Så var det dags igen...

SpanskaLoppan

Trådstartare
För ett tag sedan hade jag en tråd här på Hund där jag bad om råd om hur jag skulle bete mig vid hundmöten med min tik som blivit påhoppad, osäker och därför aggressiv.
Vi hade kommit så långt! Vi kunde möta en annan hund på 3-4 meters avstånd utan att min reste ragg, morrade och gjorde utfall. Jämfört med tidigare när hon gjorde utfall mot hundar 200 meter bort.
Nu kunde jag t.o.m bara säga "Nej, kom så går vi" så följde hon med utan att jag behövde släpa med henne.

Men igår på sista kvällsrundan vid 21 var det dags igen:cry: Hörde några småtjejer ropa och så kom det en hund springande. Jag ställde mig framför Lily och försökte få den andra hunden att låta bli oss men det hjälpte inte. Den lyckades ta sig fram till Lily och så blev det ett jäkla liv på bägge hundarna(inga skador). Jag fick tag i nackskinnet på hunden och slet bort den och fick mig ett bett i handen som tack för besväret. Tacka vet jag tjocka skinnhandskar!

Förmodligen hade hunden smitit ur trädgården, jag fick det intrycket.
Men nu är jag så jäkla besviken, ledsen och smått förbannad. Antagligen gick 3 månaders träning rakt åt pipsvängen igår, jag får se hur det går att möta främmande hundar nu på morgonrundan.
Och jag som ska fira jul med mamma, hennes särbo och särbons låtsasdotters hund. Vilket läge:crazy:

Vill väl inget speciellt med tråden, behövde bara få skriva av mig lite och få ut all besvikelse... Tur att Buke finns;)

Sv: Så var det dags igen...

Tog en liten morgonrunda. Det gick inte bra med hundmöten. Vi är tillbaka där vi började, det är nästan värre nu. Eländes elände:cry:
Vilken tur att jag fick pengar till extra privata träningspass med instruktören i julklapp av mamma...

Trist att det blev så, men var optimist och fortsätt träna som du gjort hittills ändå. Jag tror nog det lönar sig i längden :laugh:

försök att slappna av ibland förmedla man mer genom kopplet än man tror och gå ett steg tillbaka i träningen dvs träna på lite mer avstånd...ge inte upp... de är träna, träna och träna som gäller...

Försök tänka att det bara är en tillfällig tillbakagång och inte att tre månaders arbete har gått åt skogen. Jag vet att det är jättesvårt men du måste vara positiv och ge hunden allt stöd den behöver för att hitta tillbaka dit den var innan händelsen.

Angående julfirandet, tror du det blir ett problem med hundarna så förebygg och stäng in den ena hunden alternativt ta dem båda på en låååång promenad ihop innan ni drar igång julfirandet och se om de åtminstone kan tåla varandras närvaro.

Svarar alla:

Ja jag vet ju att med träning kommer det funka igen. Var bara så surt att det skulle hända igen...
Men jag ska försöka rycka upp mig och börja om från början. Privatträningarna ger jättemycket med, men jag kommer nog få avanmäla mig från kursen jag tänkte gå.

Funkar det inte med hundarna ikväll så går jag helt enkelt hem med min så hon får lite lugn och ro med matte istället.

Nåja, vi har många år ihop jag och min Loppa och idag gick vi en lång härlig julpromenad och kastade/jagade massa snöbollar:laugh:

Var bara så himla nere igår kväll och imorse och Buke brukar vara så bra på att peppa:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 153
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 529
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har vi nån Samojed/spets-kunnig här? Jag jobbar som problemhundsutredare och har en kund som har en ung Samojedtik på sex månader. När... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 795
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka