäst bland svenskarna).

Andra svenskar kan man ju beundra för delar i deras ridning, alla har sina fantastiska förtjänster. Jan Brinks ben är inte fy skam t ex. Ulla Håkanssons kärlek (?) till hästen (man måste väl älska sin sport om man håller på med den så länge), Kyras inställning, känsla och pedagogiska sida (och hon plockar verkligen fram det bästa i hästarna!), Minnas leende då hon rider Don Charly (håller med om att den hästen verkligen får henne att höja sig!) osv osv.

Hubertus Schmidt är en helt outstanding ryttare så honom beundrar jag allra mest.
Vem jag inte beundrar kan ju inte ha undgått någon :devil:

Tack tack Trassla och Breccia_.
Hon är verkligen helt otrolig :) Jag blir helt varm när man ser henne dansa fram, ska bli kul att se hur hon utvecklas! Någon som vet varför hon inte var med i OS laget?

Senast ändrad:

Tinne är en utav mina större förebilder. Sån underbar människa har jag nog aldrig träffat som när jag praktiserade där. Otroligt god med hästarna å personalen som jobbar där. Hon är underbar :love:

Håller med många andra här - svår fråga. Men jag måste nog säga Ulla Håkansson. Hennes erfarenhet och känsla för hästen, framför allt utanför banan, är det som jag tror är hennes väg till framgång. Vet inte någon som håller sina hästar som U.H. gör. En häst måste få vara häst även om den tillhör eliten. All heder till ULLA! :bow:

Fast jag måste också lägga till Kyra. Hon är den mest inspirerande dressyrperonligheten idag vad jag vet. Kyra har den mycket speciella pedagogiska förmågan att få en publik på ett antal hundra personer i olika åldrar känna att de kan åka hem med känslan att de lärt sig något/ fått med sig en ny tanke....

Hubertus Schmidt gillar jag starkt! :love:
Jag var och såg på Gran Prixen i Münhen för några månader sedan och såg honom. Och det såg mkt trevligt ut. Harmoniskt utan spark- och dra-tendenser. Han hade välridna hästar som gick som de skulle utan någon form av tvång.

Liknande trådar

Ridning Känner ni till radioprogrammet "Spanarna" på P3? Det här är lite av en spaning, inget fakta utan mer bara något jag tycker mig ha...
2
Svar
34
· Visningar
2 759
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar